Econom

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Schpermis
Fröträd

Econom

Inlägg av Schpermis »

Tjo!

Som ny medlem här på forumet är det dags för mig att göra mitt första fotspår.

Jag är just nu inne på min andra vinter som pelletseldare och som det står nedan har jag den fantastiskt driftsäkra econompannan. Jag har även ett par funderingar.

Vi kan börja med rostret:
Ska rostret gå alltid eller har det någon driftcykel som gör att det bara går ibland?
Vet någon hur snabbt rosterrullarna ska snurra nä rostret går som det ska?
Mitt roster går inte alls just nu, jag har varianten med kedja och plåt, men kan inte hitta några kondensatorer som ser eftermonterade ut. Kan det räcka med att byta ut orginalkondensatorn (för det satt väl en sådan någonstans)? Eller vet någon värdena på de tre kondensatorerna i uppgraderingen? (Jag är både snål, sur på min återförsäljare och tycker att det är kul att fixa själv)

Sen kan vi ge oss på retardrar, rökgastemp och drift:
Kör just nu med pellets från Okome trä och 52% drift, efter att ha läst trådar om hur man ställer in sin econom genom att titta på aska drar jag slutsatsen att min panna går lite fett, men sänker jag drift% så sjunker väl även rökgastemperaturen? Jag kommer i nuläget bara upp i 120 grader på röken (vill komma upp i ca 150) och har lite taskigt drag i skorstenen. Om jag har förstått det hela rätt så kan jag genom att plocka ur retarderrören höja rökgastempen och genom det även få lite bättre drag?
Hur sitter retardrarna fast? är de bara löst isatta i hålen eller sitter de fast på något sätt? Mina har troligtvis suttit i sedan pannan var ny 2005 och jag har åtminstone inte lyckats rubba dem med handkraft. Hur mycket våld vågar jag bruka för att få loss dem?
Och till sist, finns det någon rekommenderad ordning att plocka ut retardrarna i? T.ex. närmast skorstenen först...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du insupit info från dom här gamla trådarna.Kan finnas en hel del matnyttigt där.
http://www.pellets.info/search.php?mode=results

Skriv econom i översta rutan :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Har läst igenom det mesta här på forumet och har väl hittat tips på en del, men inte allt. Jag får väl göra en uppdaterad version av första inlägget om ett tag när jag har hunnit pilla lite på pannan.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
etmattias
Gallringsobjekt

Inlägg av etmattias »

Retardrarna är bara att plocka ut som sitter inte fast. Utan det är bara att lyfta ut dem. Lyft på övre locket och lyft ut dem. Har du dåligt drag i skorstenen borde du ta ut några rör. Jag har förstått att dom som har haft dåligt drag i skorstenen har haft problem att få Econompannan att fungera. Så lyft ut alla retardrar om det behövs. Själv har jag alla utan tre retarterrör i på vintern (då har jag väldigt bra drag i skorstenen). På sommaren lyfter jag ut alla rören, då draget blir sämre, annars ryker det in en del. Jag ligger på mellan 130-150c i rökgastemp.

Jag har också haft problem med att rost-ert slutar att gå, den måste gå annars rensar inte pannan sig på aska som den ska och man får en tjock klump uppe på rostret. Men felet var kondingarna. Jag fick av min installatörer ett antal nya klumpar (ny kondingar) som man bara kopplade in och behåll dom gamla trasiga (då en trasig konding bara leder strömmen rakt igenom så behöver inte denna plockas bort). Efter det har det fungerat fint.

Har inte haft ett stopp nu på 1,5 år och har kört ca 8500h med min panna. Så det verkar vara lite heaven and hell med Econom för vissa har det inte funkat alls och för och vissa verkar det fungera kanon.

Jag tror inte vi är så många kvar som har en Econom tyvärr och dom tillverkas inte längre.
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Hur ser det ut om man inte har några retardrar i då? Är det fortfarande rör i de tio hålen under övre locket då? För som det är nu så finns där rör i alla hålen som ser fastsvetsade ut... I nuläget är jag nere på ca 100-110 grader i rökgastemp med 51% drift, men jag har åtminstone lyckats fixa lite bättre drag genom att justera motdragsluckan.

Jag gissar att du (etmattias) har fått de där tre kondingarna som tillhörde en uppdatering som sägs inte ha nått ut till alla återförsäljare. Den har inte jag fått, men jag har hittat en konding innanför plåten under displayen som ser ut att har varit utbytt någon gång. Är det någon mer konding som har brukat krångla på economen eller kan jag anta att det är kondingen till rostret? För från början satt det väl bara en?
Om det går att avläsa några specifikationer på dina kondingar hade det varit intressant att veta. För lyckas jag bara lista ut vad jag ska ha för kondingar så är det ju inte så svårt att beställa från elfa eller liknande.
Econom med 500l ack
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Kan även lägga till att jag under de senaste 3-4 månaderna inte har lyckats nå min återförsäljare/installatör trots upprepade försök. Därav att jag är lite sur på dem som jag skrev i första inlägget.
Econom med 500l ack
etmattias
Gallringsobjekt

Inlägg av etmattias »

Mina retarder rör är lösa. Det sitter ett rör i varje cylinder. Jag har fyllt alla cylindrar utan 2 på vintern. Skumt att dom har svettsat fast dina?? Jag skall lägga ut ett foto på både rören och kondingarna, skall även kolla om jag kan läsa något på dem. Jag har fått kondingar till rostret (den sitter på platts) och till internskruven (den har jag ännu inte satt dit eftersom den inte har krånglat).

Jag återkommer...
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Jo, jag tycker att det verkar lite konstigt också så jag ser fram emot dina bilder så att jag kan få se hur det verkligen ska se ut...

Hade problem med internskruven i höstas, men det visade sig vara att lagret till skruven var helt igensatt av damm och smuts så det löste jag genom att skölja rent det med wd40 och sen fylla det med fett med hög temperaturtålighet. Har funkat perfekt sen dess, men jag har tagit hem ett lager i reserv om det skulle bli problem igen...
Econom med 500l ack
etmattias
Gallringsobjekt

Inlägg av etmattias »

Bilder Econom (retardrar och konding):

Bild
Konding - står tyvärr inget på den.

Bild
Retarderrör

Bild
Konding på platts (roster)

Bild
Retarderrör på platts

Bild
Bara att lyfta ut rören när som helst, vilket är viktigt när man sotar.
monoce
Prima virke

Retardrar

Inlägg av monoce »

Undrar om jag kan få uppgift på diameter utvändigt+invändigt+längd då det ej fanns några med till min econompanna som planeras att installeras framöver,

Mvh

Monoce
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Tackar så mycket för de fina bilderna!! :)

Jag kan direkt konstatera att en sådan konding som du visar har jag inte och inte heller har jag några retardrar. Mina fastsvetsade rör är helt enkelt tuberna som retardrarna sitter i. Mycket lättare att leta efter något nu när jag vet hur det ser ut! :)
Men då blir det nog så att jag försöker lokalisera den gamla kondingen och testar att byta den och håller tummarna för att det ska få igång rostret. Annars blir det till att försöka jaga återförsäljare igen...

Monoce:
Jag kan tyvärr inte svara på diametrarna på retardrarna, men enligt en uppgift jag har hittat i en gammal (daterad 2005-12-01) prislista från ecotec finns de i två längder, 300mm och 600mm. Vet dock inte om dessa måtten är hur djupt de sticker ner i tuberna eller om det är retardrarnas hela längd.
Econom med 500l ack
monoce
Prima virke

Econompanna

Inlägg av monoce »

Schpermis:
Tackar för svaret.
Angående ditt problem med roster som stannat (helt?)
För att vara säker att rostermotor fungerar kolla in axeln med mässingbussning till vänster vid elanslutningen (motorn) märk den med penna för att se om den rör sig. Fungerar den kan ändå flera av kugghjulen sitta löst på axlarna jag hade 4st som var lösa på mitt roster.
Lossa insexskruven 1st under motorn och drag rostret rakt ut kan sitta fast väldigt hårt. Köp sedan kopparpasta finns på Biltema och smörja kuggdrivning samt kedjespännare och plåt där kedjan släpar emot.
Denna översyn behöver du göra oavsett konding är trasig eller inte.
Ta även en titt i Econom handboken sid 16 3.3 beskrivning tändning och släckning första uppstart . Jag har även låtit tillverka ett nytt roster som är mycket bättre än det befintliga men har det på provkörning för tillfället hos customsam.
Tyvärr är tillverkningskostnaden för rostret väldigt hög. Arbetar på att sänka priset. Kan i såfall hjälpa dig senare ifall du behöver ett nytt roster.

Mvh
monoce
Hus byggt 1961
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Rostret har inte stannat helt, men så gott som. Om jag tittar på axeln som du beskriver (den var redan märkt med en penna när jag köpte huset) så kan jag inte se att den rör sig, men memorerar jag dess position och tittar på den igen efter en halvtimma eller nåt kan jag se att den har rört sig. Men jag kan ju även se axeln på själva rostermotorn och åtminstone ibland så rör den sig, men det ser ut som att den går lite åt båda håll...
Om man tittar på axeln som du beskriver. Ungefär hur många varv per minut ska den snurra? (Bara för nyfikenhetens skull)
Vet inte vilken insexskruv du pratar om, mitt roster sitter med en bult med 12mm vanlig sexkantskalle som jag kommer åt genom ett hål till höger om motorn. Lossar jag den kan jag dra hela rosterenheten rakt ut, sitter inte fast så hårt eftersom jag får ta ut rostret ungefär en gång i veckan för att rensa det nu när det inte rör sig...
Econom med 500l ack
monoce
Prima virke

Schpermis

Inlägg av monoce »

Axeln kanske går ett varv per minut den är väldigt långsam. Det stämmer, du har 12 mm bultskalle. Mitt nya roster hade insexskruv glömde det. Men varje kugghjul har en liten insexskruv. Känn om dem är åtdragna. Troligen är några lösa, för annars får du pelletskakor liggande kvar på rostret.

PS!
Glöm ej att smörja med kopparpasta för längre hållbarhet som jag nämnde tidigare.

Översänder en länk till Economs instruktionsmanual som kan vara användbar;

http://www.ecotec.net/pdf/Instruktionsb ... _12-55.pdf

Monoce
Hus byggt 1961
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Min rör sig betydligt långsammare än så. Ska försöka klocka den lite senare när jag ändå ska ner i pannrummet och pilla med lite annat...

Har gjort ett halvhjärtat försök att lossa insexskruvarna som håller ihop rosterenheten för ett tag sen när jag tänkte kolla så att det inte bara hade kärvat fast, men det slutade bara med en förstörd insexnyckel... ska rota fram bättre verktyg från gömmorna och göra ett nytt försök vid nästa sotning/uraskning om jag kommer ihåg det.
Econom med 500l ack
Skriv svar