Fundering på hög förbrukning??

Skriv svar
bakfickan
Ungskog
Kontakt:

Fundering på hög förbrukning??

Inlägg av bakfickan »

Är ny inom detta område. Har snart kört med pellets i ett år. (1 april)
Första januari så började jag att notera hur många säckar jag fyllde på.
Har kollat på dom andra trådarna om förbrukning och tycker att jag har hög förbrukning. Under januari så har det varit -10,6 grader i snitt och jag har fyllt på med 4-5 säckar varje dygn! Nu när det är några minus grader så är det 2 säckar. Har 18-19 grader inne. Vad ska jag titta efter eller är det ändå ganska normalt? (Hushållet består av 2 vuxna, en tonåring samt en 4-åring.)
Albin Villacombi 720 -93
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Hus byggt 1947, 2 våningar (155kvm) med uppvärmd källare (14 grader)
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Med mina refferensramar så är väll inte den siffran omöjlig. 155m2 hus med uppvärmd källare.

det är ju december, januari och februari som verkligen käkar pellets. JAg vet att flera brukar säga att de tre kallaste måndarna står för 50% av årsförbrukningen.

under 2009 förbrukade jag 7392kg totalt. 1200 av dem i december 1072 i januari och 1024 i februari. Det är ca 45% av årstotalen.

I år har jag förbrukat 1504kg i Januari så är det riktigt kalla vintermånader så känner en pelletseldare i armar och rygg att huset förbrukar energi för uppvärming :D

Det är svårt att jämföra sin egen förbrukning med någon annas för det skiljer så mycket i förutsättningar. Sedan tror jag att det är mest dom med ganska låg förbrukning som skriver hur mycket (eller hur lite) de förbrukar. Vi som har hus som förbrukar mycket skäms och går inte ut offentligt med hur mcyekt våra hus förbrukar. Vi fungerar ju oftast så att vi talar ganska lågt om våra dåliga resultat och berättar gärna om våra bästa resultat. Så ta andras förbrukning för vad de är. Just vad deras hus förbrukar inte som ett normvärde för vad som är normalt
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Det låter mycket. Uppvärmd källare kan vara en värmetjuv. Den del av grunden som ligger ovanför marken isolerar ingenting. Under marken är väl tjälen bara lite under noll grader.
Har du dragbegränsare i rökröret och rätt inställningar. Om askan blir grå är inställningarna någorlunda bra.
Hur varm blir röken om du mäter före dragbegränsarn?
Mär upp effekten på pelletsen som matas in i brännarn så vet du lite mer.
Beskrivning finns i många trådar här.

Jag hade förbrukning på tre säckar om dagen med temperaturen mellan -15 och -24. Inne var det 20 grader.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då det var kallt på riktigt gick det åt runt 4 säckar/dygn här så det låter inte så sinnessjukt farligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bakfickan
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av bakfickan »

broberg: Dragbegränsare, öhh, vet inte? Hur kollar jag det?
Askan varierar mellan riktigt svart till grå.
Källaren har ett element i korridoren (termostat) samt ett i tvättstugan (bara ett vred) brevid pannrummet.
Inställningarna är inte ändrade sedan den sattes in, men dom mätvärden som installatören fick vara bra, ovanligt bra på en äldre panna.
Albin Villacombi 720 -93
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dragregulatorn är det ett stort antal trådar som handlar om, sök och lär.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Dragbegränsare eller dragregulator kan man nog beksriva som en liten lucka som sitter på rökröret efter pannan. När dragen blir högre än vad den är inställd på öppnar den och släpper in luft genom luckan i stället för att luften ska dras genom pannan och påverka förbränningen. På så vis blir förbräningen jämnare och därmed mera optimal om brännaren är rätt injusterad förståss.

Precis som Icecap skriver så finns det metervis med text skriven om allt från funktion till injustering etc om dragregulatorer på forumet så om du vill fördjupa dig så finns det mycket information att hämta genom att göra en sökning.

Men som sagt din förbrukningen låter i mina öron inte så onormal. Du har ett ganska stort hus och det var rejält kallt i både december och januari.

Du skriver inte mycket om huset. När det är byggt vilken typ av fasad. Om det är tilläggsisolerat om du har treglas etc. Så det är svårt att avgöra om förbrukningen är normal. Pannan är från 91 Det betyder att huset är byggd före 1991 men det säger inte mycket om när det är byggt. Om du har ett gamalt hus som jag typ "falurödfärg med vita knutar" så skulle det kunna vara byggt i början på 1900talet. (med andra ord långt ifrån ett "passivhus")

Att jämföra pelletsförbrukning är ungefär som att jämföra bensinförbruning på bilar. Någon åker nissan micra någon åker cheva med V8 någon åker runt i en volvo med takbox och någon har husvagn efter bilen. Några har helt indentiska bilar men har olika körstil. Agda 68år får sin bil att dra 0,8l/milen medan pelle 25år och tung högerfot sällan får ner förbrukningen under 1l/milen trots att båda har samma bilmodell.

Man kan inte avgöra om motorn är felaktigt inställd på en cheva med v8 bara för att den drar dubbelt så mycket som micran. Man kan inte avgöra om volvon med takbox är rätt injusterad för att den drar mindre eller samma som en annan volvo med husvagn efter sig.

Det jag vill säga är att du ska inte titta för mycket på vilken förbrukning andra har för att värma sitt hus för det säger inget om vad som är rimligt för dig i ditt hus. Alla här inne har olika förutsättningar. Två identiska hus byggda samtidigt som står bredvid varandra kommer att förbruka olika för att det inte är samma människor som bor i dem och man har olika inomhustemperatur.

Men för den skull så finns det ju all anledning att i fråga sätta sin egen förbrukning märker man att något är fel så kan man ju spara mycket på att åtgärda felet i tid.

Jag tillhör en av de minst kunniga här inne men så mycket har jag förstått att om askan är svart så går brännaren för fett. Då är det för mycket sot. Att färgen varierar kan ju bero på en rad olika saker exempelvis avsaknad av dragbgränsare borde kunna påverka eftersom olika drag exemepvis på grund av olika utomhustemperatur påverkar förbränningen mer eller mindre förståss men påverkar gör det med all sanolikhet.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Kenneth
Fröträd

Hög förbrukn. Villa S2

Inlägg av Kenneth »

Hej

Har du vägt in brännaren (pelletsen) ?
Denna brännare måste ha rätt vikt tillsatt
annars kan du få stor förbrukning ..
Denna ställer automat.om fläkt/matning m.m
efter det du vägt in...
Vilket värde har du på fotocellen när brännaren är inne i
effektmatningen du valt... skall ligga mellan 90-95.
man får alltid en variation i värdet ....

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Tycker allt verkar normalt .

-10 grader är kallt. Det går åt minst lika mycket för mig med.
Kan tänka mig att våra hus är ungefär lika stora i uppvärmingyta.

Så fort minusgraderna skenar iväg så öka pelletsåtgången med det dubbla.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bakfickan
Ungskog
Kontakt:

Tack för alla svar och funderingar !!

Inlägg av bakfickan »

Kenneth Pelletsen är vägd två gånger. Fotocellen visar 94-96%
Joones Då finns det ingen dragbegränsare. Huset är byggt 47, är trä med spiktegel. Fönstren är tvåglas, vinden är tilläggsisolerad. Kollade askan idag, den var ljusgrå till grå.

Tack än en gång för snabb respons :D
Albin Villacombi 720 -93
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Om du inte har en dragbegränsare så är mitt råd att skaffa det.

Lite mer info http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10267
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
bakfickan
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av bakfickan »

Verkar som jag måste fixa en dragbegränsare. Ska ta ett kort på pannan så kanske någon kan ge lite information.

Men tidigare ägare har enbart eldat med ved, gäller dragbegränsare då oxså?? (Eller har dom fixat det med luckorna på pannan?)

Tack för all hjälp och information !! :D
Albin Villacombi 720 -93
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Dragbegränsaren sitter mellan panna och skorsten, ibland en bit upp i själva murstocken.

www.transtemper.se där kan du enkelt se hur det ser ut och fungerar.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Kenneth
Fröträd

Villa S2

Inlägg av Kenneth »

Hej

Det är så att vikten kan variera mycket på samma pall..

Vad har du pelletstrimmen på ?

Ställ den på 95 %

Dragreg.är ett måste ....har en fin dragmätare ..för perm.mont.

Skicka mej ett PM ..med din E-post så skall du få bilder...

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Skriv svar