thermia 15kw bequem ryker??????
thermia 15kw bequem ryker??????
hej min brännare ryker vid slussen för pellets samt uppe vid slanganslutningen vid skruven från förrådet . blir inte klok på detta min återförsöljare säger att detta är normalt . faen ska det ryka på detta vis så källaren luktar ål rökeri????
tacksam för svar .
samt min brännare är 15 kw men i displayen står det 20 kw vad betyder detta ??????
Mvh junior
tacksam för svar .
samt min brännare är 15 kw men i displayen står det 20 kw vad betyder detta ??????
Mvh junior
junior i farten
Om återförsäljaren verkligen sagt att det är helt normalt att det ska ryka in så borde han förflyttas till fiskdisken på ICA eller liknande snarast.
Det ska givetvis inte ryka in någonstans.
Är det en ny brännaren som du nyss fått installerad eller har den börjat bråka nu ?
Det ska givetvis inte ryka in någonstans.
Är det en ny brännaren som du nyss fått installerad eller har den börjat bråka nu ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nää så ska det inte vara, Det kan va antingen slussvingarna som är slut om den inte är ny förstås el så är det nått skit som fastnat i slussen men det brukar försvinna rätt snabbt av sej själv..
Om det står 15/20 kW i displayen har ingen betydelse, Det är vad matningen är ställd på som avgör vilken effekt man får..
Shiftar man mellan 15 o 20 kW får man ändå in fabriksinställningarna som är matning 70% o fläkt 36% i både hög o låg..
70% är ca 15 kW men för att få veta exakt effekt måste man dels veta energiinnehållet på pelletsen/kg o sen köra brännaren o väga pelletsen man stoppar i den, Om den drar 3125 gram/tim el 520 gram/10 min så är den på 15 kW om energiinnehållet är 4,8 kWh/kg på pelletsen..
Vid den förbrukningen/effekten så blir det 33-34% fläkt..
Om det står 15/20 kW i displayen har ingen betydelse, Det är vad matningen är ställd på som avgör vilken effekt man får..
Shiftar man mellan 15 o 20 kW får man ändå in fabriksinställningarna som är matning 70% o fläkt 36% i både hög o låg..
70% är ca 15 kW men för att få veta exakt effekt måste man dels veta energiinnehållet på pelletsen/kg o sen köra brännaren o väga pelletsen man stoppar i den, Om den drar 3125 gram/tim el 520 gram/10 min så är den på 15 kW om energiinnehållet är 4,8 kWh/kg på pelletsen..
Vid den förbrukningen/effekten så blir det 33-34% fläkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att få 20 kW så behövs 90-100% matning men det är pelletsen som avgör, En pellets med hög volymvikt behöver mindre matning..
Det kan behövas extra stift för att nå 20 kW men för att veta vad den är på så är det till att kolla hur mycket pellets (vikt) brännaren drar o vad pelletsen har för ennergiinnehåll..
Med "normal" pellets (4,8 kWh/kg) så ska den förbruka 695 gram/10 min
Men i din panna Brynäs så ska du inte ha så hög effekt..
Det kan behövas extra stift för att nå 20 kW men för att veta vad den är på så är det till att kolla hur mycket pellets (vikt) brännaren drar o vad pelletsen har för ennergiinnehåll..
Med "normal" pellets (4,8 kWh/kg) så ska den förbruka 695 gram/10 min
Men i din panna Brynäs så ska du inte ha så hög effekt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Har fått precis samma fel idag. Skulle fylla på pellets och det luktar bränt.
Blev orolig att det på något oföklarligt sätt blivit glöd i förrådet.
När jag lyser med ficklampan under MAFA förrådet ligger röken tjock.
(Jag har mitt föråd i ena garaget, dvs. separata rum)
Rusar in till pannan och tar bort den blå slangen från brännaren. Det ryker grymt mycket...
Det är inte mer än ca. 2 veckor sedan jag rengjorde brännaren. Men antagligen är den väl igensatt i brännkoppen igen.
Minskade effekten i höstas då jag läste att man kan inte har för hög effekt om man har för liten rökkanal.
Jag har "halvsten x halvsten" vilket inte är så stort. Efter effektsänkningen har jag nu fin frå aska istället
för svartsotig aska vilket borde vara ett bra tecken.
Jag ska ta isär den igen och ev. beställa nya slussvingar. Men jag måste erkänna att jag börjar bli trött på allt skruvande
,
trots lättmekad brännare. Tycker heller inte att det är något fel på kvalitén då jag endast bytt ett tanddrev på 3 år.
Men är det inte sintring så är det tjocka sotbeläggningar som sätter igen.
När får man uppleva "Fire and forget"? eller är det en lyx som endast unnas stridspiloter?
Blev orolig att det på något oföklarligt sätt blivit glöd i förrådet.
När jag lyser med ficklampan under MAFA förrådet ligger röken tjock.

Rusar in till pannan och tar bort den blå slangen från brännaren. Det ryker grymt mycket...
Det är inte mer än ca. 2 veckor sedan jag rengjorde brännaren. Men antagligen är den väl igensatt i brännkoppen igen.
Minskade effekten i höstas då jag läste att man kan inte har för hög effekt om man har för liten rökkanal.
Jag har "halvsten x halvsten" vilket inte är så stort. Efter effektsänkningen har jag nu fin frå aska istället
för svartsotig aska vilket borde vara ett bra tecken.
Jag ska ta isär den igen och ev. beställa nya slussvingar. Men jag måste erkänna att jag börjar bli trött på allt skruvande

trots lättmekad brännare. Tycker heller inte att det är något fel på kvalitén då jag endast bytt ett tanddrev på 3 år.
När får man uppleva "Fire and forget"? eller är det en lyx som endast unnas stridspiloter?

Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Hade ett liknande problem för några veckor sedan. Det låg rök i mellanförrådet (både syntes och luftade). Till saken hör att på röken skall kunna komma till mitt mellanförråd måste den gå genom 2 meter slang och 8 meter flexskruv. Men det var dax att sota (ca 1,5 ton bränt sedan sist). Kollade inte inne vid brännaren. Men det skulle säkert vädrats ut ganska fort vid nästa start så jag jag tror inte det skulle märks där.
Funderade om det var ett elektriskt fel i pelletsnivåkännaren. Jag har visserligen en proffsig gränslägesbrytare men endast 24 V så det kan var lite lite för brytaren.
Funderade om det var ett elektriskt fel i pelletsnivåkännaren. Jag har visserligen en proffsig gränslägesbrytare men endast 24 V så det kan var lite lite för brytaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Har du också problem med tjocka feta tjär-sot beläggningar ?snokez skrev:Men jag måste erkänna att jag börjar bli trött på allt skruvande,
Mitt rökrör var nästan igenkorkat av beläggning som fick huggas bort med stämjärn. En Ecoflex, men snarlik panna och identisk brännare.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Ja, det är nog 1,5 ton sedan jag gjorde en totalsotning och rengöring av allt. Asklådan var fylld till ca. 80%.
Men det är bara 2 veckor sedan jag gjorde ren brännkoppen då den var igensatt.
Och man kan säga att det var på väg åt samma håll nu med...
Hela mitt rökrör in till skorsten är belagt med en knottrig beläggning, som om någon har kört en svets överallt.
Men den beläggningen har skapats under längre tid. Slet som ett djur med en stålborste för att få bort det mesta idag.
Jag bifogar en länk till lite bilder jag tog när jag höll på.
Har följande inst:
Hög - Skruv 60% Fläkt 30%.
Låg - Skruv 47% Fläkt 23%.
Hela mitt rökrör in till skorsten är belagt med en knottrig beläggning, som om någon har kört en svets överallt.
Men den beläggningen har skapats under längre tid. Slet som ett djur med en stålborste för att få bort det mesta idag.

Har följande inst:
Senast redigerad av snokez den sön 10 jan, 2010 12:50, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Det ser precis likadant ut i min Ecoflex.
Min kompis Biomatic är också likadan.
Jag tror det beror på glödhållningen, att det är den som orsakar tjäran.
Samtidigt vill jag inte köra med enbart elupptändning då den inte är 100 % pålitlig tycker jag.
Jag plockade isär brännare och rökrör för rengöring, det var stört omöjligt att få bort. Hårt som glas nästan och fick huggas bort. Till slut la jag grejerna i vatten några timmar, då gick det att borta bort buslätt med stålborste.
Min kompis Biomatic är också likadan.
Jag tror det beror på glödhållningen, att det är den som orsakar tjäran.
Samtidigt vill jag inte köra med enbart elupptändning då den inte är 100 % pålitlig tycker jag.
Jag plockade isär brännare och rökrör för rengöring, det var stört omöjligt att få bort. Hårt som glas nästan och fick huggas bort. Till slut la jag grejerna i vatten några timmar, då gick det att borta bort buslätt med stålborste.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Koppen ser helt normal ut med tanke på sintringen, Det blir nån mm i botten på koppen som man pikar bort med lång skruvmejsel o hammare..snokez skrev:Ja, det är nog 1,5 ton sedan jag gjorde en totalsotning och rengöring av allt. Asklådan var fylld till ca. 80%.
Men den beläggningen har skapats under längre tid. Slet som ett djur med en stålborste för att få bort det mesta idag.![]()
Har följande inst:
Att skruven har sintring på sej bryr jag mej aldrig om, Möjligen pickar jag bort det som jag kommer åt o jag har aldrig demonterat hela koppen utan bara tagit bort övre delen på koppen 1 gång under snart 5 år..
Trodde faktiskt det skulle varit aska o skit inne i luftslittsarna men icke då..
Ang. sotet i tuberna så går brännaren något fet..
Att Ctc har haft problem med att pannorna sotat igen el ej gått få att gå som dom ska är känt, Kompisarnas panna såg 10 ggr värre ut efter 100 kg förbränd pellets än vad din panna gjorde..
Även om pannan går med underhållsfyr så ska de inte bli igensotat utan då är den förmodligen feljusterad..
24% fläkt till 10 kW som är 350 gram/10 min
33% fläkt till 15 kW som är 520 gram/10 min
Om det skulle sota något öka fläkten 1% i resp läge...
Om det skulle ryka in via internförrådet kan det vara dags för byte av slussvingar alt bara vända på dom, Slutet på förra säsongen så började de komma lite rök bakvägen o då vände jag bara på dom sen funkade det fint igen.. Hade kört ca 18,5 ton när detta gjordes
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Sjysst att ni beskriver hur ni har det. Annars är det lätt att tro att man är själv med en del problem.
Smart idé att vända slussvingarna, ska göra det nästa gång det är dags att ta isär brännaren.
Det där med effektvärde och fläkt verkar svårt att få till bra. Det verkar som jag kör på ca. 12 kW i läge i läge hög,
och frågan är hur mycket man kan ha om pipan är "halvstens" storlek.
Skulle gärna köra lite mer effekt men vill ju heller inte köra för fett. Skulle vara intressant att veta om det drar mer
eller mindre pellets vid högre effekt, tex 14 kW istället för 12 kW.
Hur som helst så är jag glad för alla tips och idéer som hjälper mig framåt.
Smart idé att vända slussvingarna, ska göra det nästa gång det är dags att ta isär brännaren.
Det där med effektvärde och fläkt verkar svårt att få till bra. Det verkar som jag kör på ca. 12 kW i läge i läge hög,
och frågan är hur mycket man kan ha om pipan är "halvstens" storlek.
Skulle gärna köra lite mer effekt men vill ju heller inte köra för fett. Skulle vara intressant att veta om det drar mer
eller mindre pellets vid högre effekt, tex 14 kW istället för 12 kW.
Hur som helst så är jag glad för alla tips och idéer som hjälper mig framåt.

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är helt övertygad om att det bara är justerings sak hos dej snokez
Slussvingarna va ganska böjda när jag vände dom men sen så blev det som nytt igen med flopp ljudet åter, Kan även komma in damm som bildat beläggningar i slusshuset därav att slussen läcker..
Nu vet jag inte motsvarigheten på arean med halvsten men en 100 mm pipa är det då inga problem med 16 kW på 6,5 meters längd..
Har du dragbegränsare??
Om du har för dåligt drag/trång skorsten så kommer inte denna öppna men jag tror inte det är det som är problemet, Skulle draget vara riktigt dåligt så skulle det ryka in om du glipar på sotluckan..
Det skulle du kunna testa genom att lossa den något o sedan se om lågan från tändsticka sugs in fast brännaren går..
När dom testat Biomaticen hos ÄFAB kördes den med 14,4 kW inmatad effekt o då gav den 13,7 kW ut med 95,2% verkningsgrad
De flesta 20 kW pannor verkar testas med 14-15 kW så jag förmodar att maxprestandan ligger där då det är tillverkarna som anger el justerar in pannorna..
Men kolla som sagt med en hushållsvåg vilken effekt brännaren är på
Fyll internförrådet fullt sedan matar du från vågen manuellt i 10 min, Då går det 520 gram/10 min för 15 kW o då ställer du fläkten på 33% i läge hög o 350 gram/10 min för 10 kW med fläkten på24%..
Skulle det mot all förmodan sota öka fläkten till 25 resp 34%
för 15 kW brukar det krävas 68-72% matning..
Bär jag testade fram 10 kW effekt för uppmätning av fläktvärde så behövde jag 55% matning med min nuvarande pellets o hela 83*% matning för 15,5 kW mot förra leveransen då behövde jag bara 72% matning för 15,5 kW så det skiljer ganska mycket numera vilket det inte gjorde tidigare.. Har kört solett bulk sedan denna brännare monterades men första leveranserna behövde man inte ändra men nu är det aldrig lika..
Men får du till rätt fläkt o uppmätt effekt behöver aldrig fläkten ändras utan du behöver bara justera matning o kolla så effekten är rätt i fratiden..

Slussvingarna va ganska böjda när jag vände dom men sen så blev det som nytt igen med flopp ljudet åter, Kan även komma in damm som bildat beläggningar i slusshuset därav att slussen läcker..
Nu vet jag inte motsvarigheten på arean med halvsten men en 100 mm pipa är det då inga problem med 16 kW på 6,5 meters längd..
Har du dragbegränsare??
Om du har för dåligt drag/trång skorsten så kommer inte denna öppna men jag tror inte det är det som är problemet, Skulle draget vara riktigt dåligt så skulle det ryka in om du glipar på sotluckan..
Det skulle du kunna testa genom att lossa den något o sedan se om lågan från tändsticka sugs in fast brännaren går..
När dom testat Biomaticen hos ÄFAB kördes den med 14,4 kW inmatad effekt o då gav den 13,7 kW ut med 95,2% verkningsgrad

De flesta 20 kW pannor verkar testas med 14-15 kW så jag förmodar att maxprestandan ligger där då det är tillverkarna som anger el justerar in pannorna..
Men kolla som sagt med en hushållsvåg vilken effekt brännaren är på
Fyll internförrådet fullt sedan matar du från vågen manuellt i 10 min, Då går det 520 gram/10 min för 15 kW o då ställer du fläkten på 33% i läge hög o 350 gram/10 min för 10 kW med fläkten på24%..
Skulle det mot all förmodan sota öka fläkten till 25 resp 34%
för 15 kW brukar det krävas 68-72% matning..
Bär jag testade fram 10 kW effekt för uppmätning av fläktvärde så behövde jag 55% matning med min nuvarande pellets o hela 83*% matning för 15,5 kW mot förra leveransen då behövde jag bara 72% matning för 15,5 kW så det skiljer ganska mycket numera vilket det inte gjorde tidigare.. Har kört solett bulk sedan denna brännare monterades men första leveranserna behövde man inte ändra men nu är det aldrig lika..
Men får du till rätt fläkt o uppmätt effekt behöver aldrig fläkten ändras utan du behöver bara justera matning o kolla så effekten är rätt i fratiden..
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Tack André, mycket intressant. Nu ska det mätas och justeras i helgen. Jag har fått tag i en bra digital våg.
Sätter ni pannan med hög diff-tank för att sen få den att gå på hög effekt i minst 10 min?
Jag har en Tigex 25 monterad.
Sätter ni pannan med hög diff-tank för att sen få den att gå på hög effekt i minst 10 min?
Jag har en Tigex 25 monterad.