kan man ha thermia bequem 15d i nibe city?

stepside
Lärjunge!

kan man ha thermia bequem 15d i nibe city?

Inlägg av stepside »

eller är det bara framåtbrinnande brännare som passar sig? de är väldigt många till salu för vettigt pris har jag sett. hur är den pannan jämfört med focus pe20? vilken har bäst verkningsgrad,mest askutrymme,lätt rengörlig? eller om det finns nån annan billig mer lämplig panna,calmar har jag fått tips om men den kosta lite väl mycket för min plånbok.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Verkar som det är framåtbrinnande som är intressantast.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 85fd252cdd
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Thermia och Ecotec är de mest olämpliga brännare som finns till Nibe City och CTC 1100 / 1200.
Focus PE 20 är en riktig pelletspanna om än lite spartansk.
Finns massor med andra pannor som är bra, problemet är väl att de sällan dyker upp till salu begagnade.
Enklast när det gäller begagnat är oftast att köpa ett helt system som rivs ut. Inte ovanligt att de går för 25 000 kr.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

bebop skrev:Thermia och Ecotec är de mest olämpliga brännare som finns till Nibe City och CTC 1100 / 1200.
Focus PE 20 är en riktig pelletspanna om än lite spartansk.
Finns massor med andra pannor som är bra, problemet är väl att de sällan dyker upp till salu begagnade.
Enklast när det gäller begagnat är oftast att köpa ett helt system som rivs ut. Inte ovanligt att de går för 25 000 kr.
ja ok misstänkte det. ja men vad är det för pannor då? jag är helt ovetandes och funderar ev på att uppgradera från en eryl dp-57,focuspannan ser ju väldigt praktisk ut och verkar enligt forumet va bra är det en bra uppgradering? har den turbulatorer och fläkt eller självdrag?
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Focus PE 20 är en pelletspanna, den har ingen egen fläkt eftersom det är en pelletspanna. Den är pålitlig, enkel och utan krusiduller.

Vedpannor såsom Kalmar V33, Baxi, Orlan, med flera har egen fläkt för att det behövs för att uppnå effektiv förbränning och hög verkningsgrad.
Att köpa en vedpanna för att kanske elda med ved är kapitalförstöring på hög nivå.

Bra och lyckade pannor för pelletseldning är exempelvis, Focus PE 20, Thermia Biomatic, CTC Easyflex, Nibe Pellux och slutligen Mescoli Combifire som är även säljs under namnet Janfire men då i blå färg.

Om du vill ha exempel på integrerade pannor som är bra så finns ex. CTC Ecoflex, Thermia Biomatic+, Janfire Integral.
En integrerad panna är en panna som levereras komplett med brännare PlugandPlay och där brännare / panna är matchade till varandra.

Mindre lyckad och alldeles för dyr är exempelvis KMP Uno. Den har en så kallad tryckluftsuraskning som bara funkar på reklambladet, för övrigt är pannan bökig och omodern.
Värmebaronen Joker och Star är gamla oljepannor som bytt namn till pelletpannor. 0 st tekniska ändringar är gjorda, det finns bättre köp än dessa för pelletseldning, men det är inget fel på kvaliten som sådan.

Riktigt kass är Ecotecs integrerade pannor. Undvik dessa !

Idag hade jag valt att köpa begagnat, det dyker titt som tätt upp kanonpaket på blocket för ca 20 000 - 30 000 kr. Paket med den enklare Focus PE 20 brukar ligga kring 15 000 - 20 000, den såldes ny med Iwabo brännare för ca 40 000 kr eller möjligen strax under.

Om möjlighet till vedelnig är ett absolut krav så finns vedtillsats för Janfire/Combifire och Focus PE 20 och PE 30. Det är dock 80-tals funktion på vedeldningen då.

Hittar du inte en lämlig panna lös så överväg att köpa ett paket och sälja din brännare lös.
.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

tack så mycket för ett ingående bra svar! jag har hittat en focus pe20 från 2002 med janfirebrännare från 2002 och acktank 500l (men det tror jag jag skippar att installera i så fall,hört det drar mer pellets med en sån?beroende om vattenmängden räcker till?har 200l i pannan nu)skruv för 11500kr.verka va ett bra pris och kan då sälja janfire eller/thermian eller ha en som backup om en strejkar vid -30 på lördag morgon el dylikt.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

hur är en focuspanna konstruerad inuti? vad är uppskattad verkningsgrad? eryl är ju verkligen basic och hyffsat stor askutrymme och har ju överlevt ända sen 50 talet men har fått för mig att den äter rikliga portioner pellets och funderar därav på att byta.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Focus är enkel och rejäl och är dagens svar på Eryl. Tjockt gods och finska svetsar, bra grejer helt enkelt.

Om du får den för 11 500kr så är det väl inget att diskutera.
Sälj Thermian för 7000 på blocket och du har fått pannan för 4500 kr.
Det är en Bra deal.
Sälj ena brännaren och använd den inbyggda elpatronen som backup, visserligen bara 6 kW men det räcker utmärkt för backup vid -30 också.

Jag vågar inte svara svara på om Thermian funkar i den pannan, den kanske gör det. Det var tre-fyra år sedan jag grävde i en Focus senast.
Du ska inte ha acktank om du inte har enorma varmvattenbehov, typ hörnbadkar och två fruar.
.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

hehe humor :D. men är den bättre än eryl? känns ju onödigt att sätta dit en "ny" eryl...
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Focus har bra verkningsgrad och tar till vara på energin väl istället för att släppa ut den i form av hög rökgastemperatur.
Generellt tycker jag det är onödigt att byta panna för verkningsgradens skull, men om du får den för de pengarna du nämner så är det en bra deal. Sedan har man alltid trygghetsaspekten, en 8 år gammal panna är mindre risk för haveri än en 38 år gammal.

Focus har liggande tuber och trimbara turbulatorer för att nå optimal rökgastemp.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

ok.jag tar väl och ringer på annons då,ja det lät som en riktigt bra deal som jag har råd med.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Läs den här tråden först, sida 5 så ser du att Janfire Flex inte är så passande i Focus PE20 som har 15 cm tjocka väggar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 3b84893efc

Att elda så att lågan tar i pannväggen ger låg verkningsgrad då en del av elden kyls av ock slocknar innan den har brunnit ut.

Går att fixa med en dyr flamriktare men då gå användbara effekten på brännaren ned så den troligen blir för låg.

Om en Bequem passar så har du allt grejat. Gå in på Metrotherm hemsida så han du ladda ned en genomskärningsbild på pannan och se om höjden i förbrännigsrummet räcker.

Focus PE20 har ordentligt tilltagna rökkanaler och behöver därför ganska hög effekt på brännaren för att inte rökgastemperaturen ska bli för låg.
Mycket beror på vad du har för skorsten och hur lång den är. Du bör ha åtminstone 45-50 grader i skorstenstoppen för att undvika kondens.

Med en så bra panna och om inte Bequem passar skulle jag skaffa en brännare med automatisk uraskning och få det rätt på en gång i stället för att krångla med gamla förlegade grejor som kräver uppgraderingar och kanske inte ens passar i pannan.

Pannan klarar sig 2 månader innan du behöver tömma asklådan, har du uraskning klarar sig brännaren också 2 månader. Annars får du samma skitiga fredagsgöra som oss med oljepannor utan stort askutrymme.
Har du uraskning kan du också klara dig med billigare pellets typ "baltpellets" som nu lär ha börjat säljas också på Bauhaus.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Focus levereras av Metrotherm som originalpaket med Iwabo.
Iwabo och Janfire ser exakt likadana ut i det avseendet så det lär knappast vara ett större problem.
Flamriktaren är inte dyr för den delen heller, den kostar 220 kr.
30 grader flamriktare är avsevärt snällare än 90 graders i fråga om mottryck och att begränsa effekten på brännaren.

Rökgastemeperaturen på Focus regleras genom att anpassa turbolatorerna. Dvs man kan köra på riktigt låga effekter genom att ta ur eller korta dessa och ända ha lämplig rökgastemp.

Janfire och Iwabo funkar utmärkt i Focus, det går hundratals sådana kombinationer i Sverige.

Trådskaparen verkar fokusera på investeringskostnaden för anläggningen.
Då är det väl ändå inte läge att börja rekommendera brännare med automatisk uraskning ???? :?
Begagnade sådana börjar på typ 15 000kr....

Rekommendera baltpellets till en som bor i Mora ??? Det är väl ändå att gå över ån efter vatten ?
.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

det finns obegränsat mycket pellets i dessa trakter då vi har flera pellets fabriker och återförsäljare. 2.80kg betalar jag nu tyvär, förra året 2kr kg-tråkig utveckling...
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

skiljer sig janfiren så mycket åt bequemen då? jag är väldigt nöjd med bequemen inte krånglat 1 gång på snart 3 år i min ägo,återförsäljaren thermia finns 1 mil bort och det är ett + med tycker jag,skulle ju vela veta om den verkligen passar och blir bra i focus pannan eller om janfiren kommer vara ett bättre alternativ .ps lång rökgasväg är det väl i en ery dp med i så fall?
Skriv svar