Hej hade sotaren här , och han klagade lite på blanksot i rökröret. Hur får man bort det ? Det blev i sommras när jag bara värmde v-vatten och hade underhållseld. Har nu sänkt matn på hög o låg med 2-3 % eftersom jag fick kraftig sintring i koppen, har även ökat fläkt m 2 % på bägge. Askan i lådan såg fin ut ungfär som ciggarett- aska , och sotet ovanför tuberna var ljustbrunt, röken ser vit ut dom få gångerna det är klart ute numera. Synglaset blir lite bruntonat efter ca 100kg. Rökgast. m rökgastermometer i rökröret 150 grader och den som visas i displayen 130. Så jag tror att mina justeringar har gett effekt. Blanksotet har inte ökat , men det är ju forf. kvar. hur får man bort det ? Bara att skrapa ?
Sintringen i koppen ? den har ju blivit lite bättre sen jag sänkte matn, men går det att få bort det helt ??
Mvh Vatsug
Blanksot, sintring..
-
- Energiprofet!
Blanksot, sintring..
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Sintring kan bero på 2 saker:
Kass pellets och/eller luftöverskott.
Kass pellets har för lågt smälttemperatur och då får man byta den för att släppa av med problemet.
Har man däremot för högt luftflöde sker förbränningen så nära metallytorna och med punktvis hög temperatur vilket smälter askan.
Svaret bör därför vara: se till att pelletsen är av bra kvalitet och att brännaren är ställd rätt.
Blanksot är tjära som har satt sig, enda (bästa) sätt att få bort det är att ha en väl ställd förbränning, detta kommer att torka ut tjäran och det kommer att flagna så att det enkelt att skrapa bort.
Kass pellets och/eller luftöverskott.
Kass pellets har för lågt smälttemperatur och då får man byta den för att släppa av med problemet.
Har man däremot för högt luftflöde sker förbränningen så nära metallytorna och med punktvis hög temperatur vilket smälter askan.
Svaret bör därför vara: se till att pelletsen är av bra kvalitet och att brännaren är ställd rätt.
Blanksot är tjära som har satt sig, enda (bästa) sätt att få bort det är att ha en väl ställd förbränning, detta kommer att torka ut tjäran och det kommer att flagna så att det enkelt att skrapa bort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej
Alla som vill veta mer om sintring, för mej är sintring inget nytt
första gången jag kom i kontakt med sintring var år 1973
sedan har jag själv forskat i ämnet men inte direkt säkert hittat vilket grundämne
eller flera gundämnen som oxiderar, smällter vid de temperaturer som här är frågan om
men SI = kisel har en smättemperatur av 1414°C tror ändå att det är kisel i någon
form som lägger grunden till sintring.oxidations tal är -4, +2 eller +4
Lite mer om kisel...
Kisel framställs genom att hetta upp silikat och kol i en elektrisk ugn med kolelektroder. Mycket rent kisel, som är viktigt i elektronikindustrin, kan framställas genom att termiskt dela upp ultrarent trifluorsilikat i en vätgasatmosfär.
Dessa ämnen som behövs för att bli kisel finns naturligt i naturen,
nu tänker jag inte på rent kisel utan grundämnet som kan bli kisel.
Det jag känner till är att sänkt förbrännings temperatur hjälper mot sintring.
Själv vill jag inte säga att det är fel på pellets som sintrar det kan lika gärna vara eldningsutrustningen i
kombination med olika grundämnen, oxider, silikat och höga temperaturer som ger detta fenomen.
Alla som vill veta mer om sintring, för mej är sintring inget nytt
första gången jag kom i kontakt med sintring var år 1973
sedan har jag själv forskat i ämnet men inte direkt säkert hittat vilket grundämne
eller flera gundämnen som oxiderar, smällter vid de temperaturer som här är frågan om
men SI = kisel har en smättemperatur av 1414°C tror ändå att det är kisel i någon
form som lägger grunden till sintring.oxidations tal är -4, +2 eller +4
Lite mer om kisel...
Kisel framställs genom att hetta upp silikat och kol i en elektrisk ugn med kolelektroder. Mycket rent kisel, som är viktigt i elektronikindustrin, kan framställas genom att termiskt dela upp ultrarent trifluorsilikat i en vätgasatmosfär.
Dessa ämnen som behövs för att bli kisel finns naturligt i naturen,
nu tänker jag inte på rent kisel utan grundämnet som kan bli kisel.
Det jag känner till är att sänkt förbrännings temperatur hjälper mot sintring.
Själv vill jag inte säga att det är fel på pellets som sintrar det kan lika gärna vara eldningsutrustningen i
kombination med olika grundämnen, oxider, silikat och höga temperaturer som ger detta fenomen.
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Energiprofet!
Pelletsen , är neova. Brännaren är injusterad , låg skruv 55 % fläkt 30%. Hög skruv 68% fläkt 41%. Det gav följande värden Låg: 02 9,1% CO2 11,5%. Hög O2 9,5% CO2 11,1%. Detta gav kraftig sintring. Har efter samtal m CTC minskat matn. med 2% på hög och 3% på låg, har även ökat fläkt m 2% på båda pga sotigt synglas.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ser man till värdena skulle jag ökat matningen 1% o lämnat fläkten orörd, Värdena verkar som sagt bra men mycket sintring borde de ju bara bli värre nu med minskad matning o ökad fläkt..
Frågan är om din panna funkar som den ska??
Ctc har ju haft problem med att pannorna inte gått stabilt under drift, När man startat upp brännaren/pannan går den fint med bra värden men efter några timmars drift är värdena fel o brännaren går fet..
Hos en kompis blev det så extremt att koppen svämmade över av oförbrända pelletsar, Såg ut som i en vulkan i koppen med en stror kaka som flöt omkring.. Vi trodde de va fel på brännaren så han fick en ny men samma resultat så då shiftade vi brännare med en biomatic pannan men ctc´n gick fint i biomaticen men ingen skillnad i ctc´n med biomatic brännaren.. Det löste sej då ctc tog tillbaka pannan o dom bytte till en biomatic, Den har gått utan problem i 2 år nu..
Frågan är om din panna funkar som den ska??
Ctc har ju haft problem med att pannorna inte gått stabilt under drift, När man startat upp brännaren/pannan går den fint med bra värden men efter några timmars drift är värdena fel o brännaren går fet..
Hos en kompis blev det så extremt att koppen svämmade över av oförbrända pelletsar, Såg ut som i en vulkan i koppen med en stror kaka som flöt omkring.. Vi trodde de va fel på brännaren så han fick en ny men samma resultat så då shiftade vi brännare med en biomatic pannan men ctc´n gick fint i biomaticen men ingen skillnad i ctc´n med biomatic brännaren.. Det löste sej då ctc tog tillbaka pannan o dom bytte till en biomatic, Den har gått utan problem i 2 år nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd