Några tips på ny panna??

Skriv svar
Ricke77
Entusiast!

Några tips på ny panna??

Inlägg av Ricke77 »

Har idag en Janfire Flex-A i en CTC elkombi som inte har en så värst hög verkningsgrad. Den är dessutom på väg att ge upp då det börjar läcka vatten i lite anslutningar och en elpatron har kortslutit sig. Därför vill jag nu köpa en ny panna men denna gången kanske satsa på en som är byggd för pellets. Min Janfire Flex-A vill jag behålla då den fungerar som en klocka.

Någon som har lite tips på en inte allt för dyr men effektiv pelletspanna??
Har kollat lite på Rinkaby Rör och de har bland annat en som heter Focus för runt 23.000:-?? Någon med erfarenheter om den?? De har även en Nibe Pellux för 30000:- Någon med erfarenheter??

Jag har tittat lite på Janfire Integral med... Tycker den verkar bra med alla värden man kan få fram i styrningen, typ rökgastemp... Plus att den verkar lätt att underhålla...

Ni får gärna dela med er av era erfarenheter och hjälpa mig med att hitta en bra pelletspanna till ett så lågt pris som möjligt.

Tack på förhand
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Skulle jag köpa en ny pelletspanna (blir nog inte) så skulle det inte bli en Focus. Ska du ändå ömt bevara den gamla brännaren så behöver du ingen modern automatsotning av tuberna heller. Då är grundmodellen av Effecta nästan lika billig som Focus och då är det en panna konstruerad för pelletseldning med stående tuber.
http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=2549&pcid=222
Mitt val skulle bli Peltec med tvåstegs värmning av vattnet och reglerbara turbulatorer.
Har man en modern lättskött brännare med enkla digitala inställningar så vill man ju att pannans värmeupptagande förmåga också skall vara justerbar.
http://www.peltec.nu/fakta.html
http://www.dinvvsbutik.se/kombi-pellets ... 52027.html
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag kör med en Focus PE-20, den funkar ok.
Men....

...den är allt annat än optimal för en Janfire Flex-a.
Den har liggande konvektionsytor vilket gör att det samlas en hel del flygaska där.
För oss så är varmvattenkapaciteten för liten med den pannan.
Den måste askas ur en gång i veckan ungefär.

Jag hittade min begagnad på blocket, hittar man en där för ett ok pris så kan det vara något men jag skulle aldrig köpa den ny.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Janfire/combifire med spaksotning kanske??

Kostar pellux 30000 nu :shock:
Den gick ju bara på ca 20000 för inte allt för länge sen, iof går tiden fort så de kan va länge sen :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns ju bra pannor av olika tillverkare men en sak jag tycker många glömmer är volymen. Har man en panna med "lite" vatten i kommer VV-kapaciteten vara lidande.

Det tar ju trots allt en viss tid för en pelletsabrännare att starta upp från kall och självklart är den start när man duschar varför volymen bör medge detta värmeuttag under starfasen.

Som jag ser det är 120L (eller är det 150L?) som Janfires panna har för lite för mitt hushåll när brännaren inte kör fullt modulerande vilket först kan ske vid en utetemperatur på runt -3 och kallare.

Höst & vår kör min brännare av/på-drift och då passar det per definition alltid att man börjar duscha precis innan brännaren slår på för en kallstart. Min panna har en volym på 273L och den medger att jag kan duscha under tiden den startar upp så det är OK men det är gränsfall ibland.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Kanske detta kan vara intressant.Värmebaronen har släppt nya pannor.
http://www.varmebaronen.se/html/pellets ... rsikt.html

Annars kan detta vara ett allternativ. http://www.ulma.se/ulmapannan2000.asp

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
MartinWihlney
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av MartinWihlney »

Jag har för ca 6 månader sedan monterat in ett paket från Trebema
Calmar V33 med 3 st 500liter actankar med solslinga.
Jag har sidoutag för pellets. Vinking Bio pellets brännare.
Den har väldigt hög verkningsgrad både på pellets och ved.
Den är att rek den är lätt att sköta.
//
Martin
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Till en vedpanna i calmar 33 storlek tycker jag att en pelletsbrännare som har en effekt på 15-20kW är för liten då rökgaserna för att hålla rätt temp. i skorsten blir för låga det vill nog till cirka 25 kW brännare, annars har du ingen bra verkningsgrad i din panna det vill väl till en 120-130 grader för att slippa kondens i skorstenen ca. 80 grad. i toppen då behövs ca 25 kW brännare om pannan är någolunda effektiv och det säger du att den är.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Skriv svar