keddy tjuter + ger dålig värme

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
tompa80
Entusiast!

keddy tjuter + ger dålig värme

Inlägg av tompa80 »

Har en nyinstallerad Keddy 210.
Har jag lufttillförseln på max så brinner det bra men oroligt. Stänger jag ner spjälet så tjuter det ordentligt. Men det ger ingen direkt värme hur länge jag än eldar.

Har ett värmluftsgaller som är placerat c:a 40 cm ovanför kaminen. 15 cm ovanför den sitter det en sotlucka.
Tar jag bort skyddet för sotluckan så lugnar elden sig och det blir riktigt varmt. Så fort jag sätter tillbaka luckan igen så brinner det oroligt och det kommer inte mycket värme.
Skorsten är c:a 7 m hög.
Huset är från 1930. Självdrag, inte välisolerat, krypgrund.

Någon som har tips på vad som behöver göras.

Bild
KalleXX
Prima virke

Re: keddy tjuter + ger dålig värme

Inlägg av KalleXX »

Klockrent för mycket drag, värmen hinner inte avges då det sugs iväg för fort. Då du tog bort sotluckan minskade draget i kaminen och därmed lägre gashastighet och mer värme hinner avges.

En dragbegränsare behövs. Har du kollat att du har en sådan installerad (brukar vara en stålplatta/stålplattor, ovanför eldstaden)? Det brukar finnas med sådana.
KalleXX

Edit:Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Det finns en sådan platta installerad. Den ligger så långt bak den bara kan komma.

Hjälper det att täcka för spjälhållen med något så att draget minskar? Vad isf?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Lite illustration för att se hur det ser ut :wink:
http://www.kaminhusetnalden.se/produktm ... 20anv..pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KalleXX
Prima virke

Inlägg av KalleXX »

En lösning är ett rökgasspjäll, exempel:
http://mariebergs.com/?pid=81
http://www.hammerstrom.se/Produktlister ... spjall.htm

Keddy borde också ha sådana på lager.
Det blir att öppna upp murstocken o göra om ...
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Inmurade spisinsatser med för bra drag
förslag på en lösning som sotare kanske kan godkänna...

Finns med på tigerholms hemsida
http://www.tigerholm.com/SE/HVAC/Draugh ... utzner.htm

Tex.Dragbegränsare Tigex 50

Eller .Dragbegränsare KW 05

Om någon av dessa typer av dragbegränsare kan byggas in på ett sätt som hindrar eventuella gnister att lämna skorstenen inne i bostads rummet.

så är detta utan tvekan den bästa lösningen till ett kontrollerat drag !
Vid ny installation och murning kanske det går att få till en plats innanför murningen, så blir den inte synlig heller
Luft till dragbegränsaren kan ske genom ett finmaskigt nät som hindrar gnister att flyga ut i rummet.. det är detta som försäkringsbolagen och sotare är rädda för
som kan ställa till en brand.

Mitt råd är att prata med sotarmästaren som måste godkänna en sådan installation.

Ett tips till,
lägg in tex 3 st grövre vedträ på botten och 3 st vedträ tvärsöver
första lagret tänd sedan veden ovanpå i lite finhuggen tändved och papper.

En sådan upptändning ger värme under längre tid.

Ven tänder ett stearinljus med veken i botten?
ingen gör det eller ?
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Tocken
Prima virke

Inlägg av Tocken »

Tjuter det från tilluftspjällen när du stryper dom?
Har du kollat så det inte läcker i rörskarvarna? Det kan göra att värmen sugs med ut istället för att komma till användning i bostaden :?

Jag har en likadan insats och det tog några veckor innan jag lärde mig elda effektivt...

När jag tänder upp så har jag spjällen lodrätt ("Upptändning").
När elden sedan tagit sig ordentligt (i min kassett så blir det nu någon typ av självsvängning som ger brasan en "pumpande" effekt), då vrider jag ner spjällen till "Max"-läget och självsvängningen försvinner.
När första inlägget brunnit ut till en glödbädd så lägger jag in ett nytt lass och låter det tända ordentligt innan jag vrider ner spjällen till "Normal"-läget.

Det brukar ta ~45-60 minuter innan den börjar ge ordentligt med go värme. 8)

En stund efter att sista inlägget brunnit ut och det bara finns glöd så brukar jag vrida igen spjällen helt (dom släpper fortfarande igenom tillräckligt med luft så att förbränningen långsamt slutförs).
CTC 265B '78 med RoslagsBrännaren Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Tycker att det låter konstigt att du inte får värme ur en 12kW kamin. Jag har en likadan Keddy i tv-rummet nere i källaren. När vi eldar i den så värmer vi hela huset. 3 brasor och vi har govärme.
Min pipa till Keddyn är 270*140mm och dessutom glidgjuten. Med andra ord väldigt bra drag. Skulle inte tro att du får installationen godkänd med en dragbegränsare.
Vad eldar du för ved och hur länge? Inne i kaminen ska det sitta en plåt i "taket" som rökgaserna ska runt innan de åker ut i skorstenen. Sitter den plåten som den ska?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Nu var det ett tag sedan jag var här inne.

Min pipa är c:a 15*15 och glidgjuten mars 09.
Det är en behörig firma som gjort installationen så jag räknar med att alla skarvarna är täta.
När det brinner och jag stryper tilluftspjällen så tjuter det. Så länge insatsen är varm så tjuter det men så fort den blir kall så blir den tyst.

3 stora björkbitar brinner upp på mellan 60-90 min.

Det sitter en plåt i "taket" och den är intryckt så långt det går.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Vad säger Keddy?
Kan du lägga ut en film snutt på youtube så att vi kan lyssna?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Skriv svar