Nattsänkn / Dagsänkning ??
-
- Energiprofet!
Nattsänkn / Dagsänkning ??
Hej , undrar om man tjänar något på nattsänkning alt. dagsänkning ??
Eller är det så att det man sparar, går åt när tempen höjs igen. Förut pratades det om nyttan av nattsänkning, men är det bara en myt??
Någon som vet?
Mvh Vatsug
Eller är det så att det man sparar, går åt när tempen höjs igen. Förut pratades det om nyttan av nattsänkning, men är det bara en myt??
Någon som vet?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
En del har testat och efter vad jag har sett är det mycket minimalt man sparar då den termiska tröghet i huset är så stor. Är det hela eller fler dygn (t.ex. borta för helgjobb) är det lite annat med för en del av ett dygn är det inte värd besväret.
Sedan kan det finnas en del med värmekomfort i det men knappast någon besparing.
Sedan kan det finnas en del med värmekomfort i det men knappast någon besparing.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Folk blandar bort begreppen här. Allt man sparar genom att mindre värme vandrar ut i väggen här har man sparat. Termisk tröghet har inte med saken att göra. Man sparar vare sig det är 1 meter tjocka tegelväggar eller en tunn brädvägg. Enkel gymnasiefysik innan flumskolan kom.
Naturligtvis får man värma upp rummet igen efter sänkningen men det har ju inte alls med värmevandringen ut genom väggen att göra. Det är säljarna av diverse innegivarutrustning som genom intränad argumentering har fått den här iden att fastna.
Värmevandringen fortgår hela natten och ju större Δt är ju mer värme försvinner ut.
Nu ska man inte försöka spara genom att programmera någon innegivare eller liknande likaså är det nog meningslöst att spara om man har golvvärme. Gamla hederliga element med termostatventiler som reagerar snabbt får det vara om man ska spara något.
Likaså kan man inte nattsänka genom att vrida ned shunten om man har termostatventiler. Den "nattsänkningn" finns ofta på moderna pannor.
Är det någon som tror att min pelletsförbrukning på 2,8 säckar om dagen de senaste veckorna skulle hålla om jag inte nattsänkte till 15 grader.
Temperaturer på -20 - -29 varje natt och -15 - -25 på dagen har det varit och då sparar man ju extra mycket med nattsänkning.
Naturligtvis får man värma upp rummet igen efter sänkningen men det har ju inte alls med värmevandringen ut genom väggen att göra. Det är säljarna av diverse innegivarutrustning som genom intränad argumentering har fått den här iden att fastna.
Värmevandringen fortgår hela natten och ju större Δt är ju mer värme försvinner ut.
Nu ska man inte försöka spara genom att programmera någon innegivare eller liknande likaså är det nog meningslöst att spara om man har golvvärme. Gamla hederliga element med termostatventiler som reagerar snabbt får det vara om man ska spara något.
Likaså kan man inte nattsänka genom att vrida ned shunten om man har termostatventiler. Den "nattsänkningn" finns ofta på moderna pannor.
Är det någon som tror att min pelletsförbrukning på 2,8 säckar om dagen de senaste veckorna skulle hålla om jag inte nattsänkte till 15 grader.
Temperaturer på -20 - -29 varje natt och -15 - -25 på dagen har det varit och då sparar man ju extra mycket med nattsänkning.
Senast redigerad av Torsten den tis 12 jan, 2010 18:34, redigerad totalt 2 gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Om huset har helt kass isolering så kan man säkert spara en del.
Jag har testat att ställa shunten på noll i ett dygn (bl.a ofrivilligt pga strömavbrott) innetempen sjunker möjligen 1-2 grader vid en utetemp runt 0, beroende på hur mycket det blåser ute.
Även som test har jag de senaste 3 veckorna haft nattsänkning (sänker framledningen 12 C) enbart på helgerna för att det är lättare att följa utvecklingen eftersom man är hemma.
Kontenta:
Ingen som helst mätbar skillnad på pelletsförbrukning.
Innetempen på morgonen är i princip den samma som när vi lade oss för kvällen. Även i vanliga fall sjunker innetempen ca 0,5C under natten men stiger tillbaks till normala 20.5-21 i samma stund som vi börjar röra oss i huset på morgonen.
Periodvis sänkning är bara ekonomisk om det handlar om många dagar.
Jag har testat att ställa shunten på noll i ett dygn (bl.a ofrivilligt pga strömavbrott) innetempen sjunker möjligen 1-2 grader vid en utetemp runt 0, beroende på hur mycket det blåser ute.
Även som test har jag de senaste 3 veckorna haft nattsänkning (sänker framledningen 12 C) enbart på helgerna för att det är lättare att följa utvecklingen eftersom man är hemma.
Kontenta:
Ingen som helst mätbar skillnad på pelletsförbrukning.
Innetempen på morgonen är i princip den samma som när vi lade oss för kvällen. Även i vanliga fall sjunker innetempen ca 0,5C under natten men stiger tillbaks till normala 20.5-21 i samma stund som vi börjar röra oss i huset på morgonen.
Periodvis sänkning är bara ekonomisk om det handlar om många dagar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten: visst har du rätt men du överser en viktig detalj: temperaturskillnaden som avgör värmevandringen är inte nödvändigtvis lufttemperaturen i rummet men istället väggens temperatur och här kommer den termiska inerti in i spelet.
Och sedan kan du prata om flumskola allt du vill, jag litar mer på dom som faktisk har bevisat det empirisk.
Och sedan kan du prata om flumskola allt du vill, jag litar mer på dom som faktisk har bevisat det empirisk.
Är inte PK!
Är inte PK!
För mig som jag har haft dess mång år nu med olika sätt som natt eller dag med automat eller time. Finns inga mening stor pott med sparsam .. men det är klart stor skillnad med eller utan automat shunten.
Som fråga natt eller dag.
Det jag tänker är att man borde sänka på dag, inga folk hemma kl 6.30 till 16.30.
Eller att ha nattsänkning kl 22.00 till 06.00 om man vaknar mitt i natt för toa eller någonting så brr...gå ur säng men skönt ...tillbaka i säng ja.. eller hur.
Jag har ingen att ställa på sänkning just nu, ha innegivare som står på 21Cº hel tiden. pga vi par har olika skift schema var, så är inte rolig med omständig temperatur. Men shunten ofta nere själv under dagen då solen skiner genom energifönster, eller när folk är inomhus och röra.
Som fråga natt eller dag.
Det jag tänker är att man borde sänka på dag, inga folk hemma kl 6.30 till 16.30.
Eller att ha nattsänkning kl 22.00 till 06.00 om man vaknar mitt i natt för toa eller någonting så brr...gå ur säng men skönt ...tillbaka i säng ja.. eller hur.
Jag har ingen att ställa på sänkning just nu, ha innegivare som står på 21Cº hel tiden. pga vi par har olika skift schema var, så är inte rolig med omständig temperatur. Men shunten ofta nere själv under dagen då solen skiner genom energifönster, eller när folk är inomhus och röra.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Är det bara min näsa som täpper till vid 17 grader på natten?
Än har ingen belyst vad tempökningen kostar. Typ stadskörning med bilen, ingen vinst jämfört med landsvägskörning. Trots lägre fart. Kör samma temp 24-7 här. Och betalar gärna om det skulle vara dyrare. Nästäppa inget kul.
Än har ingen belyst vad tempökningen kostar. Typ stadskörning med bilen, ingen vinst jämfört med landsvägskörning. Trots lägre fart. Kör samma temp 24-7 här. Och betalar gärna om det skulle vara dyrare. Nästäppa inget kul.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tempökningen kostar exakt lika mycket som tempsänkningen gav. Men nattsänkning handlar inte om det. Nattsänkning handlar om värmeavgivning genom väggar och fönster. Har ingenting med bilar som åker omkring i olika hastigheter att göra. Värmeavgivningen blir mindre om skillnaden mellan ute- och innetemperatur minskas.rod02 skrev:Är det bara min näsa som täpper till vid 17 grader på natten?
Än har ingen belyst vad tempökningen kostar.
Många tycker om att sova vid lägre temperatur och en del friskusar vill t.o.m sova med öppet fönster. Har man termostatventiler går det bra att sänka mindre just i sovrummet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ska man spara på riktigt borde man istället satsa på att styra varje enskild rum och låta den styrning bero på dygnet samt veckodag.
Sovrum till rätt temperatur när man är där, sänka annars.
V-rum till rätt temperatur när man är där, kanske andra tider på helgen osv.
Varmt på toa på kväll/natt.
Lägg till att man ska kunde sänka hela en viss tid huset vid bortresa.
Självklart styrs shunten så att ett element alltid är på max vilket ger lägst framloppstemperatur.
Kruxet är att det blir DYRT med den styrning men den kan ge en besparing som kan märkas, dock inte nog till att betala denna styrning speciellt snabbt.
Sovrum till rätt temperatur när man är där, sänka annars.
V-rum till rätt temperatur när man är där, kanske andra tider på helgen osv.
Varmt på toa på kväll/natt.
Lägg till att man ska kunde sänka hela en viss tid huset vid bortresa.
Självklart styrs shunten så att ett element alltid är på max vilket ger lägst framloppstemperatur.
Kruxet är att det blir DYRT med den styrning men den kan ge en besparing som kan märkas, dock inte nog till att betala denna styrning speciellt snabbt.
Är inte PK!
Är inte PK!