Nivåvakter, tror jag.......

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jacce
Frö

Nivåvakter, tror jag.......

Inlägg av jacce »

Har problem med att jag ej får externskruven att mata fram pellets. Om jag handfyller internförrådet, brinner det fram tills att det är tömt. Sen larmar pannan med summertonen. Har testat matarskruven med vanlig skarvsladd, då funkar den utan problem.

Nivåvakterna var rejält skitiga, gulbruna i tonen, provade att torka av med T-röd, ingen skillnad.
Jag är inget elektrisk geni, vet ej var jag ska mäta på kretsen, ej heller vilka värden som ska ges.

Är det nivåvakterna som spökar, eller ngt annat?

Brännaren är en A3 med skruvade nivåvakter.

Tacksam för svar!!

//Erik
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

I mina öron låter det som problem med nivåvakterna!
Det är nog inte fel att ha en sändare och en mottagare på reserv.
Jerjo

Prima virke

Inlägg av Trädkramarn »

Om nivåvakterna är paj på min A3 så får det motsatt effekt, dvs skruven går oavbrutet. Men man vet som sagt aldrig säkert.
CTC 172 -81 med tvenne A 3or som jag vårdar ömt. Enplan ca 90 kvm med hel källare långt ut i obygden på en sagolikt vacker plats!
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej på er.

Skulle tro att sändaren är trasig, då får styrningen ingen signal att det är tomt. Den väntar på att sändaren skall ge mottagren signal att pellets saknas.
Det konstiga är att summertonen ljuder i detta fall...

Ett annat fenomen är om det kommer in rök bakåt så att internförrådet blir rökfyllt så blir det samma fel.

Tips att kolla sändaren(vit):
Starta brännaren med vita givaren urskruvad.
Kolla med mobil eller digtalkamera så ser man om den lyser eller ej.

På A3 lyser den konstant och på de nyaste BioLine20 blinkar den till var 4´e sekund.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar