Kopplingen med extern vvx är löjligt simpel.
Kallvatten till vvx från botten.
Värmt vatten från vvx till tre hål i tanken på lite olika höjd. Det understa är alltid öppet. De två övre är försedda med bakvända temperaturbegränsare typ varmvattenberedare, fast lite kraftigare. Den bakvända monteringen betyder att hetvattnet kommer på kallvattenanslutningen. Ju högre temperatur, desto mer öppnar ventilen.
För underhåll har jag satt skjutventiler på samtliga röranslutningar på tanken, vilka jag motionerar årligen.
Skillnaden mot en solslinga i botten är att man alltid har kallt vatten att skicka upp på taket, och det varma vattnet skiktas in på lagom höjd.
En solslinga kanske levererar 80°C mitt på dagen, framåt eftermiddagen kyler man ner till 60, och då temperaturen stabiliserats slår automatiken av.
En extern vvx skickar upp kanske 40°C framåt eftermiddagen, får ner 50°C, och lägger in det på lagom höjd när en solslinga skulle stått stilla. Det är de där sista drifttimmarna som är av intresse vår och höst. Jag har en kompis som svär ve och förbannelse över att han bara kan använda sin anläggning när solen steker.
Död åt singelmonterade solslingor i botten! Förbannelse över den som kläckte idén, och hans efterkommande i 14 led! Visst är det tjusigt med fler slingor på flera höjder, men inte blir det en billigare eller enklare lösning. (Till slut blir ju tanken knappt ihålig...

)
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²