Hembrännare?
Hembrännare?
Det är mycket om olika fabrikat här med all rätt. Finns det ingen som bygger egen pelletsbrännare? Själv har jag byggt en rackare och när man tittar "visuellt" så ser det bra ut när det brinner men jag har inte monterat den i pannan ännu och mätt på rökgaserna. Jag har bara eldat med den ute än så länge, har en motor med utväxling från ett höj och sänkbart skrivbord som jag tänkte använda till matningsskruven för pelletsen. Den snurrar med ca:100rpm/max effekt 80w och tanken är att genom grabbens gamla 21 växlade mountainbike ta ned varvtalet i 2 steg till ca3-4rpm och det sista finliret fixar man med en frekvensomvandlare så att man får kontiunerlig matning/drift på skruven på kanske 3rpm vilket kanske skulle motsvara 70gr.pellets/min/20kw inmatad effekt/brinntid 4-5 timmar vid 0 kw effektuttag 1600l hemmabuggda acktankar. Längre brinntid på vintern eftersom man tar ut kontinuerlig effekt. Tacksam för tips och förslag. Har sett att det finns folk med kunskap här! Missförstå mig icke nu, jag skulle kunna köpa en färdig pelletsbrännare, men hur skoj är det?
bra
Kikar man bara lite på hur brännarna är uppbyggda så skall det väl inte vara svårt om man är lite mekaniskt händig.
Där har du helt rätt
Där har du helt rätt

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.