Koppla på ett begagnat system.
Tjenare.
Jag är nu tillbaka. Detta "problem" har legat nere och jag har inte orkat ta tag i det riktigt förrän nu, men jag skall se om jag inte kan koppla in det själv så gott det går iaf.
Jag har nu kollat in lite annonser och tänkte därför fråga er om råd igen vad det gäller dessa annonser och deras pris.
http://www.blocket.se/goteborg/Pellets_ ... ?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Ekonomis ... ?ca=15&w=2
Vad skulle det sedan kunnas tänkas kosta att få kopplat in el osv, för att allt skall bli riktigt gjort. Måste även ta dit sotaren för att kontrollera skorstenen då den är registrerad som att den ej används längre.
tacksam för alla svar o funderingar. är det någon som har bättre tips, så får ni gärna dela med er av dom.
/hedde
Jag är nu tillbaka. Detta "problem" har legat nere och jag har inte orkat ta tag i det riktigt förrän nu, men jag skall se om jag inte kan koppla in det själv så gott det går iaf.

Jag har nu kollat in lite annonser och tänkte därför fråga er om råd igen vad det gäller dessa annonser och deras pris.
http://www.blocket.se/goteborg/Pellets_ ... ?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Ekonomis ... ?ca=15&w=2
Vad skulle det sedan kunnas tänkas kosta att få kopplat in el osv, för att allt skall bli riktigt gjort. Måste även ta dit sotaren för att kontrollera skorstenen då den är registrerad som att den ej används längre.
tacksam för alla svar o funderingar. är det någon som har bättre tips, så får ni gärna dela med er av dom.
/hedde
Dyra priser tycker jag. Janfire Flex a verkar alla vilja bli av med för Blocket kryllar av såna annonser.
Jag har tittat efter brännare länge. Sök brännare i hela Sverige för annars får du söka till du får pension.
Min panna är också oljepanna och genom hjälp här fick jag reda på att temperatur avståndet mellan på och av är 5 grader för panntermostaten.
En pelletsbrännare ska ha ungefär 20 grader mellan på och av. Köper man något gammalt billigt så får man direkt köpa till termostat hos Ekontroll för 1500.
PellX har egen termostatstyrning liksom också Viking B16, Eurofire, Iwabo S2. Ulma, Roslagsbrännaren och kanske någon fler.
Inom det området har jag sökt. Tror inte man ska ge mer än 8000 för brännare skruv och förråd.
Installerade min brännare själv förra veckan och det brinner för fullt nu.
Elektriskt är det inte så svårt som det verkar.
Kopplade brännaren direkt till oljebrännarens kabel. Jord, nolla och fas måste kopplas in på rätt plats i brännaren. En billig multimeter behöver man för att kontrollera.
Min brännare sköter temperaturregleringen själv och för det stoppar man in en givare i ett dykrör bakom frontpanelen i pannan.
Krångligare brännare kanske kräver elektriker men då blir det mycket dyrt.
För att brännaren nu ska fungera så är pannans termostat uppvriden till maxläget.
Jag har tittat efter brännare länge. Sök brännare i hela Sverige för annars får du söka till du får pension.
Min panna är också oljepanna och genom hjälp här fick jag reda på att temperatur avståndet mellan på och av är 5 grader för panntermostaten.
En pelletsbrännare ska ha ungefär 20 grader mellan på och av. Köper man något gammalt billigt så får man direkt köpa till termostat hos Ekontroll för 1500.
PellX har egen termostatstyrning liksom också Viking B16, Eurofire, Iwabo S2. Ulma, Roslagsbrännaren och kanske någon fler.
Inom det området har jag sökt. Tror inte man ska ge mer än 8000 för brännare skruv och förråd.
Installerade min brännare själv förra veckan och det brinner för fullt nu.
Elektriskt är det inte så svårt som det verkar.
Kopplade brännaren direkt till oljebrännarens kabel. Jord, nolla och fas måste kopplas in på rätt plats i brännaren. En billig multimeter behöver man för att kontrollera.
Min brännare sköter temperaturregleringen själv och för det stoppar man in en givare i ett dykrör bakom frontpanelen i pannan.
Krångligare brännare kanske kräver elektriker men då blir det mycket dyrt.
För att brännaren nu ska fungera så är pannans termostat uppvriden till maxläget.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Innan du handlar brännare är det nog bäst att låta kolla skorstenen, vore surt att ha brännare hemma och sen få eldningsförbud på skorstenen
/Jörgen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Till broberg.
Är det inte bättre att ha panntermostaten som en "nödstopp" på ca 95 grader,så den bryter strömmen,ifall brännarens termostat falerar.
Så har jag det.Testade med att dra ner pannans, under drift så att jag märkte att brännaren stannade.Skalan brukar ju inte vara så exakt,så man får prova sig fram.
Är det inte bättre att ha panntermostaten som en "nödstopp" på ca 95 grader,så den bryter strömmen,ifall brännarens termostat falerar.
Så har jag det.Testade med att dra ner pannans, under drift så att jag märkte att brännaren stannade.Skalan brukar ju inte vara så exakt,så man får prova sig fram.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Har nu varit i kontakt med en säljare och han har varit hemm o kollat upp pannan o allt är grönt, så det blir en PellX brännare, emd skruv o förråd installerat o klart för 30 000.- minus ROT avdrag, så det verkar ok. Skall bara invänta måndag då sotaren kommer dit för att kontrollera skorstenen som inte varit använd på sex år.
Tycker det låter dyrt, särskilt i dessa tider.
/Vednisse
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Re: Komplett paket
Är det någon som köpt från dessa o kan rekommendera dom?
Det har sålts enorma mängder Janfire Flex-a, i synnerhet i norra Sverige där kraftbolagen sålt dessa med pelletsavtal till mycket lägre priser än i södra sverige. Därför är det inte konstigt att många är till salu, det är pelletsbrännarnas Volvo 940.broberg skrev:Dyra priser tycker jag. Janfire Flex a verkar alla vilja bli av med för Blocket kryllar av såna annonser.
Om du kollar på blocket finns det även många Gula Janfire Flex till salu, de är över 11 år gamla och lever fortfarande.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex