Öka verkningsgrad

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!

Öka verkningsgrad

Inlägg av Taxen »

Tror ni att jag kan få högre verkningsgrad,om jag svetsar en "tunnel" som jag sätter för utloppet i veddelen?Har brännaren till vänster om vedutrymmet,så att rökgaserna går över en vägg och sen ut genom det här hålet.Tänkte göra "tunneln" stående på ca 5cm pelare och ev.öppet i gaveln på denna.Jag har jätte bra drag i pannan,så jag skulle vilja lugna ner hastigheten lite och därmed få behålla värmen lite bättre i pannan.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Har du bara en rökgastemperatur som du kan sänka
kan du förlänga rökgasvägen som du tänkt!

Du behöver inte svetsa bara lägga en förlängnings kanal.

Klart att det höjer verkningsgraden på pannan, det är så CTC s baffelplåtar fungerar,
men de sitter ju lite anorlunda till i en CTC 265

Det är säkert fler som vill kunna få ut mer av instoppad energi.

Tänk bara på att skorstenen behöver lite go värme också
just för att förebygga kondensen.

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 25 jan, 2010 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag tänker inte svetsa i pannan,utan bocka en plåt så att jag kan prova hur det kan påverka utsläppen.Jag har ingen baffelplåt eller tuber som jag kan testa med.
Som vedpanna verkar den vara mumma för kråkorna :wink: Om man vill elda ved med denna panna,skall man försöka tända uppifrån då,eller under veden?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Taxen

Du tänder alltid en underförbrännings panna i botten av ved inlägget.
Har du ett direktspjäll som leder rökgaserna ut i rökröret öppnas det vid ved påfyllning ?

Ett tips till..
Är att lägga in en mindre tändbrasa för att snabba upp förgasningen
denna mindre tändbarsa tänds ovan på inlägget med klenare kluven torr ved lår topp spjället vara öppet tills skorstenen blivit varm och ger bra drag.

Hur mycket är mindre mängd ved, är en bra fråga
detta har lite med hur bra o torr veden är för upptändningen skall bli bra.

Här är det bara att prova från 4 till 6 ved trä, tänk att ca 3 kg ved ger nära vad en liter brännolja ger.

När väl tändbrasan nästan brunnit ut ocg bra glöd + lite brännbart kvar
ger en bra uppstart, fyll fullt eller efter behov.
----------------------------
När det gäller Överförbränning tänd ved inlägget ovan på med finhyggen tänd ved.

OBS fyll aldrig dessa pannor fullt med ved! elden måste få plats att bränna gaserna färdigt annars kan de nå ut i skorstenen vilket inte är så bra!

Enkel förklaring på vad som skiljer över och underförbränning åt
är hel enkelt var rökgaserna lämnar elden, över = överförbränning
under = underförbränning.
Elden ska alltså inte brinna igenom ved inlägget utan alltid över eller under vedinlägget, det är skillnaden.

Frågan som jag brukar ställa, tänder ni stearinljuset med veken nedåt o låter ljuset brinna så..??
Tänkte väl det, att ni har veken uppåt och låter ljuset brinna så...

Detta gäller bara till viss del underförbrännings pannor!
här är alltså veken vänd nedåt och värmen avleds nedåt ifrån ved inlägget och pannans rökutgång är ved botten.

Puffar när uppstår dessa? enkel förklaring förstor mängd primärluft
för glödbädden att denna skenar i temperatur över 850°C , som i sin tur alstar mer gengas än pannan klarar att förbränna / och ta hand om.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar