Hur ser en Rosterstång till en Albin Polar ut?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Hur ser en Rosterstång till en Albin Polar ut?

Inlägg av heka »

Hej,
Jag har en Albin Polar panna där de ska ingå en Rosterstång. Så länge jag ägt pannan dvs ett år har de aldrig funnits någon rosterstång. Enligt manualen ska det finnas. Min fråga är om någon et hur en sådan ser ut, Kan man köpa en sådan någonstans.
Vad har denna stång för syfte. Kan tänka mig att den hjälper till att inte täppa till springan där sekundärförbränningen sker.

Är det någon som vet något om detta?
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Hej! Jag har en Albin Polar 35. Köpte ny keramik för något år sedan, då ingick rosterstången, den kostar 800 spänn om man ska köpa den separat. Det är en rostfri stång diameter 20 mm och längd 40 cm med tre brickor påsvetsade som ska hindra den att ramla genom springan. Originalrosterstången tog slut hos mig efter 3-4 år. Har sedan efter det kört med rostfri stång 12-15 mm och lagt mitt över springan. Köpt billigt på Stena metallåtervinning. Funkar fint. Jag köpte ny keramik från Aritherm 0570-727780.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Tack

Inlägg av heka »

Tack för ditt svar!
I bland är dessa forum helt oslagbara!
Ringde till Kalix Pannprodukter och som du sa skulle de ha bra betalt för stången (750 kr + moms och frakt) Nu när jag vet hur den ska se ut kommer jag skaffa fram en stång i lämpligt material (Stål) på egen hand!!
/Henrik
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Hej! Jag kom på att om du gör egen rosterstång bör man lägga två stålpinnar med jämt mellanrum på tvären över springan… under rosterstången. De två pinnarna som ligger på tvären är till för att hindra att rosterstången svankar ner av värmen. /Bertil
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Tack för tippset!
Skriv svar