Econom-pannan + Effecta 750...Äntligen igång...

bamyl
Stor entusiast!

Econom-pannan + Effecta 750...Äntligen igång...

Inlägg av bamyl »

Hej alla !

Har nu äntligen fått igång mitt maskineri här ute på landet nu.
Kör en Econom från Ecotec utan retardrar....
En Effecta 750 BBS Acktank... 45 PUR-isolering.
Laddomat-21 mellan tank och panna.

Har med mig lite data nu som jag tänkte dela med mig av:

Kör pannan på 74 grader och hysteres 10 grader.
Detta ger en reell temperatur på 83 grader i toppen
70 grader på mitten och 28 grader i botten.

Kör pannan för enbart varmvatten nu med en rökgastemperatur på 150 grader. Gör av med 4,8 kg pellets/dygn + 0,3 kwh/dygn för laddomat, varmluftsstart och skruv. (en start/dygn gångtid ca 1 h)

Pannan var så otroligt tyst och lugn i gången. Inte riktigt van vid det, då min oljepanna låg på stadiga 70 db ;)

Jag kommer att slänga upp mät-data, pellets och el-förbrukning samt lite matnyttiga data på en hemsida inom kort. För dem som är intresserade av denna panna.

Är det någon som har tips/idéer för denna kombination, så hör av er.

Mvh
Bamyl
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då har du samma förbrukning som jag då.. :D
Varför fyller du inte hela tanken??
Du köpte inte med 90 mm pur isolering de va den tanken som blev utsedd i testet i råd o rön tillsammmans med A-tank 1000 l med 100 mm pur som dom med minst värme förluster..

Men du har ändå en bra tank jämfört med mej.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

kan man inte pur skumma tanken själv med byggskum? :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför fyller du inte hela tanken??

Om man bara ska ha varmvatten är det väl onödig att ha hela tanken varm...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Näe köpte inte den med 90 isolering för att den blev så dyr, tycker att detta borde räcka, då alla värmeförluster tillgodogörs i huset.
När jag i framtiden skall köra sol, så kanske jag isolerar mera.
Nu är det bra att den läcker lite i källaren så att det råa försvinner.

Känns onödigt att ladda hela tanken nu på sommaren.
När vintern kommer så laddar jag alla 750 liter.

Kolla in på http://www.frag.se
Där kan ni följa lite vad som händer.... skall komma upp en massa mer info där snart.....

Mvh
Bamyl
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl skrev:Näe köpte inte den med 90 isolering för att den blev så dyr, tycker att detta borde räcka, då alla värmeförluster tillgodogörs i huset.
När jag i framtiden skall köra sol, så kanske jag isolerar mera.
Nu är det bra att den läcker lite i källaren så att det råa försvinner.

Känns onödigt att ladda hela tanken nu på sommaren.
När vintern kommer så laddar jag alla 750 liter.

Mvh
Bamyl
Tycker iof att det borde va viktigare nu att ha bra isolering än om du kör med sol då den ä gratis.. Du har ju en bra tank i övrigt + att de går nog att köpa 90 mm isolering i efter hand..

Du borde testa att fylla hela tanken.. Då kanske pannan bara behöver gå varanan dag.. Det är ju trots allt 55 liter vatten + plåt som du ska värma som sedan åker ut i skorsten.. De går väl nått kg pellets bara till detta skulle jag tippa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Grattis till hemsidan!
Vilken hardwareutrustning använder du för att läse in alla värden? 8)
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Doc
Tack ! ;)
Jag använder dallaskomponenter från maxim semiconductors.
http://www.maxim-ic.com/1-Wire.cfm

Det är en "standard" med en massa olika komponenter för 1-wire ledning.
I detta fall har jag använt DS1820-termometrar.
Skall koppla in lite andra pulsräknare mm för att se pellets/el-förbrukning också.

André
Aha, kanske är bra att göra det.
Trodde att det blev ännu större värmeförluster då jag tankar fullt.
Men jag vet inte... ?

Mvh
Bamyl
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

André
Aha, kanske är bra att göra det.
Trodde att det blev ännu större värmeförluster då jag tankar fullt.
Men jag vet inte... ?

Mvh
Bamyl[/quote]

Helt rätt att det blir större förluster från acken ju högre temp du kör upp i den.. Men frågan är vilken förlust som är störst pannans stilleståndsförluster el ackförluserna.. :?
Vad har du för termostat i laddomaten är det en 78 graders?? kan tänka mej de.. Du kanske skulle byta till ne 62 el 72 graders termostat..
Vilken hastighet på laddomaten kör du på?? pröva att köra den på högsta hastighet då kanske de blir ca 80 grader som du kör in tanken.. Skicktningen har ingen betydelse då du laddar hela acken..

Jag kör med 72 graders termostat i laddomaten o då är tempraturen från pannan 80 grader då jag kör på hastighet 1 på pumpen ökar jag till läge 3 blir det 75 grader som går in i tanken..
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

[quote="André
Helt rätt att det blir större förluster från acken ju högre temp du kör upp i den.. Men frågan är vilken förlust som är störst pannans stilleståndsförluster el ackförluserna.. :?
Vad har du för termostat i laddomaten är det en 78 graders?? kan tänka mej de.. Du kanske skulle byta till ne 62 el 72 graders termostat..
Vilken hastighet på laddomaten kör du på?? pröva att köra den på högsta hastighet då kanske de blir ca 80 grader som du kör in tanken.. Skicktningen har ingen betydelse då du laddar hela acken..
quote]

Va de slinga eller beredare i tanken, skulle själv inte vilja stå i duschen iafall de e slinga å laddomaten rör runt allt vattnat vid turbofart på motorn.
De goa varma dusch vattnet omvandlas ju till kanske en väldig kalldusch.
Men de e klart de e ju energisnålt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Va de slinga eller beredare i tanken, skulle själv inte vilja stå i duschen iafall de e slinga å laddomaten rör runt allt vattnat vid turbofart på motorn.
Han har ju laddomat så kallare vatten än vad termostaten är på kommer inte in i acken.. :roll: Troligen är det en 78 graders o de ä väl inte kallt.. :wink:
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Tjo !

Laddomaten levereras med en 78 graders, men man fick en 72-graders till, så den sitter i nu. lade 78-gradaren på hyllan.

När jag laddar halva tanken blir det hastighet 1.
Laddar jag hela tanken, kan jag köra den på 3:an, men vet inte om man vinner något på det ?

Mvh
Bamyl
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:

Han har ju laddomat så kallare vatten än vad termostaten är på kommer inte in i acken.. :roll: Troligen är det en 78 graders o de ä väl inte kallt.. :wink:
Jo men även om du släpper på 78°C i toppen med fullt ös så kanske du har säg 20-30°C i 80% av tanken, när det sedan blandar detta i fullt ös så får du en tank med säg gissningsvis 45°C i berioden framtill att tanken är helt laddad.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl skrev:Tjo !

Laddomaten levereras med en 78 graders, men man fick en 72-graders till, så den sitter i nu. lade 78-gradaren på hyllan.

När jag laddar halva tanken blir det hastighet 1.
Laddar jag hela tanken, kan jag köra den på 3:an, men vet inte om man vinner något på det ?

Mvh
Bamyl
Det är bara att testa.. Du kan väl fylla hela tanken på 1:an oxå de blir ju bara en högre temp i tanken...
Fyll tanken o se hur länge det tar innan tanken måste laddas..
Doc
Stor entusiast!

Fundering

Inlägg av Doc »

Även om jag kanske tar upp ett gammalt ämne. Är det ngn som kan förklara för mig skillnaden mellan den tankkopplingen jag har och den som Bamyl har?. Vi har ju i övrigt snarlika system ( jag har tanken kopplat med cirk. pump som styrs av pannan, framledning till pannen är monterad en bit upp för att "spara" kallvatten för framtida sol) Efter eldning har jag likadant en tre kvart laddad tank med ca. 80 grader, hur mycket jag laddar kan jag ställa in på pannans PLC. :roll:
Min koppling är ju billigare och enklare.
Skriv svar