Hej! Detta blir mitt allra första inlägg här på detta trevliga forumet.
Jag har precis köpt hus där de idag eldar med olja, så bland det första jag ska göra är att installera pelletsbrännare.
Hur nära kan & får man placera ett pelletsförråd till pannan?
Jag har en CTC 265B och skulle behöva bygga ett veckoförråd ca 5 cm från pannans högersida. Det är brevid den sidan man eldar ved.
Eftersom pannrummet fungerar som en gång in till ett förråd så kan jag inte ha matarröret ivägen. Då tänkte jag svetsa ett 50 cm brett, 90 cm djupt och kanske 150 cm högt förråd med fall ut till nivå med pannans framkant och låta skruven gå utmed pannans framsida. Då kan man utan problem gå förbi och in i förrådet.
Enda problemet är om det finns regler som säger att pannan skall stå fritt runt om ett visst antal cm. Någon som vet något om detta?
/Anders
Hur nära får man placera pelletsförrådet mot pannan?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kompisen som köpte min gammla brännare har byggt förrådet av mineritskiva som ligger mot pannan utan mellanrum o det va inga problem om man har förrådet av ej brännbart matrial.. Det kan nog gormas om man bygger för framför pannan så det blir svårt att komma åt o sota..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fick påbackning av sotarmästarn själv en gång när jag hade staplat ved mot pannan. Det får ej finnas ved närmare än 0,5 meter från heta ytor sade mannen. Jag påpekade att pannan är ej någon het yta eftersom den är först och främst vattenkyld + att det ligger isolering runt "vattenmanteln", så pannan är under drift inte varmare än att man kan hålla handen på pannan. Han backade när jag påpekade att närmsta heta yta måste ju ändå vara rökröret mellan panna och skorsten och efter det så var det godkänt att stapla ved mot pannan igen. Det är ju en helt annan sak att det kanske inte ser så "bra, lämpligt" ut, men fakta är fakta. Förresten, eldstadsluckorna är "heta". Det här med pellets i ett "veckoförråd" nära pannan är nog ingen fara.