Jag skulle behöva koppla om mitt värmesystem då jag just nu shuntar golvvärmen från radiatorsystemet och inte direkt från pannan vilket kan leda till problem då golvvärmen ibland vill ha högre temp än radiatorsystemet.
Frågan är då hur jag kan ta varmvatten till golvvärmen direkt från min Focus PE-20 pelletspanna? Som det är nu så används shunten på pannan till att skunta ut vatten till radiatorerna. De enda anslutningar som då finns kvar är expansionskärlsanslutningen samt en källar retur.
Kan jag använda expansionskärlsanslutningen för att ta ut varmvatten till golvvärmeshunten och sedan använda källar returen på pannan som retur för golvvärmen?
Montera en andra shunt på pelletspannan?
-
- Lärjunge!
Montera en andra shunt på pelletspannan?
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Jag har löst samma problem på så sätt att jag har moterat ett t-stycke på expansionskärls-anslutningen på pannan, med en anslutning rakt upp och en åt sidan.
I sidoanslutningan tar jag dels stigaren till separat shunt&pump för golvvärmen, och anslutning till expansionskärl, och även anslutning till påfyllningskranen.
I anslutningen rakt upp har jag monterat en klämkoppling för 15mm kopparrör, vilket sedan är kopplat till returen från golvvärmepumpen. Och INUTI 15mm kopparröret har jag mjuklött fast ett 12mm kopparrör som går rakt ner genom t-stycket och ca 30 cm ner i pannan, dvs returen leds ner genom samma anslutning som stigaren. Ett 12mm rör ryms bra inuti, 3/4" var det väl.
Fungerar bra, nästan.... Fick problem med att det med jämna mellanrum kommer luft i golvvärmepumpen. Har en automatluftare på röret till expansionskärlet, men nu drog jag rören så att alla luftbubblor som av någon anledning dyker upp i pannan missar vägen till expansionskärlet och söker sig istället till pumpen. Skulle ha vänt en krök åt andra hållet istället... Ska dra om det till sommaren.
Jag kopplade inte till vanliga returen, för jag har ingen aning om returen till pannan är öppen då shunten är helt stängd, beror väl på hur shunten är konstruerad.
I sidoanslutningan tar jag dels stigaren till separat shunt&pump för golvvärmen, och anslutning till expansionskärl, och även anslutning till påfyllningskranen.
I anslutningen rakt upp har jag monterat en klämkoppling för 15mm kopparrör, vilket sedan är kopplat till returen från golvvärmepumpen. Och INUTI 15mm kopparröret har jag mjuklött fast ett 12mm kopparrör som går rakt ner genom t-stycket och ca 30 cm ner i pannan, dvs returen leds ner genom samma anslutning som stigaren. Ett 12mm rör ryms bra inuti, 3/4" var det väl.
Fungerar bra, nästan.... Fick problem med att det med jämna mellanrum kommer luft i golvvärmepumpen. Har en automatluftare på röret till expansionskärlet, men nu drog jag rören så att alla luftbubblor som av någon anledning dyker upp i pannan missar vägen till expansionskärlet och söker sig istället till pumpen. Skulle ha vänt en krök åt andra hållet istället... Ska dra om det till sommaren.
Jag kopplade inte till vanliga returen, för jag har ingen aning om returen till pannan är öppen då shunten är helt stängd, beror väl på hur shunten är konstruerad.
-
- Lärjunge!
Ja om det finns en anslutning så är det väl bara att använda den. Min panna har inga andra anslutningar än fastbyggd shunt, expansion/påfyllning och kranen i botten för tömning. Och längst ner i bottnen är det ingen bra idé att mata på med kallvatten från golvvärmen, det kan (enligt min ringa åsikt) bli kondens i förbränningsrummet om man kyler pannbottnen. Pannväggarna är ju bara 25 grader varma då varje gång brännaren startar.
Min lösning var ett för mig enklare sätt än att svetsa på en ny anslutning, är man vanare att svetsa tryckkärl så kanske man tycker annorlunda.
Min lösning var ett för mig enklare sätt än att svetsa på en ny anslutning, är man vanare att svetsa tryckkärl så kanske man tycker annorlunda.
-
- Lärjunge!