Har precis startat igång A4'an, så några frågor lär dyka upp här.
Underhållsfyr eller inte, hur gör ni?
Håller tändelementet för att tända varje gång?
Och om man kör med underhållsfyr, hur lång matningstid är lämplig? Jag har sett uppgifter om både 15, 30 och 60 sekunder matning till 999 sek paus.
Med ca 700 l vatten i systemet och rätt litet hus så har jag rätt långa stilleståndsperioder, just nu verkar det ligga på ca 2-3 timmar mellan varje start.
Underhållsfyr eller inte?
Underhållsfyr eller inte?
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
-
- Stor entusiast!
Jag har en annan undermatad brännare som också har underhållsfyr. Jag håller själv på att utforska/prova vilken effekt och driftfall som förbrukar minst pellets.
Så jag förslår att du kollar lite olika effekter och driftfall, med/utan underhållsfyr, olika tillslagstemperaturer, hur myccket pellets som förbrukas, vilken rökgastemperaturen och förbränningen och ser ut.
Lycka till! Lika bra att få det "rätt" från början!
Så jag förslår att du kollar lite olika effekter och driftfall, med/utan underhållsfyr, olika tillslagstemperaturer, hur myccket pellets som förbrukas, vilken rökgastemperaturen och förbränningen och ser ut.
Lycka till! Lika bra att få det "rätt" från början!
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna