Brännarinställning kontra pelletskvalitet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ingto
Prima virke

Brännarinställning kontra pelletskvalitet

Inlägg av ingto »

Låt mig först säga: det finns hur mycket kunskap och erfarenhetsom helst på detta forum. Jag vill gärna ha lite återkoppling på detta inlägg, gärna av bl a Andre´ och Ifkas.Jag har kört Biomaticen sedan -05 med levererade inställningar , hög 70/36 låg 65/36. Det har funkat bra några år, bl a med Neovas pellets. Snaste pelletsleveranser har varit från mindre kända, och jag har upplevt sämre resultat, mera aska, sotar, förbrukning.
Som ganska nybliven pensionär har jag blivit mer och mer "pannrumstomte". Kom över ett begagnat instrument, så nu är det roligt. Nuvarande pellets är Vikingpellets från norrland. Volymvikt endast 620 kg/m3, mycket varierande lägd på pinnarna och en hel del finfraktion. Stor del av denna avskiljer jag genom några rader mindre hål i underkant av skruvhöljet överst just under utloppet. En plåthink samlar spånen. Detta är ett tips jag sett från någon på forumet.
Också ett tips jag sett var att aktivera alla tre lägena för att få längre gångtider och hög upp mot 20 kW för snabbt och mycket varmvatten.
Först min-läget: Testade matning 45- gick inte att få till stabila värden. Inte heller på 50 som är max i detta läge (40 enligt manualen??) Kan detta bero på den stora spridningen i pelletslängd- koppen blir så varierande fylld att balans mellan primär och sekundärluft aldrig uppnås?

Högläget provade jag med 85 och 90 matning. Gick heller inte att få stabila värden över tid. "Storknar" kanske brännaren- insatsröret är bara 100 mm i diameter.??
Övergav tre lägen, åter till hög och låg. Låg nu bra värden på 57/39, 384 gram på 10 min ger ca 11 kW ( enligt Andre´) Hög också bra värden på 78/47 570 gr/10 min ger ca 16,5 kW. Värdena varierar men jag lyckas hålla CO2 mestadels inte under 12 och. CO på låg mellan 50 och 100 ppm och på hög pedlar runt 100.
Har jag inte sett någonstans att brännaren brinner stabilast runt nominella effekten, 15 kW.
Har någon orkat läsa hit så kom gärna med kommentarer.
Mvh Ingemar
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Intressant att du fått tag på Viking pellets. Trodde den såldes bara i Luleå och Odensala. Är det fortfarande till priset 2033 per pall?
Lite grövre spån finns det i säckarna men det ska väl inte inverka på en Ariterm brännare?
För mig med fallrörsbrännare har Viking pellets varit den bästa pellets jag provat. Har matat mycket jämnt i en vanlig matningsskruv till skillnad mot Vida pellets långa hårda pinnar. Asksmälttemperaturen verkar vara hög då det efter en veckas drift inte finns minsta sintring eller askkakor i brännaren.
Nu orkar jag inte åka 13 mil för att hämta Viking pellets utan det får bli Byggmax pellets igen.
Konstigt om Ariterm brännaren skulle vara känslig för olika längd på pelletsen, internskruven ska väl göra matningen jämn!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

2150 per pall hos en lokal åkare som har körningar i norrland.Ett mycket bra pris här nere
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Välkommen ingto !

Till att börja med så har du haft lite konstiga värden tidigare, Men du har nog märkt redan att de inte ska va samma fläkt till olika matningar..
Jag kör min brännare på 16 kW nu (555 gram/10 min) med 35% fläkt vilket ger Co2 på 12%, Nu har jag ju mätare med vätska så om det är något instabilförbräning så är det inget jag märker för det tar ju några sekunder att pumpa 18 ggr..
Vad har du för instrumment??
Då jag kör bulk o har planbotten i förrådet så blir det rätt mycket spån när jag tömmer förrådet, Men den tuggar glatt i sej spånet utan att jag märkt några problem med sot/aska.. Nu blir det iof inte hela tiden som om man haft dålig pellets hela tiden förstås..
Det är svårt att få den att gå riktigt bra med 8-9 kW effekt lika så över 18 kW o när den är testad har jag sett att dom kör med 13,5 kW, Så det ligger nog nått i din teori om att den går som bäst runt 13-15 kW..

En ide kanske är att ställa min på 10-11 kW låg 13-15 kW o hög 18-20 kW om behovet finns med stort vv behov, Min ställs så lågt det går med bra förbränning o hög kommer sällan att användas så då gör det inte så mycket om det inte blir riktigt stabilt..

Det jag tycker är konstigt är att du behöver så mycket fläkt som 39% med 11 kW, Du bör inte behöva mer än 28-29% fläkt.. :?
Har du blåst rent fläkten nångång??
Går fint med kompressor men stoppa inte in munstycket för långt som en kompis gjorde då blir vingarna lätt knäckta.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Insrumentet är engelskt Kane 250,kan lika mycket som t ex Testo.Kolla på nätet. Jag såg över både det ena och andra inför säsongen, bl a fläkten. Jag vet att lamellerna blir skitiga och fläkten blåser sämre. Därför ville jag göra ordentligt, tog bort fläkten, bort med "styrplåten" (sitter med tre plåtskruv), tog bort själva fläkthjulet och tvättade bort skit.Kanske jag inte har fått det på rätt plats på axeln. Frågan är om det är viktigt vilken spalt det är till "styrplåten" ? Visst - jag reagerade på att den sotade och kass värden med normala inställningar. Jag kanske skyller för mycket på pelletsen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan ju fått en ruskigt vass pellets om man ser till inställningarna..

En kompis fick ny leverans i går så jag va dit o justerade idag, Där krävdes 100% matning för att bli på 19,7 kW så det va ingen höjdar pellets som han fick senast då det bara behövdes 84% matning för 20 kW..
Fläkten blev 49% även nu för knappa 12% Co2, Så jag anser att man bara ska behöva ställa om matning om man väl fått den justerad så den är på samma effekt så ska man aldrig behöva ändra fläktvärdet..
Detta har då stämt 15-20 ggr då vi testat så nu justerar vi matningen först så effekten är rätt sen gör man bara en efterkoll med instrumentet vilket har stämt jämt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Nu har jag ändrat fläkthjulets läge på axeln. Centrerar nu precis över utblåsöppningen, och faktiskt, det har gjort att jag fått mera normala värden för fläktinställning. Detta skall ju iofs inte påverka möjligheterna att få till min på 50 matning och hög på hög matning, men jag skall i alla fall försöka igen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Här är några värden som stämt bra till pellets med energiinnehåll närmare 5 kWh/kg men oftast så kör man med 1% mindre fläkt vid dom olika effekterna för att få Co2 på 12%

20 kW 695 gram/10 min fläkt 50%
18 kW 625 gram/10 min fläkt 45%
15 kW 520 gram/10 min fläkt 34%
10 kW 350 gram/10 min fläkt 25%
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Nu har allt löst sig! Den låga volymvikten gjorde att min på 50 matning bara blev ca 9 kW och det var för lite för stabila värden, och hög nådde inte upp i närheten av 20kW. Fläktens felaktiga hopsättning som jag nämnde om föranledde tydligen felaktigt blås, spec vid höga fläktinställningar.
Ett extra stift gjorde susen! Nu är allt perfekt med
min 48/32 376 gram/10min ger 10,9 kW
låg 62/37 501 gram/10 min ger14,4 kW
hög 79/49 650 gram/10 min ger 18,7 kW
Här är det varma dagar, det skall bli intressant att se hur driften modulerar mellan min o låg när det blir kallare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som du har det nu så verkar det mer normalt, Du har istort 3% mer fläkt till effekten än vad jag fått i olika termia pannor/brännare
Skriv svar