Är det någon som haft isär en elektronikbox på en Flex-A och vet vilken typ av Triac-krets som sitter på styrkortet?
Fick reda på att det är väldigt vanligt att denna pajar med brummande fläkt-fenomen som följd.
(Dock går min brännare nu efter ovanligt lång uppstartningsprocedur).
Då det är gigantisk brist på utbytesboxar fick jag tips från en åf om att man förmodligen kunde byta denna Triac-krets själv (om man vet modellbeteckningen dvs.)
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
TRIAC'en är en BT136 om det är den du menar.
Sedan finns det en krets som styr TRIAC'en, det är en U2008B.
Men mest sannolikt är det driftkondensatorn, data står på den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ok, driftskondesatorn sitter på styrkortet alltså och det finns bara en konding där? (har sett en del som refererat denna till kondingen uppe vid skruvmotorn...).
Ang Triac'en så hittade jag denna på ELFA men inte U2008B. Kan det även vara denna som är paj och var får man tag i en sådan i så fall?
Fick tips om att testa brännaren i noll-läget och om tändspiralen blev varm då så är det Triac'en som är paj. Ska testa vid nästa sot-tillfälle.
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Det var inte Triac'en då tändspirlaen ej blev varm i '0'-läget.
Alltså borde det då sluligen vara den/de sk startkondensatorn.
Jag öppnade och kollade på kretskortet. Det sitt 2 st större kondensatorer på vardera 4700µF (25V) och 3 mindre på 470µF.
Antar att det är de större som ska bytas. Någon som vet?
En annan märklig sak var att ett motstånd på 22kΩ hade gått mycket varmt och 'bränt' kretskortet lite där den satt. Trodde den var helpaj men det visade sig efter kontrollmätning att den faktiskt var hel.
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Och det är INGEN av de kondensatorer du nämner! Driftkondensatorn sitter nära 230V anslutningen & TRIAC'arna och är på 1µF. Den är oftast en grå-vit kloss.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Antal TRIAC:
1 st till fläkten.
1 st till startelementet.
1 st till doseringsmotorn.
1 st till externmotorn.
Den som "brukar" gå sönder är nog den som driver startelementet.
Driftkondensatorn sitter (kortet med anslutningarna mot dig) nederst i höger hörn, mycket nära anslutningsdonet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har bytt driftkondingen men det hjälpte inte.
Har dock märkt att om jag låter brännaren stå i 0-läge en stund (5-10 min) så startar den som den ska sedan.
På mig låter det som att den ej får tillräckligt med ström direkt efter påslag (efter avstängt läge) men att det laddas upp efter ett tag
=> Kondensatorfenomen...?
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!