Sista glöden i kaminen.

Skriv svar
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Sista glöden i kaminen.

Inlägg av stingray »

hej!

Lägger frågan här då det är nog flest kamineldare i denna delen av forumet.

Har funderat lite på vad som är bäst att göra med kaminen när man går och lägger sig för att få så mycket värme som möjligt.

Alt 1, slänga in en vedklabbe eller två till det sista man gör och låta de brinna och glöda så länge de kan.

Alt 2, Att stänga spjället när man går till sängs, nån timme mindre som det brinner men å andra sidan så slipper man att kaminen större delen av natten står och drar ut en massa värme ur rummet, är ju ganska bra drag i den när den är varm. Dessutom så håller ju både kaminen och murstocken värmen längre om det inte drar kal luft igenom den.

Vilket alternativ tror ni är effektivast?

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Det beror nog helt på förutsättningarna..
Men det sägs ju att när alla brännbara gaser är slut, så skall man stänga spjället och ta till vara på den värmen som glöden ger.

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Har en fråga om det är en öppenspis utan luckor?
Öppen spis med luckor är förlusterna mycket mindre.

Om det är en spis utan luckor är vinsten stor med att stänga spjället när brasan är helt utbränd och bara glöd som ej brinner eller osar kolxid
koloxid är mycket giftig luktlös gas .
Tillverkar rökgasutrustning
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Det är en contura 550 kamin.

Den kallnar ju rätt snabbt när det slutar brinna var därför jag funderade på om det kanske var lika bra eller bättre att stänga spjället och gå miste om en halvtimmes glöd mot mindre drag i skorstenen hela natten.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Vad som är rätt eller fel vet jag inte, men jag brukar göra enligt följande med min braskamin.

Är det eld så lämnar jag tilluftspjället halvt öppet.

Är det riktig glöd (med eller utan enstaka lågor) så lämnar jag tilluftspjället öppet ca 1/4.

Är det däremot endast lite glöd som man ser när man rör om i askan, då stänger jag.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar