Econom-pannan + Effecta 750...Äntligen igång...
Tack för svaret Patrik, men det handlar faktiskt mest om fördelar med vedeldning. Pelletspannor styrs på annat sätt. Den kör till hela tanken är fullt, då spelar skikting vid laddning ingen roll. Vid urladdning får jag hur bra som helst skiktning med en gränsskikt på en knapp dm.
Den enda riktiga fördel jag ser med laddomat är att snabbt får upp tempen i pannan. Jag funderar på om inte det går att åstadkomma på samma sätt med att komplettera ett termiskt ventil till mitt system.
Ngn som har synpunkter
Den enda riktiga fördel jag ser med laddomat är att snabbt får upp tempen i pannan. Jag funderar på om inte det går att åstadkomma på samma sätt med att komplettera ett termiskt ventil till mitt system.
Ngn som har synpunkter

Men utefter allt som man lärt sig så är det långa gångtider som eftersträvas vid pelletseldning.
Laddar du utan att skikta tanken som måste du kanske börja ladda tanken när du har tömt den till 50-60%, detta för att inte få eftergifter i tappvärme comforten.
Skitar du vid laddning så kan man tömma mer, eller gör du det inte så utnyttjar du inte tankens kapacitet eller i värsta fall måste ha en mycka större tank.
Laddar du utan att skikta tanken som måste du kanske börja ladda tanken när du har tömt den till 50-60%, detta för att inte få eftergifter i tappvärme comforten.
Skitar du vid laddning så kan man tömma mer, eller gör du det inte så utnyttjar du inte tankens kapacitet eller i värsta fall måste ha en mycka större tank.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Hej alla !
Anledningen till att jag ville ha en laddomat, var för att den inte skulle förstöra skiktningen på tanken när jag skall köra med sol.
Sen ville jag att pannan skulle arbeta med så jämn temp som möjligt, och inte börja med att slussa in 22-gradigt vatten i botten på den.
Sen kanske det är högre säkerhet här ute, där vi har strömavbrott lite titt som tätt, men jag vet inte
Nu kör jag i alla fall ett litet test.
Laddar hela tanken med full sprutt på cirkpumpen och 72-graders öppning på laddomaten.
Skall se om den startar mer sällan och se hur det påverkar pelletsåtgången.
Som det ser ut nu, så startar den säkert snart igen...
http://www.frag.se
Mvh
Bamyl
Anledningen till att jag ville ha en laddomat, var för att den inte skulle förstöra skiktningen på tanken när jag skall köra med sol.
Sen ville jag att pannan skulle arbeta med så jämn temp som möjligt, och inte börja med att slussa in 22-gradigt vatten i botten på den.
Sen kanske det är högre säkerhet här ute, där vi har strömavbrott lite titt som tätt, men jag vet inte

Laddar hela tanken med full sprutt på cirkpumpen och 72-graders öppning på laddomaten.
Som det ser ut nu, så startar den säkert snart igen...
http://www.frag.se
Mvh
Bamyl
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De blir istort det samma med en thermiskventil el har jag fel..bamyl skrev:Hej alla !
Mvh
Bamyl

Blir intressant att höra vad som sker när du fyller hela tanken med driftstider o pelletsförbrukning mm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sänk start tempen så lågt som möjligt bara du klarar att ducha så..
Gärna 50 grader som start temp o samma stopp temp som du har nu..
Höjer du tempen i din tank på 750 liter 32 grader har du 28 kW i tanken...
Men du får väl i mer då temp höjningen i nedre halvan av tanken blir mer än 32 grader..
Vad har tanken för temp mitten/botten då tanken är 64 grader i toppen??
Gärna 50 grader som start temp o samma stopp temp som du har nu..
Höjer du tempen i din tank på 750 liter 32 grader har du 28 kW i tanken...
Men du får väl i mer då temp höjningen i nedre halvan av tanken blir mer än 32 grader..
Vad har tanken för temp mitten/botten då tanken är 64 grader i toppen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har inte prövat att ha lägre start temp än??
Då lär botten tempen bli lägre än 45 grader oxå..
Så du kan nog räkna med att du får in drygt 30 kW i din tank om du sänker start tempen..
Då lär botten tempen bli lägre än 45 grader oxå..
Så du kan nog räkna med att du får in drygt 30 kW i din tank om du sänker start tempen..