thermia 15kw bequem ryker??????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Antingen ändra till tankdiff el så öppna shunten manuellt o höja börvärdet så den går tillräckligt länge på hög, Jag brukar göra så o kolla lågläget i inställningarna för hög oxå för det kan va bäckigt annars, Lätt hänt att pannan blir för kall o den växlar om till hög annars o då kanske man mätt 7 min i onödan.. :wink:

Ställ dragbegränsaren på 15 pa för jag tycker inte nån av dom biomatic/bequem brännarna jag vet av går riktigt bra med mindre drag, Tycker askan blir kornig o att det blir stora kakor i koppen med lågt drag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Igår skulle jag mäta upp brännarens effekt. När allt var förberett med uppvägd pellets i en burk och brännaren gick igång på
högeffekt började det ryka enormt ur brännarens internförråd.

Det slutade med att hela källaren rökfylldes, varenda brandvarnare tjöt och huslarmet tjöt på övervåningen, gång på gång. :?

Så jag slet ut brännaren i snön och fick stopp på all rök. Skruvade isär den för att kolla slussvingarna. Och det såg inte så bra ut.
I två av slussvingarna är det hål och de andra två är på väg att gå av.
OBS! Känsliga Bequem eldare varnas då det är starka bilder som visas på trasiga slussvingar. Bilder. :wink:

I övrigt så har det på 3 dygn hunnit att bygga upp en 2 mm. svart hård beläggning i hela koppen. Frågan är varför det byggs upp så snabbt?

Nu går pannan på el och jag måste få tag i nya slussvingar fort.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om jag lossar fallschaktslangen, så brukar röken komma ut efter några sekunder i dom flesta fall.
Om man tittar på konstruktionen av brännkoppen, så blåser ju luften bakåt i denna brännaren medan en rörbrännare blåser åt andra hållet.
Mina slussvingar har varit slut i flera år men matning har "air-lock" i skruven i stället. Den håller alltid tät.
Kanske man kan testa slussen i brännaren vid at blåsa genom fallschaktslangen? Det finns inget mottryck i slussen från min brännare när jag blåser. Hur är det med eran brännare?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez dom där slussvingarna va helt slut :wink:
Så såg min kompis slussvingar ut då han bytte efter ca 20 ton oxå i sin biomatic från -06 men nu har han kört 35 ton med dom nya o bara vänt dom..
Nu vid jul började brännaren krångla med larm om otät sluss bl.a men han trodde det berode på att tandhjulet som va slut, Efter att ha fått tag i en beg omgång av dessa o skulle byta så kom hela axel från slussen ut.. :shock:
Det va det som va felet.. Slussen snurrade inte hela tiden vilket är första gången jag hört om detta.. :?

Men nya slussvingar så kommer det att bli fint, Jag har en ny uppsättning slussvingar liggandes i pannrummet så om du bott i närheten hade det gått fort att få igång den igen..

Att det blivit mycket beläggning kan ju iof ha att göra med slussen, Sen att det är en skorpa på nån mm i koppen låter jag vara tills jag rengör vid sotning.. Har aldrig kollat hur fort beläggningen blir..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Försökte få tag på slussvingar men de är slut. T.o.m. Thermia har tydligen helt slut på de flesta reservdelarna till Bequem brännarna.
Men jag hade tur och hittade en seg, men ändå lite hård gummimatta som jag gjorde nya vingar av. Så vid 02:00 i natt körde jag
pellets igen och då var det -11 ute. :)

Får hoppas att de nya slussvingarna funkar ett tag iaf. Min brännare tog 510 gr. pellets under 10 min. med 70% matning och 34% fläkt.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Öka matningen till 72% så har du lite över 15 kW o då stämmer 34% fläkt fint :D
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Nu har jag ökat till 72% matning men jag är osäker på om (vi) verkligen är på rätt spår. Askan från sista dygnet med 70/34 är betydligt mörkare i färgen än förut.
Nu har den samma färg som den alltid haft fram till i höstas då jag testade 60/30 och fick en mer ljusgrå fin aska.

Vad tror ni? Eller kanske mest du André... :wink: Går den för fett? Mer fläkt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja det kan nog snarare vara så att den är mer rätt nu medans du kört med mycket luftöverskott tidigare med låg Co2 o sämre verkningsgrad tidigare..

Sotar synglaset igen snabbt??
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

snokez skrev:Men jag hade tur och hittade en seg, men ändå lite hård gummimatta som jag gjorde nya vingar av.
Har du hittat något bra material att göra vingar av? Som finns att köpa.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

André
Synglaset har fått lite sotning under 3 dygn men det går fortfarande att se elden i brännkoppen.

Stugsittaren
Jag har av en slump hittat en ganska styv och seg gummi-aktig matta som jag tror kan fungera riktigt bra.
Men säker kan jag inte vara förän jag plockar isär den nästa gång. Jag sågade ut bitar och borrade fästhålen.
Det gick även bra att fila ner dem om de blev lite ojämna eller för stora.

Mattan är egentligen tänkt som bordsunderlag när man vill skära igenom material med knivar uta att skada dem.
Kan återkomma med namn på materialet/produkten.

Alla aktiviteter med min pelletsanläggning lägger jag upp i galleriet här.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ser framemot din utvärdering av "slussvingematerialet".

Då även Ecotec-brännarna "äter" slussvingar. Hittar du ett bra material till din brännare så kan även jag tänka mig att "klippa och klistra" lite för att slippa köpa "original" slussvingar som inte håller speciellt länge.

Tacka vet jag de vingar som satt på brännaren när den var ny, dessa höll länge. Men de som de säljer nu är inte mycket att "hänga i granen" klarar inte ett år ens......... innan det börjar att ryka baklänges.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez skrev:André
Synglaset har fått lite sotning under 3 dygn men det går fortfarande att se elden i brännkoppen.
Då går den inte tokfet iaf utan kanske är ganska bra nu :D
Skulle den gått riktigt fet hade du inte sett nån eld nu
Skriv svar