Stekhett fallrör

olsson79
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 nov, 2008 01:36

Stekhett fallrör

Inlägg av olsson79 »

Hej allesammans. Fattar inte varför fallröret ned till brännaren blir så hett. Blir ibland så varmt att slangen som sitter mellan röret och skruven smälter och går av.. Nån som har en aning om varför det blir så här? Har en Pellx-brännare och en Focuspanna från -06. Mvh
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

För högt mottryck helt enkelt!

Detta kan bero på olika saker:
* Dålig rensning av rökgångar.
* För hög effekt till pannan/skorstenen
eller en kombination.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hej. Jag har en panna som är likadan.
Om fallröret blir så varmt är det farligt. Under mina experiment har jag kommit på att den pannan behöver rätt mycket drag. Minst 15 Pa på dragbegränsaren behövs och sedan kan jag elda utan att fallröret blir varmt.
Man måste nog öppna mellanluckan och dra ut bafflarna en gång i veckan för att inte eldningsegenskaperna ska ändras. Det är enkelt gjort när man ändå rengör brännaren.
Sedan beror det väl också på vilken effekt brännaren är inställd på.

Har du en Tigex25 dragbegränsare så kan du ställa in önskat drag ned motvikten, 3cm från märket är lagom. Är skorstenen kort kan ju problemen bero på att du inte får tillräckligt drag därifrån.
Jag kör med alla bafflar insatta på 12,5 kW effekt nu och fallröret är kanske 40 grader längst ned.
Senast redigerad av Torsten den tor 22 okt, 2009 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

1.Dåligt sotade kanaler i panna och skorstenen?
2.Brännaren går på för hög effekt//rökgaserna hinner inte transporteras ut..trycks bakåt..För mycket strypt nånstans?
3.Dåligt drag i skorstenen..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
olsson79
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 nov, 2008 01:36

Inlägg av olsson79 »

Får man bättre dran genom pannan ju mera dragbegränsaren står öppen? Dum fråga kanske, men har inte riktigt fattat detta..
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

jag fick samma problem...jag tog ut den översta baffeln i pannan och då blev det mycket bättre
olsson79
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 nov, 2008 01:36

Inlägg av olsson79 »

Tageman, blev inte din rökgas temp högre då?
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

jag sänkte matning...och fixade så inte fläkten i brännaren blåste så mycket.. så att det blir något slags lättare väg för värmen att ta sig ut åt fel håll
jag tror att det kan vara att pannan är ganska tjock på sidan som ställer till det.
jag körde med en ecotec a3 innan då var det inga problem.
jag har en nibe brännare men jag tror att dom är ganska lika
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vet inte hur det ser ut hos dig . Kanske brännaren bör flyttas ut med en stos ?? Men det kanske redan finns ??

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

olsson79: nej, ju mer den står öppet ju mer drag sugs från pannrummet och inte igenom pannan. Om den alltså står "för lätt" kan detta vara orsaken till problemet eller iaf. en delförklaring.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kanske borde du mäta upp brännarens effekt. En sådan panna ska nog inte köras på högre än ca. 12-13 kW.
Bara ta bort slangen från brännaren när den går och samla upp den pellets som matas fram i exakt 3 minuter. Samtidigt får man mata brännaren för hand. Vikten på uppsamlad pellets gånger 20 är antal kilo pellets per timme.
Multiplicera detta med 4,8 så får du effekten i kW.

Att du måste ha bra drag beror på att fläkten inte själv orkar driva röken ut ur pannan utan den måste ha hjälp från andra sidan med ett litet undertryck som drar ut röken. Fixar du till dragbegränsaren och effekten så finns det bra chans att fallröret inte blir så varmt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Det verkar lite (extremt) läskigt att det blir så varmt att matarslangen smälter.
Finns det inte en temperaturmätning i fallröret som stoppar allt om det blir för varm där?
Min brännare (även den förra, av annat märke, i annat hus) har en högsta godkänd temp i fallröret och jag trodde att alla pelletsbrännare hade motsvarande säkerhet.

Du har uppenbarligen en stor säkerhetsrisk i din anläggning.

Min kommentar i inlägget löser inte ditt problem men se till att säkerhetssystemen på brännaren fungerar, för din och din familjs säkerhet. Huset kommer väl i sista hand om olyckan ändå skulle vara framme.

Om jag hade råkat ut för incidenten att matarslangen smälte så skulle jag inte starta brännaren med mindre att jag satt och kollade vad som händer (varje gång)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
olsson79
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 nov, 2008 01:36

Inlägg av olsson79 »

Torsten! Mätte upp effekten på det viset du sa och det visade sig att jag kör på 17,7 kW. Lite mycket kanske. Men ändå är brännaren ställd ganska lågt... Ska pröva att sänka ännu mer.
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
olsson79
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 nov, 2008 01:36

Inlägg av olsson79 »

Sänkte effekten på pannan till ca 13,5 kW och vips vad mycket bättre det blev. Fallröret är nu uppskattningsvis 50 grader längst ner vid brännaren, det är inga problem att lägga handen på och hålla kvar den. Som sagt klarade nog inte pannan av att göra sig av med en allt för hög tillförd effekt. Rökgaserna har en tempmpå 180 grader vilket man får vara nöjd med antar jag. Tackar så mycket för all hjälp här på forumet.
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Sänker du till 11 kW kan du säkert ha alla bafflarna i ock spara mer pellets.
Utan bafflar i ena facket går röken bara rakt förbi utan att lämna av särskilt mycket värme.
Beror ju på hur stor effektförbrukning det är och på vilken temperatur man får i skorstenstoppen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar