Rapport om 5 års drift med Bequem 15D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Rapport om 5 års drift med Bequem 15D

Inlägg av MangeOhamn »

Tillbaka på forumetet: tänkte bara kolla hur länge era kaststjärnor har hållt.
Köpte Bequem 15D för 5 år sedan, efter 4 år så kom slag i slag
byte slussvingar, de föll sönder i smulor.
Sedan började kaststjärnan äta rörstift, de slogs bort, de som satt kvar
slipades ner till sist så fastnade kaststjärnan på ett stift och brännaren stoppade, mycket varm motor som följd.
Byte av kaststjärnan krävdes, när man jämförde så var det mycket gods som försvunnit.
Den nya kaststjärnan började slipa på stiften, det var inte lika jämn som orignalstjärnan. Fram med fett och det problemet försvann. Nu tuffar den på. Men snart är det dags att fixa kedjan som börjar bli lång.
Även lagret i växeln börjar fälla metalspån. Slusslagret börjar läcka pelletsspån på baksidan.

Så nu när pannan gick åt pipsvängen tänkte jag att priskillnaden med /eller utan brännare var så liten, ny brännare får jag då för 15kkr. Jämför det med reservdelarna och vad de kostar.
Med ny kedjedrift, slusshuset var också ombyggt om jag är rätt underrättad, så var valet lätt.
Trots problemen så är detta en robust konstruktion, har bara haft ett driftstopp orsakade av brännaren, "pellets saknas" av lathet har hänt :oops: Mellanförådet i brännaren gör brännaren robust och vi får en jämnförbränning. Direktmatade brännare via den stora skruven ger jag inte mycket för, då jag ser andras problem med detta.
Så valet föll på samma brännare, dock var Biomaticen 20kkr dyrare än CTC Ecoflex så pannan är från Ljungby.

Den elektroniska styrningen gör denna brännare lätt att själv justera och labba med. Försök att jämföra inställningar på en IWABO brännare.
Mekaniskt är den också lättmekad, några skruv och man har isär hela apparaten.

Med en bra=serviceminded återförsäljare så kunde han lägga beställningen och jag hämta delarna direkt på Ariterms fabrik i Kalmar. Suveränt för utan slussvingar så luktar det så mycket. :lol:
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då får man väl börja hålla ögonen öppna nu då, Om en månad har jag kört min brännare i 5 år o det ända jag gjort var att vända slussvingarna i våras.. Kommer nog att ha förbrukat ca 21,3 ton under dessa år om det inte blir extremt kallt sista månaden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Obs växellådan mm

Inlägg av Snapphane »

Hej

Min Bequem har gått sedan hösten 02, tot ca 50 ton pellets.
# Slussvingar ej bytta - bara vända.
# Fjäderpinnarna - en lossat - bytt alla till insexskruvar.
# Nivåvakterna krånglat - lossar och dammar igen.
Kommer sannolikt att bytas till kapacitiv givare
# Växellådan infettad 2 ggr. OBS - håll koll på den! Plocka isär ock kolla
alla delar noga! Sätt ev i en smörjnippel.
# Bytt lager i fläkten - spinner som en katt.
# Internskruvens lager ej bytt - kollat ua.
# Internskruvens främre del eroderad av glöderna - svetsad ok.
# Kedjan + hjul visst slitage. Kedjesträckare ditsatt.
# 121 varmluftständningar på 7 år - den tänder således ffa mha glöderna.
Thermias tändning är en bra konstruktion, men elementet inte optimalt
- det finns bättre produkter idag.
#Analog styrning bytt till digital.
# Egentillverkat stativ på hjul med snabbfästen till pannan - lätt att rulla
ut brännaren vid service.
# Packning av silikongummi mellan brännare-panna.

Ska förbereda övergång till PLC-styrning - elektroniken skall inte sitta på brännaren.
Slussvingar lätt att göra själv - polyuretan.

Det är nog så att man bör vara händig och teknisk för att vara pelletseldare......

Tack för att forumet finns!

God Forts på året

mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Snapphane:

Var får man tag på polyuretan i lämplig tjocklek till slussvingarna ??

Är materialet svårt att kapa/bearbeta till rätt dimension ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Polyuretan

Inlägg av Snapphane »

Hej igen

Roli - det går att köpa t ex Vulkolan på firmor som säljer industriförnödenheter. Jag har köpt i Malmö.
Jag tillverkar ett set modifierade vingar - se tidigare trådar.
Kör med dubbla - en tjockare "skrap-vinge" + en bakomliggande "tätar-vinge". Jmf kolvringar i bilar.

Mina A3 har modifierats i flera avseenden.

mvh / S
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Mina slussvingar är slut efter knappt tre år. Tycker det är lite tidigt efter endast 10 ton. De har torkat och det fattas större bitar. Börjat spricka efter hållaren. Det finns tydligen en ny konstruktion där hela enheten byts ut (heter nu impeller). En fördel kan vara att det inte finns några lösa skruvar som kan lossa. En nackdel (för oss) att det kan vara svårt att göra egna vingar.

Jag fick ett pris på 400:- för den nya impellern (ev plus moms han var ute på fältet). Är detta en normal nivå?

För oss som vill göra själv kan det vara vilkigt att spara den gamla impellern för att i lugn och ro hitta material och tillverka vingar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Snapphane:

Du har inga bilder att visa ? Låter intressant med dubbla vingar...

Eller finns de i de trådar som du hänvisar till ? Har du isåfalll någon genväg, lite svårt annars att hitta...... :wink: (då man kanske är lite "lat") :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Mina slussvingar är slut efter knappt tre år. Tycker det är lite tidigt efter endast 10 ton. De har torkat och det fattas större bitar. Börjat spricka efter hållaren. Det finns tydligen en ny konstruktion där hela enheten byts ut (heter nu impeller). En fördel kan vara att det inte finns några lösa skruvar som kan lossa. En nackdel (för oss) att det kan vara svårt att göra egna vingar.

Jag fick ett pris på 400:- för den nya impellern (ev plus moms han var ute på fältet). Är detta en normal nivå?

För oss som vill göra själv kan det vara vilkigt att spara den gamla impellern för att i lugn och ro hitta material och tillverka vingar.
Tydligen så kostar hela ombyggnaden till Ariterm för kedjedrift 1080 inkl nya slussen, Jag har inte hunnit kolla om det verkligen stämmer men då är det bra pris jämfört med Ctc som tog flerar tusen trotts 40% rabbat..
Måste ringa o kolla upp detta idag..
Då ska alla som vill bygga om köpa Ariterms ombyggnadssats då det är exakt samma
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Det stämmer med priset.
Jag har beställt en sats samtidigt som jag beställde en ny motor. Motorn skall komma idag och med lite tur är kedjeombyggnadssatsen här ikväll också.

Orsaken till att slussen är med i satsen är enligt säljaren att den efter ombyggnad går åt andra hållet. Det kan jag förstå, men då borde ju även internskruven vara med i satsen eftersom den då måste vara "gängad" åt andra hållet. Vi får se hur det ser ut.

Edit:
Jag tog en titt på konstruktionen. Det blir ju bara slussen som kommer att gå åt andra hållet.
Senast redigerad av carpelux den tor 21 jan, 2010 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Polyuretan

Inlägg av Stugsittaren »

Snapphane skrev:Kör med dubbla - en tjockare "skrap-vinge" + en bakomliggande "tätar-vinge".

Växellådan infettad 2 ggr. OBS - håll koll på den! Plocka isär ock kolla
alla delar noga! Sätt ev i en smörjnippel.
Det låter väldigt intressant. Du kan inte skriva lite mer om hur du gjort och var du fick tag i materialet du använde till den dubbla vingen? Vilken växellåda tänker du på brännarmotorns eller matningsskruvens?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag upptäckte att man inte skall spreja in 556 i slussvingeområdet. Det sa puff och brann en kort sekund :shock:

Det fanns lite glöd i skålen. Det räckte.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Tål polyuretan 5-56, eller är det därför de murknar :lol:

Hur mycket får man för en 5 år begagnad Thermia Bequem 15D?
Tänkte kränga min. Har ingen större nytta av den, ens som reservdelar till den nya brännaren i CTC Ecoflexen.

Glömde ett fel, på låggivaren så lossade glaskåpan, men den gick att trycka på igen. Detta skedde nästan vid första sotningen, tillverkningsorsakat.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Dubbla slussvingar + vxl-lådetillsyn

Inlägg av Snapphane »

Hej igen bl a Roil + Stugsittaren

1. Slussvingar
Ecotec A3 (samma princip på Bequem)
Polyuretan (Beijers heter Vulkolan) - jag har köpt på Lundgrens Maskinförnödenheter, Malmö. Dyrt - ca 1800:-/kvm.
Använd en gammal vinge som mall.
Skär med vass (!!) kniv längs stållinjal ( el tex ett bågfilsblad).
Fasa tre av kanterna. Bänkslipen fixar det.
Hålstansa för fästskruvar.

Montera den tjocka först (dvs längst fram i rotationsriktningen) - den transporterar pellets + skrapar rent.
Den tunnare monteras bakom den tjockare. Den blir inte så mekaniskt belastad som den tjockare och skall i huvudsak täta.

2. Vxl-låda.
Avser ffa den på brännaren till internskruven.
Fabrikat :Merkle-Korff Kugghjulsbaserad. Ett av hjulen är ev av fibermaterial och slits.
Kolla slitage på axlar/bussningar i låda + kugghjul.
Jag fick byta en axel (4,8 mm).
Inga problem att plocka isär (eller sätta ihop för den delen), men håll koll bl a på ett par små plastdistanser som skall sitta på axlarna. distanserna försvinner lätt...

Vxl-lådan till externskruven kan vara av två varianter :
A. Kugghjiulsväxel Merkle-Kopff. Förfar som pkt 2 v service.
B. Snäckväxel. Snäcka+ ett kugghjul. Tåler mer stryk/störrekrafter.
Jag hittade elmotorer + beg växlar på "återvinningen". Bara att demontera, byta lager, fetta in o köra.
Kraftöverföringen mellan skruv och motor har i vanliga fall inget överbelastningsskydd. Jag har gjort en egen variant mha stålarmerad slang som förbinder skruv med snäckväxeln/motorn. Vid skruvproblem/överbelastning brister slangen innan motorn skadas.

Hoppas att Ni är hjälpta med denna info!

mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Ombyggnad Bequem sluss, kedja etc

Inlägg av Snapphane »

Hej

Tacksam om någon kan beskriva avsikt och för-nackdelar med ombyggnad av Bequem:s matningssystem, dvs sftift/tandhjul => kedja.
Foton?

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tack Snapphane för din info om materialet och leverantör.
Är det 2mms du använde eller flera olika tjocklekar?

Hittade följande i deras prislista (säkert ex moms). Priset bör vara per m2 och om plattan är 2*1 meter får man standard förtackningen 2.
Lundgrens Sverige AB
Kundprislista-bruttopriser 2009-02-18
15:12:48
Sidan 129

Vulkollan - Uretangummiplatta
Artnr Artikelnamn Pris Enhet Std frp Rabkod
7149-10 Vulkollan Gul 75°sh 1mm 2 762,00 M2 1 B
7149-20 Vulkollan Gul 75°sh 2mm 1 733,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-30 Vulkollan Gul 90°sh 3mm 2 063,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-40 Vulkollan Gul 90°sh 4mm 2 468,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-50 Vulkollan Gul 90°sh 5mm 2 858,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-60 Vulkollan Gul 90°sh 6mm 3 254,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-80 Vulkollan Gul 90°sh 8mm 4 049,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-100 Vulkollan Gul 90°sh 10mm 4 884,00 M2 2 B
2000 X 1000
7149-120 Vulkollan Gul 90°sh 12mm 6 230,00 M2 2 B
2000 X 1000
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar