Hjälp vid val av anläggning

Engan
Ungskog

Hjälp vid val av anläggning

Inlägg av Engan »

Hej!

Behöver lite goda råd. I mitt hus idag så kör jag med vattenburet och elvärmepanna. Har varit inne på bergvärme, luftvärme, solvärme men alltid strykt ett streck över pellets/vedeldning, "lite otäkt att elda i en panna då man inte e hemma" (ja du som tidigare körde annan uppvärmning kanske känner igen dig?). Pannrummet ligger dessutom inte bra till för att köra pelletseldning (svåråtkomligt).

Nåväl vi har funderingar på att bygga ut huset med ett dubbelgarage och ovanpå det lite extra boyta, bredvid garaget hade vi tänk oss ett förråd, nu går planerna till att göra detta förråd till nytt pannrum, rummet blir på ca 2x5 meter, då får jag plats att göra att bulkfärråd längst in och sedan ha pannan framför.

Min fråga är egentligen, vad e bra grejer att köpa? Behövs acctank, solvärme för sommarbruk? Hur pass "underhållsfria" är de nya pannorna? Skorsten? Isokern verkar bra? Jag vill ha en så pass automatisk variant som möjligt (går ju från elpanna.. :-))

Bygg/designråd mottages gärna.
fixarnisse
Gallringsobjekt

Inlägg av fixarnisse »

köp en biosolpanna och komplettera den med 7-10 m/2 solfångare så har du ett bra miljövänligt, lättjobbat system.

Om du ska ha bulkpellets eller säck finns det många kloka "tyckinker" (folk som tycker mycket) som debatterar detta.

Med ovan nämt system så får du värmen till ett kWh-pris som till halva året beror på kapitalkostnaden (ränta amortering på soldelarna i systemet) och övrig kwh kostnad kan du delvis styra med hur billigt du kan köpa pelletsen.

Detta är mitt högst personlig förslag på anläggning, hoppas du får fler samt argument för olika systemval. ett hållbart alternativ över tiden (ökande elpriser (läs energipriser) inom 2-5 år) oljebrist inom ett decenium är ett troligt senario.

Mvh fixarnisse
Engan
Ungskog

Inlägg av Engan »

Tack för svaret. biosolpanna? OK. Ska titta på det alternativet. Var inne på typ en thermia biomatic 20+ med en extra acctank förberedd för solvärme samt ett bulkförråd.

Verkar som om många tycker och det lite olika... :) t ex En acctank för att minska antalet start/stopp verkar vara spretande ideer om.
snillet
Pannrumstomte!

helt sant

Inlägg av snillet »

Du är inne på rätt spå i BÄGGE fallen enligt min åsikt iaf.

Skall du BARA köra pellets så är Thermia bimatic suverän.

Skall du däremot köra sol/pellets så skall du kolla in biosolpannan, den kan köras med ett antal olika brännare så där tycker jag du skall sondera lite djupare i så fall. Men Biosol är helt klart ett bra alternativ då.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Engan skrev:Tack för svaret. biosolpanna? OK. Ska titta på det alternativet. Var inne på typ en thermia biomatic 20+ med en extra acctank förberedd för solvärme samt ett bulkförråd.

Verkar som om många tycker och det lite olika... :) t ex En acctank för att minska antalet start/stopp verkar vara spretande ideer om.
Det enda problemet med Biosolpannan är att den inte klarar undermatade brännare typ Thermia..

Biomaticen har för stor vattenvolym för att köra mot acktank tycker jag iaf.. Det är mång kW i 140 liter vatten som ska värmas varje gång acken behöver fyllas..
Annars är det rätt tänkt med acktank = få start/stopp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

start stopp

Inlägg av snillet »

Att ha en acktank till en biomatic är nog ingen lysande idé. Skall du ha acktank och panna så är det en liiiiten panna med liten vattenvolym du skall ha. max 60liter vågar jag påstå.

Har själv en gammal jämä på 175 liter till min solack och det är för stort men den stod i huset å va hel så DE e ett annat kapitel i ekonomin :wink:

Finns flera små...
Euronom P20.
Nibe alpha keram UB.
Har för mig tellus har ett gäng....
Thermia bionet ?
Sen finns ju ecotec econom pannan, det är en fiffig produkt som dock kostar lite har jag för mig.

Finns fler... men de va de här jag fick upp ur minnet direkt...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Engan
Ungskog

Inlägg av Engan »

André skrev:
Engan skrev:Tack för svaret. biosolpanna? OK. Ska titta på det alternativet. Var inne på typ en thermia biomatic 20+ med en extra acctank förberedd för solvärme samt ett bulkförråd.

Det enda problemet med Biosolpannan är att den inte klarar undermatade brännare typ Thermia..

Biomaticen har för stor vattenvolym för att köra mot acktank tycker jag iaf.. Det är mång kW i 140 liter vatten som ska värmas varje gång acken behöver fyllas..
Annars är det rätt tänkt med acktank = få start/stopp..

Men om Biomaticen har för stor vattenvolym redan för att köras mot acctank så kanske jag inte behöver en acctank? Antalet start/stopp inet är ett stort problem för denna panna?

Anledningen till solvärmen var sommaren då det kanske e onödigt att köra pellets? kanske man ska köra elpatron istället för solpanel?

Ett alternativ jag har är att skaffa Thermias comipanna (eller vad den nu heter), den som man kan köra ved med om man vill, tappar man effektivitet vid pellets om man inte har en renodlad panna?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[/quote]
Men om Biomaticen har för stor vattenvolym redan för att köras mot acctank så kanske jag inte behöver en acctank? Antalet start/stopp inet är ett stort problem för denna panna?
[/quote]

Joackim (tror ja de va) här på forumet har en pelletsförbrukning på ca 2 kg/dygn för vv efter att han skaffade nyaprogramvaran med on/off styrning.. Tidigare hade han drygt 4 kg/dygn..
Brännaren går bara en gång per dygn nu..

Så de billigaste är nog pellets hela året.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag har nyligen installerat en riktigt bra pelletsanläggning hos en kund i Tierp.
Kraven var: Lite tillsyn, stort förråd, enkelt att hantera, driftsäkert och möjlighet till solfångare
Jag föreslog två alternativ med acktank:
-EcoNom integrerad pelletspanna
-Tellus Gjutjärnspanna med EcoTec A4
Valet blev en EcoNom panna, 500l acktank med 110l vvberedare och solslinga, elpatron i tanken :wink: , thermomatic shuntautomatik, bulkförråd(platsbyggt), samt riving av oljetank
Uraskning/sotning av panna 4ggr/år(sotaren gör ju två av dem, så det blir inte mycket kvar att pyssla med i pannrummet)...
Ringa bulkbilen får man inte glömma förstås.

Då är pelletseldning enkelt och bekvämt !

Det beror ju på hur mycket man vill pyssla och dona i pannrummet som styr valen.

Med tanke på skorstenen rekommenderar jag en Sciedel RONDO, som är liknande isokern, men den har en stark keramisk insats.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Engan
Ungskog

Inlägg av Engan »

André skrev:

[/quote]

Joackim (tror ja de va) här på forumet har en pelletsförbrukning på ca 2 kg/dygn för vv efter att han skaffade nyaprogramvaran med on/off styrning.. Tidigare hade han drygt 4 kg/dygn..
Brännaren går bara en gång per dygn nu..

Så de billigaste är nog pellets hela året.. :wink:[/quote]

Skulle vara intressant å höra med Joackim vad han har för anläggning, hur den är dimensionerad och så. Hur stort hus osv.

Jag har idag en elvärmepanna med en inbyggd tank på 165 liter, denna tank räcker inte till när det e kallgrader samt att man ska bada och duscha samtidigt (händer rätt ofta då vi är 4 i familjen), till saken hör att ett hörnbadkar finns i planerna för framtiden, frågan är då om pelletspannan med endast inbyggd acctank är tillräcklig? Pelletspannan kanske är så effektiv i uppvärming så att det räcker med inbyggda tanken för oss 4?
snillet
Pannrumstomte!

Smidigt

Inlägg av snillet »

Jag känner mig mycket nöjd med min solfångaranläggning, inge jobb...alls, överhuvudtaget på sommarhalvåret.

Det är inte alla som tycker det är "nåt å ha" med solfångare, men det är faktiskt den enda värmen som man vet vad den kostar, för ganska så lång tid framöver.

Helt bekymmerslöst är det också.

Häromdan hade jag nästan glömt bort att jag har en panna :lol:
Åker hiss till vardags.
Engan
Ungskog

Inlägg av Engan »

MatsH skrev:Hej

Jag har nyligen installerat en riktigt bra pelletsanläggning hos en kund i Tierp.
Kraven var: Lite tillsyn, stort förråd, enkelt att hantera, driftsäkert och möjlighet till solfångare
Jag föreslog två alternativ med acktank:
-EcoNom integrerad pelletspanna
-Tellus Gjutjärnspanna med EcoTec A4
Valet blev en EcoNom panna, 500l acktank med 110l vvberedare och solslinga, elpatron i tanken :wink: , thermomatic shuntautomatik, bulkförråd(platsbyggt), samt riving av oljetank
Uraskning/sotning av panna 4ggr/år(sotaren gör ju två av dem, så det blir inte mycket kvar att pyssla med i pannrummet)...
Ringa bulkbilen får man inte glömma förstås.

Då är pelletseldning enkelt och bekvämt !

Det beror ju på hur mycket man vill pyssla och dona i pannrummet som styr valen.

Med tanke på skorstenen rekommenderar jag en Sciedel RONDO, som är liknande isokern, men den har en stark keramisk insats.

//Mats
Samma krav från min sida, har idag elvärmepanna så det ska vara en lättskött anläggning. Varför väljer du hellre Rondo än isokern, magkänsla eller finns det någon annan anledning? Kan/ska man montera ihop skorstenen själv eller ska man ta in ett proffs? Har du du någon aning om i vilken prisklass skorsten ligger i(ska genom från källaren genom övervåningen och vinden)?
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej igen

Varför Rondo istället för Isokern ??
Isokern är en jättebra skosten som passar bra för pelletseldning
Rondo är kraftigare med sitt keramiska rör och den är även typgodkänd för spannmålseldning. Den känns väldigt robust.
Dock är Rondo tusenlapp dyrare än isokern(8meter skorsten).
Så för pelletseldning är det mera magkänsla får jag medge...

Alternativet stålskorsten finns ju också, men den blir nog ytterligare lite dyrare.

Vad gäller monteringen så är det relativt enkelt att montera.
Titta på denna animation(dansk) på http://www.schiedel.se/pages/prod_nybyg ... okern.html# och klicka på animation längst ner på sidan...

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Engan
Ungskog

Inlägg av Engan »

Tack för svaren. En stålskorsten går bort då jag ska genom boyta, snyggare att måla/putsa upp skorstenen där än att ha ett rör gå igenom. Lutar åt en med dubbla kanaler så har man tagit höjd för en ev framtida kamin i boytan (mysfaktor). Köper man Isokern eller Rondo i en 8 meters sats? vad e det för en peng på en sådan?

Jag har en del tid på mig att fundera ut en passande lösning, den huskropp där nya pelletsanläggningen ska stå är inte byggd än :D
Skriv svar