Thermia Biomatic 20+, intern cirkulationspump?

calle_d
Fröträd
Kontakt:

Thermia Biomatic 20+, intern cirkulationspump?

Inlägg av calle_d »

På framsidan av kontrollpanelen på min biomatic 20+ finns det 3st "on-off-knappar".

* Den första sätter på och av LCD-displayen.
* Den andra längst upp till höger sätter på och av en eventuellt till pannan kopplad extern cirkulationspump för radiatorvatten.
* Den tredje sätter på och av den interna cirkulationspumpen för tappvarmvatten.

Min fråga gäller den sistnämnda. Pratade med Thermia härom dagen och han nämnde något om att jag inte behövde ha den igång. Kan någon förklara för mig skillnaden? Intern cirkulationspump på, eller av :?:
Thermia Biomatic 20+
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

I pannan sitter en sk. plattvärmeväxlare. Det innebär en liten "klump" som där vatten kan flöda genom två separata kanaler. Dessa är byggda omlott, ungefär som att ställa ihop två gammla element , så flänsarna går in i varandra. I den ena kanalen passerar vattnet från din brunn eller komunala vattenledning och sedan vidare ut i dina vattenkranar. I den andra cirkulerar det heta vattnet som finns inuti pannan. Samma vatten som går ut i dina element. Cirkulationspumpen förser därmed värmeväxlaren med varmt vatten från pannan och detta värmer i sin tur upp vattnet som ska vidare ut i dina vattenkranar. Om du stänger av pumpen kommer inget varmt vatten att cirkulera i värmeväxlaren, och du får då heller inget varmvatten ut i kranarna. Har försökt rita upp ganska enkelt hur jag menar. Hoppas du förstår.
Bild
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
patrick
Fröträd

Re: Thermia Biomatic 20+, intern cirkulationspump?

Inlägg av patrick »

calle_d skrev:På framsidan av kontrollpanelen på min biomatic 20+ finns det 3st "on-off-knappar".

* Den första sätter på och av LCD-displayen.
* Den andra längst upp till höger sätter på och av en eventuellt till pannan kopplad extern cirkulationspump för radiatorvatten.
* Den tredje sätter på och av den interna cirkulationspumpen för tappvarmvatten.

Min fråga gäller den sistnämnda. Pratade med Thermia härom dagen och han nämnde något om att jag inte behövde ha den igång. Kan någon förklara för mig skillnaden? Intern cirkulationspump på, eller av :?:
Hej.

Har samma panna och frågade om den när han var här och justerade.

Du behöver inte ha den på, pannan kör den pumpen automatiskt när det behövs, sensorn sitter på varmvattenröret på pannan, en vit fyrkantig kloss, man ser den tydligt på din lilla bild oxå.

Knappen används endast för manuell körning av pumpen, vid luftning t.ex.

calle_d skrev: * Den första sätter på och av LCD-displayen.
Nej, den sätter på och av pannan.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

?

Inlägg av calle_d »

Sätter på och av pannan ????

Då är det ju inte så konstigt att den tappar temperatur ibland! Men så lyser ju den där displayen hela tiden? Jag trodde att man kunde stänga av bara displayen? Där är ju en bild på en bok och ett frågetecken eller vad det nu är.

Grejen är att jag inte byggt mitt pelletsförråd och fixat till rökröret än så att just nu kör jag bara på elpatron coh då märker man ju inte lika lätt om det värmer eller inte.
Thermia Biomatic 20+
patrick
Fröträd

Re: ?

Inlägg av patrick »

calle_d skrev:Jag trodde att man kunde stänga av bara displayen? Där är ju en bild på en bok och ett frågetecken eller vad det nu är.
Som symboliserar att man ska läsa manualen innan man rör något ;)
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej,
jag har råkat ut för samma sak med cirkulationspumpen för varmvattnet på min Biomatic 20+! Min installatör sa inget om någon flödesvakt, utan sa att knappen under symbolen med kranen styr den interna cirkpumpen som alltid ska vara på! Den har stått och tuggat dygnet runt sedan i november! :twisted: Tala om att min pump har åldrats i förtid. :cry:

När jag läste era inlägg gick jag genast och slog ifrån pumpeländet. Mycket riktigt slå den automatiskt till när varmvattnet används. Inte konstigt att jag tyckt att panna gjort av med onödigt mkt el nu på sommaren bara för att värma VV. Det är klart att värmeförlusterna tilltar om man hela tiden vispar runt i pannvattnet.

Jag läste igenom Thermia-manualen för att se var det stod att pumpknappen ska vara frånslagen vid normal drift, men döm av min förvåning när jag inte hittar någon anvisning....

Undrar om det är fler prylar på pannan som är inställda åt pepparn :o
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Thermia Biomatic 20+, intern cirkulationspump?

Inlägg av johansjostrand »

calle_d skrev:Kan någon förklara för mig skillnaden? Intern cirkulationspump på, eller av?
Jag missförstod nog din fråga när jag gjorde min förklaring. Visste inte att det fanns en sådan funktion med automatisk pumpstart. Nu vet jag! :D
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
calle_d
Fröträd
Kontakt:

!

Inlägg av calle_d »

Ingen fara Johan. Jag hade en polare hemma någon dag senare som genast stängde av pumpen. Nu går den på flödesvakten!
Thermia Biomatic 20+
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Som blivande Thermiaägare-
Vad f.n ska man då med pumpen till (knappen)???
Måste ju finnas nån "logisk" funktion om den nu styrs per automatik.
Eller arbetar dom i maskopi med Fortum.
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner skrev:Som blivande Thermiaägare-
Vad f.n ska man då med pumpen till (knappen)???
Måste ju finnas nån "logisk" funktion om den nu styrs per automatik.
Eller arbetar dom i maskopi med Fortum.
Manuell körning t.ex vid luftning av pumpen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Är det bara jag som tycker att manualen man fick med Biomaticen är väldigt tunn?
Jag fick även en vev med antingen pannan eller skruven eller förrådet. Den är gängad i ena änden och typ en halv meter lång vev. Inte ens installatören visste vad den var till :?
Jag kan skicka bild om ingen känner igen den...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej Wertok,
nej jag fick inte heller någon info om vad den långa veven ska användas till. Jag hade helt glömt bort den, ligger bara och skräpar i pannrummet.

Håller med om att Biomatic:ens manual är tunnt skriven. Tycker även Thermias hemsida innehåller allt för lite pfd:er med dokument kring deras produkter. Jag har bl a försökt hitta ett produktblad på deras dragbegränsare utan att lyckas :(
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

wertok skrev:Är det bara jag som tycker att manualen man fick med Biomaticen är väldigt tunn?
Den är oerhört kass, helt klart.

wertok skrev: Jag fick även en vev med antingen pannan eller skruven eller förrådet. Den är gängad i ena änden och typ en halv meter lång vev.
Vi fick ingen vev? Lägg gärna upp en bild.
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Håller medom att det är kassa manualer samt INGEN manual till shuntstyrningen (exp.kortet)! Detta fick min leverantör kopiera från det han hade fått på en utbildning.
"Veven" är ett handtag till den fyrkantiga sotviskan att ha för rengöring inne i "brännkammaren", också enligt min leverantör.
The sky isn´t the limit- ground is
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

The Burner skrev: "Veven" är ett handtag till den fyrkantiga sotviskan att ha för rengöring inne i "brännkammaren", också enligt min leverantör.

Ahh, är det det ni kallar vev :D Ja, den är till för att göra rent inne i brännkammaren.
Skriv svar