Sintrar som h-e

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Sidde
Ungskog

Inlägg av Sidde »

Lite frågor.
Har du dragbegränsare?
Ja
Har du bra drag i skorstenen?
Ja
Har du kollat startdosen?
Ca 3 dl
Har du rel.ny processor?
Ja
Har lågan den färgen så går den för fett.
Har du för stor startdos så ryker den mycket i startfasen.
Har du brännarröret långt in i pannan,så får du strålningsvärme på brännaren också.
Jag kan ta på ramen där röret slutar mot brännaren,utan att bränna mig.
Att fallröret blir varmt,tyder på att du har lite "bakeld" i.s.t.f. att lågan skall in i pannan.Dåligt drag eller för lite luft.
Jag märkte upp med en penna vid potentiometrarna innan jag började fibbla med inställningarna, men har inte rört starten för att det fixade servicekollen bra när han var här och fixade.

Men visst, jag kan nog skruva ner den lite.

Jag har förstått att det är lite bakeld i den, och detta får jag så fort den lilla fläkten sätter igång. Servicekillen visade mig hur man kollade med en tändare vid matningen för att se om draget går åt rätt håll, och just nu blåser det uppp från röret, det suger inte in lågan från tändaren.
Problemet är att om jag sänker fläkten till det suger så är jag nästan nere på noll i fläktfart..
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det verkar mer som om det är dåligt drag i skorstenen.Skruvar du ner brännaren mer är ju risken att den stannar eller har svårt att tända.Har du sotat panna och skorsten,så du vet att det är fritt utlopp ända upp i toppen?

Det där att du får tjuvdrag nere vid fallrör och brännare.Har du fått fallröret centrerat ner i brännarröret?
Jag bytte brännarrör på min brännare för nån månad sedan och fick lirka lite för att få fallröret att gå in i hålet.
Hur ofta sotar du ur brännarröet?
Har du mätt hur många volt du har på fläkten vid drift?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Sidde
Ungskog

Inlägg av Sidde »

Jag har efter 1000 svordomar och tack och lov en varm sommar äntligen hittat vad som var problemet.

När jag bytatde eldrör var jag tvungen att använda MYCKET våld och då har jag slagit av en av de 4 tappar som håller eldröret på plats.
Det har gjort att eldröret legat för långt ner och inte blivit tillräkligt tätt mellan fallrör och eldrör.
Det plus lite nua packningar där edröret går in i pannan har gjort susen.
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Skriv svar