Allvarligt fel med pelletspannan!?! [Löst!]
Allvarligt fel med pelletspannan!?! [Löst!]
Hej
Jag har ett problem med min panna. Har nyligen bytt slangen mellan skruven och brännaren pga att den sprack nere vid matningsröret till brännaren. Vid närmare undersökning av den gamla slangen så är den en beläggning innuti som är svart och hård. Likaså var det svart och hård beläggning nere i fallröret. Vad kan detta vara???
Vidare så tror jag att jag har något fel på min anläggning. Nu för någon vecka sen löste värmeskyddet ut som sitter på fallröret. Jag har också upplevt att det luktar rök i pannrummet och även sett en svag rökstrimma komma upp från pelletsförrådet (jag har ett litet veckoförråd). Det känns som att det kommer in värme och rök "baklänges" i systemet emellanåt.
Till sist så vår jag väldigt mycket aska av min förbränning. Ett tjockt lager som är ibland väldigt hårt på toppen efter ett par veckors eldning.
Jag behöver få tag på en duktig installatör/tekniker som kan hjälpa mig att ställa in min panna optimalt. Jag bor i Enköping så någon som vet en att rekommendera i Mälardalen? Tar tacksamt emot förslag. det är min rörkrökare som har satt in min panna, och det känns som att han är betydligt bättre på rör än pannor...
Jag har ett problem med min panna. Har nyligen bytt slangen mellan skruven och brännaren pga att den sprack nere vid matningsröret till brännaren. Vid närmare undersökning av den gamla slangen så är den en beläggning innuti som är svart och hård. Likaså var det svart och hård beläggning nere i fallröret. Vad kan detta vara???
Vidare så tror jag att jag har något fel på min anläggning. Nu för någon vecka sen löste värmeskyddet ut som sitter på fallröret. Jag har också upplevt att det luktar rök i pannrummet och även sett en svag rökstrimma komma upp från pelletsförrådet (jag har ett litet veckoförråd). Det känns som att det kommer in värme och rök "baklänges" i systemet emellanåt.
Till sist så vår jag väldigt mycket aska av min förbränning. Ett tjockt lager som är ibland väldigt hårt på toppen efter ett par veckors eldning.
Jag behöver få tag på en duktig installatör/tekniker som kan hjälpa mig att ställa in min panna optimalt. Jag bor i Enköping så någon som vet en att rekommendera i Mälardalen? Tar tacksamt emot förslag. det är min rörkrökare som har satt in min panna, och det känns som att han är betydligt bättre på rör än pannor...
Senast redigerad av shootking den ons 06 jan, 2010 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Svart beläggning i pelletsslangen och värmeskydd som löser ut tyder bara på en sak. Draget från skorstenen är för litet i förhållande till det övertryck som fläkten skapar.
Konstigt eftersom draget i skorstenarna nu när det är mycket kallt är högre än normalt.
Är tuberna i pannan sotade och turbulatorerna rengjorda?
Har dragbegränsarens inställningar blivit ändrade på något sätt?
Är det bra drag om du öppnar sotluckan i skorstensstocken måste felet ligga i pannan eller brännarens inställningar.
Tillfälligt borde du kunna minska riskerna genom att ta bort en eller två av pannans turbulatorer (sitter alla tre i nu?)
Konstigt eftersom draget i skorstenarna nu när det är mycket kallt är högre än normalt.
Är tuberna i pannan sotade och turbulatorerna rengjorda?
Har dragbegränsarens inställningar blivit ändrade på något sätt?
Är det bra drag om du öppnar sotluckan i skorstensstocken måste felet ligga i pannan eller brännarens inställningar.
Tillfälligt borde du kunna minska riskerna genom att ta bort en eller två av pannans turbulatorer (sitter alla tre i nu?)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Baxi
Nu kan jag inte Baxi eurofire, men har du sluss, så är det nog dax att byta sluss. Kollade på www.baxi.se kan inte se någon sluss, så troligtvis är det inte dett.
Då har Vi kanske sintring ?
Hur ser askan ut i brännarröret, är det "ihop kakad" slagg ?
Då har Vi kanske sintring ?
Hur ser askan ut i brännarröret, är det "ihop kakad" slagg ?
Mmm, det känns så. Men som du skriver så borde det ju vara mest drag denna årstiden. Alla tre turbolatorerna är isatta. Pannan sotad. Dragbegränsaren har inte ändrats vad jag kan se. Kan ju prova med att ta bort en turbulator får vi se om det blir annorlunda.Draget från skorstenen är för litet
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Med "dåligt drag" menas egentligen "begära mer effekt från systemet än pannan kan släppa av med via rökgasvägen".
Detta betyder alltså att man antingen måste anpassa effekten efter vad rökgasvägen medger eller, om den effekt inte räcker till, se till att rökgasvägen klarar av den effekt som behövs.
Detta betyder alltså att man antingen måste anpassa effekten efter vad rökgasvägen medger eller, om den effekt inte räcker till, se till att rökgasvägen klarar av den effekt som behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag har läst på om sintring och nu när jag tittat i pannan efter senaste stoppet så ser jag bara lite aska som har form av pellets. Dvs halvförbränd pellets, men det går lätt att trycka sönder "ask-pelletsen". Ingen kaka eller hårda lager/hinnor.Då har Vi kanske sintring ?
Har nu ökat vikten på dragstabilisatorn samt tagit bort en turbulator. Testar under dagen för att se om det blir bättre.
Mvh Jens
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Kan säga att jag inte förstod något av det där...Med "dåligt drag" menas egentligen "begära mer effekt från systemet än pannan kan släppa av med via rökgasvägen".
När jag hade tagit bort brännaren och turbulatorerna så kollade jag med en låga. Det var inget drag alls där turbulatorerna sitter (antar att det är där röken/värmen åker ut?) varför jag justerade dragregulatorn till att vara lite mindre öppen så att det blev lite drag nere i pannan. Rätt eller fel vet jag inte, målet är att försöka få pannan att gå tills jag får hit någon expert...Att justera dragregulatorn till ett högre drag är FEL om undertrycket i pannan är rätt till att börja med.
Någon som vet ett företag/installatör i närheten? Enköping, med omnejd...
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Min dragregulator är alltid öppen, mer eller mindre... Innan jag justerade den idag var den öppen max hela tiden då inte pannan var igång. Och det är definitivt vindstilla idag, det silar ner små lätta snöflingor från himlen helt lodrätt ner...
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Om undertrycket i pannan är för litet i förhållande till brännarfläktens effekt är det naturligtvis inte fel att justera om dragbegränsaren till ett högre värde på draget. Jag har 16-17 Pa och skulle jag minska till 12 Pa fick jag precis samma problem som shootking.
Är det en Tigex25 dragbegränsare så blir värdet på inställt drag halva antalet millimeter som motvikten sitter från märket på motviktsarmen, 30mm=15Pa osv.
Om nu en turbulator är borttagen är troligen risken för bakbrand borta men verkningsgraden blir å andra sidan lidande.
Skulle tro att grundproblemet ligger i att installatören satt brännarens effekt för högt.
Om du mäter upp brännarens effekt får du mer lösning på problemet.
Tror inte att en sådan här panna klarar mer än ca. 13 kW effekt med alla turbulatorer i och större effekt behöver man inte i en vanlig villa.
Om du tar bort pelletsslangen under drift, samlar upp de pellets som kommer under 3 minuter samtidigt som du matar brännaren med lika mycket pellets genom fallröret. Väg de uppsamlade pellets och multiplicera värdet med 20 så får du kilo pellets per timma.
Multiplicera detta värde med energiinnehållet i pellets, 4,8 så får du
effekten i kilowatt på inmatad pellets.
Är det en Tigex25 dragbegränsare så blir värdet på inställt drag halva antalet millimeter som motvikten sitter från märket på motviktsarmen, 30mm=15Pa osv.
Om nu en turbulator är borttagen är troligen risken för bakbrand borta men verkningsgraden blir å andra sidan lidande.
Skulle tro att grundproblemet ligger i att installatören satt brännarens effekt för högt.
Om du mäter upp brännarens effekt får du mer lösning på problemet.
Tror inte att en sådan här panna klarar mer än ca. 13 kW effekt med alla turbulatorer i och större effekt behöver man inte i en vanlig villa.
Om du tar bort pelletsslangen under drift, samlar upp de pellets som kommer under 3 minuter samtidigt som du matar brännaren med lika mycket pellets genom fallröret. Väg de uppsamlade pellets och multiplicera värdet med 20 så får du kilo pellets per timma.
Multiplicera detta värde med energiinnehållet i pellets, 4,8 så får du
effekten i kilowatt på inmatad pellets.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
shootking: ja, med en fullt öppen dragregulator när brännaren inte kör är det ju helt enkelt att felsöka! Inget fel på panna/brännare men ställ dragregulatorn rätt till att börja med!
Om jag tvingar upp min regulator lägger brännaren av pga. bakvärme så det är väl knappast konstigt.
Men OK, du är tydligen inte mek-typen så gör såhär:
Viktigast av allt: Ställ dragregulatorn till RÄTT nivå, exakt vilket beror på brännaren. Innan detta är gjort kan resten inte anses för att kunde bli stabilt.
När detta är klart försöker du köra brännaren igen, kollar om fallrör blir varmt osv.
Om jag tvingar upp min regulator lägger brännaren av pga. bakvärme så det är väl knappast konstigt.
Men OK, du är tydligen inte mek-typen så gör såhär:
Viktigast av allt: Ställ dragregulatorn till RÄTT nivå, exakt vilket beror på brännaren. Innan detta är gjort kan resten inte anses för att kunde bli stabilt.
När detta är klart försöker du köra brännaren igen, kollar om fallrör blir varmt osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Edit: ändrat måtten, skrev fel enhet...
Nästa gång pannan går igång ska jag mäta effekten.
Icecap: jag är faktiskt en mek-typ, men väldigt osäker på just pannan, därav uttrycker jag mig så tydligt jag kan eftersom jag inte kan alla termer osv...
Det är en Tigex25. Jag har nu mätt. Efter min justering så sitter dragbegränsarens motvikt på 32-33mm från innersta läget (där det är som mest motstånd för luckan att öppnas). När jag började så var den i ändläget där luckan öppnas som lättast.Är det en Tigex25 dragbegränsare så blir värdet på inställt drag halva antalet millimeter som motvikten sitter från märket på motviktsarmen, 30mm=15Pa osv.
Nästa gång pannan går igång ska jag mäta effekten.
Icecap: jag är faktiskt en mek-typ, men väldigt osäker på just pannan, därav uttrycker jag mig så tydligt jag kan eftersom jag inte kan alla termer osv...
Senast redigerad av shootking den lör 02 jan, 2010 12:35, redigerad totalt 2 gång.
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
IceCap: Enligt manualen till Baxi Eurofire: "Tillräckligt drag är 10-20 Pa". Eftersom jag inte har någon utrustning så vet jag inte riktigt hur jag ska kunna mäta draget i skorstenen. Men ska jag tolka det du säger så ska den vara helt stängd när pannan inte går. Är det korrekt?
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Vikten borde alltså sitta 20-30/40 mm ut vid normal funktion.
Är allting i pannan sotat, du har ingen krök någonstans du har missat som det ligger en stor hög med ask i eller nått ?
Annars är det nog effekten som är för hög som sas ovan, vad står max matningen på ?
Är allting i pannan sotat, du har ingen krök någonstans du har missat som det ligger en stor hög med ask i eller nått ?
Annars är det nog effekten som är för hög som sas ovan, vad står max matningen på ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.