Egensotning
-
- Fröträd
-
- Stor entusiast!
Hur länge???? Har aldrig haft någon brandskyddskontroll.HattSmugglarn skrev:Hur länge har du väntat roli?
Lagen om kontroll tror jag började gälla 2005-01-01 (eller om det var 2004?) och sedan skall man ha en kontroll vartannat år. Så det är väl några år nu...... jag "lider" väl inte precis med att det inte har gjorts någon kontroll, man "spara" ju iallafall lite pengar på att det inte har blivit några kontroller. De kostar ju nästan 1000:-/gång enligt vad man har läst här på forumet
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bor du ensligt Roli?
.
Närå!Själv haft min andra nyss...Dom kom som skjuten ur en kanon när man blivit egensotare...
Har premiär sotat bägge skorstenarna förra helgen funkar finfint med den "kupade från Classe"..
Här är dom 5 st nu tror jag som skall täcka upp! Från början 2 st...så dom kommer nog kunna hålla intervallerna..
Mvh

Närå!Själv haft min andra nyss...Dom kom som skjuten ur en kanon när man blivit egensotare...

Har premiär sotat bägge skorstenarna förra helgen funkar finfint med den "kupade från Classe"..

Här är dom 5 st nu tror jag som skall täcka upp! Från början 2 st...så dom kommer nog kunna hålla intervallerna..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Näe det gör jag inte........
Och jag är inte "ensam" om att inte ha "fått någon" brandskyddskontroll utförd. Om det sedan gäller "hela" kommunen eller "bara" delar av den vet jag inte. Men jag brukar fråga andra när tillfälle ges..... och en del vet inte vad en brandskyddskontroll är vilket ju borde betyda att de inte har haft någon.

Och jag är inte "ensam" om att inte ha "fått någon" brandskyddskontroll utförd. Om det sedan gäller "hela" kommunen eller "bara" delar av den vet jag inte. Men jag brukar fråga andra när tillfälle ges..... och en del vet inte vad en brandskyddskontroll är vilket ju borde betyda att de inte har haft någon.
Moderator
Jag började elda med pellets i slutet av 2005, meddelade sotaren som sa att jag då skulle ha 2 sotningar per år ... varefter jag fick ringa efter dom i 2007 och fråga om det inte var 2 sotningar per år som gällde...
Brandskyddskontroll har jag inte sett röken av och jag vill inte tjata efter det heller, det är ju en del pengar för att konstatera att läget är OK.
Brandskyddskontroll har jag inte sett röken av och jag vill inte tjata efter det heller, det är ju en del pengar för att konstatera att läget är OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Egentligen var det SBF:s kurs, och jag vill rekommendera den, den var riktigt bra (åtminstone med den skorstensfejarmästare som föreläste i Kristianstad).Ola Häggström skrev:Jag vill tipsa om att räddningstjänsten i Kristianstad har en kurs i egensotning 4 februari 2010, kvällstid (18-21 cirka), till en kostnad av 500kr.
Mycket matnyttigt om säkerhet som skulle passa även den som inte känner för att gå upp på taket och pumpa lod och viska.
En hel del har kunnat läsas här, men här finns också lite "brus" i debatterna.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
-
- Stor entusiast!
Liten sotningshistoria
Frun ville att värmen skulle på i lördags, så jag bestämde mig för att sota först.
Snål som jag försöker vara har jag ett rep och ett lod samt ett krejs till pannans pipa och ett krejs till kaminens pipa.
Jag började med kaminens pipa, det gick fort och bra.
Krejset till pannans pipa (ett flexibelt rör) sitter lite tajtare och jag behöver rycka lite bättre där. Efter en stund hör jag ett litet rassel och repet känns väldigt lätt
.
Jag kan inte med ficklampa få syn på krejs och lod varken från skorsten eller genom pannans rökrör. (Här borde jag tänkt på sotluckan, men det gjorde jag inte).
Lösningen blev den att jag fiskade efter krejs och lod med wobbler(!) och haspelrulle från skorstenstoppen, och fick napp. Linan kändes lite klen, så jag sänkte ned en wobbler till, fick napp igen och kunde hala upp krejs och lod, fästa det ordentligt vid repet och sota klart.
Jag kommer inte göra om det här, det får bli ett rep och ett lod till. Det får vara nog med snålhet, så jag bjuder på historien.
Snål som jag försöker vara har jag ett rep och ett lod samt ett krejs till pannans pipa och ett krejs till kaminens pipa.
Jag började med kaminens pipa, det gick fort och bra.
Krejset till pannans pipa (ett flexibelt rör) sitter lite tajtare och jag behöver rycka lite bättre där. Efter en stund hör jag ett litet rassel och repet känns väldigt lätt

Jag kan inte med ficklampa få syn på krejs och lod varken från skorsten eller genom pannans rökrör. (Här borde jag tänkt på sotluckan, men det gjorde jag inte).
Lösningen blev den att jag fiskade efter krejs och lod med wobbler(!) och haspelrulle från skorstenstoppen, och fick napp. Linan kändes lite klen, så jag sänkte ned en wobbler till, fick napp igen och kunde hala upp krejs och lod, fästa det ordentligt vid repet och sota klart.
Jag kommer inte göra om det här, det får bli ett rep och ett lod till. Det får vara nog med snålhet, så jag bjuder på historien.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
En granne jag har där jag har sommarstället hörde ett föfärligt oväsen i sin skorsten, när han kollade kaminen hittade han en sotig kattuggla där. Han tog på sig hadskar och räddade den, tur att han inte eldade just då...Detta på tal om skorstenar. Brandskyddsinspektionerna fungerar alltför bra där jag bor, vartannat år är löjligt om man inte fick några anmärkningar senast.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Var och beställde en NVI skorsten i lördag till den fjärde eldstaden i huset, en gammal gjutjärnskamin i det snart fördiga uterummet. Får se om sotaren kommer på att det borde göras brandskyddskontroll hos mig, när det blir dax för besiktning av skorsten efter det att jag har monterat den.
Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Du menar att det är min skyldighet att upplysa sotaren att han inte har gjort det han skall göra enligt lagen?
Moderator