Hej Alla!
Jag har funderat en hel del under åren som gått på vad är optimalt driftsinställning vad gäller pelletsförbränning. Det är ju ingen kontinuerlig process som tex oljeförbränning utan en internmittent förbränning som varierar starkt av inmatningen av pellets till förbränningen och kvaliten, så vad är en optimal inställning? Jag har jobbat med många olika metoder för att optimera inställningarna för att ge bästa förbränning så att pannan mår gott och ekonomin mår bra. Många instrument är väldigt dyra och kräver årlig kalibrering som gör det svårt för oss normaleldare att använda. Jag har använt metoder som fungerade mycket bra vid oljeeldning men mindre bra vid pelletseldning. Jag har kommit fram till att mäta sottalet mha Bacharach´s metod har gett mig ett mycket bra värde på inställningarna. Denna metod innebär att man drar in en mängd avgaser genom ett vitt filter som missfärgas av avgaserna och denna missfärgning gemförs sedan med en likare som ger ett sottal. Jag kör med sottal 1 eller 2 vilket ger en minimal sot som inte ger någon uppbyggnad av sot i anläggningen. Jag använder också en visuell besiktning av rökgaserna för att avgöra tillståndet. Slagguppbyggnad och övrigt stör ju processen enormt så vad är nyttan av avancerad styrning om lufttillförseln störs av slaggen som sätter igen lufthålen. Vad är era erfarenheter?
Optimal driftsinställning
-
- Energiprofet!
Optimal driftsinställning
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Med så lågt sottal och ingen sotuppbyggning i pannan har du helt säkert ett betydande luftöverskott vilket betyder en ineffektiv användning av pelletsen!
Och visst är det en kontinuerlig process om man har en brännare som medger detta, min brännare kör 24/7 med avbrott för var 25kg pellets, då gör den en askskrapning och tuttar på elden igen.
Till detta har jag lambdastyrning och det är tack vara den som jag har sett att det jag misstänkte var rätt: den mest effektiva förbränning ger en viss sotbildning på pannväggar.
Tidigare justerade jag de olika effektsteg efter min egna "spikmetod". Jag stack in ett spik i rökröret (finns ett mäthål) och bedömde mängden av sot efter ett dygn eller så. Var det inget sot eller bara ett mycket tunt lager var det ett luftöverskott, var det ett lager som smetade av på fingrarna men inte mer än man såg fingeravtrycket var det lagom och var det mer var det luftunderskott.
Med det luftöverskott du beskriver har du dålig effektivitet, samtidig har du stor rist att brännaren "äts" då detta blir effekten av stort luftöverskott, det bildas nämligen punkter där pelletsen bränner extra häftigt vilket ger mycket hög värme vilket accelererar nedbrytningen av stålet avsevärd.
Och visst är det en kontinuerlig process om man har en brännare som medger detta, min brännare kör 24/7 med avbrott för var 25kg pellets, då gör den en askskrapning och tuttar på elden igen.
Till detta har jag lambdastyrning och det är tack vara den som jag har sett att det jag misstänkte var rätt: den mest effektiva förbränning ger en viss sotbildning på pannväggar.
Tidigare justerade jag de olika effektsteg efter min egna "spikmetod". Jag stack in ett spik i rökröret (finns ett mäthål) och bedömde mängden av sot efter ett dygn eller så. Var det inget sot eller bara ett mycket tunt lager var det ett luftöverskott, var det ett lager som smetade av på fingrarna men inte mer än man såg fingeravtrycket var det lagom och var det mer var det luftunderskott.
Med det luftöverskott du beskriver har du dålig effektivitet, samtidig har du stor rist att brännaren "äts" då detta blir effekten av stort luftöverskott, det bildas nämligen punkter där pelletsen bränner extra häftigt vilket ger mycket hög värme vilket accelererar nedbrytningen av stålet avsevärd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej
Det nämns att rätt inställning och ändå ger det svart sot ?
När förbränningen sotar utnytjas inte alla brännbara ämnen i pelletsen!
Svartsot är inget annat än brännbart ämne / askan är i grå till vitt och är obränbart.
Varför förbränns inte alla brännbara ämnen även om det finns ett luftöverskott ?
Det enkla svaret på den frågan kan vara felaktig temperatur för tjärhaltiga brännbara ämnen, de förgasas helt enkelt inte utan kondenserar emot pannans kallare yta som beläggs med fett sot.
Det nämns att rätt inställning och ändå ger det svart sot ?
När förbränningen sotar utnytjas inte alla brännbara ämnen i pelletsen!
Svartsot är inget annat än brännbart ämne / askan är i grå till vitt och är obränbart.
Varför förbränns inte alla brännbara ämnen även om det finns ett luftöverskott ?
Det enkla svaret på den frågan kan vara felaktig temperatur för tjärhaltiga brännbara ämnen, de förgasas helt enkelt inte utan kondenserar emot pannans kallare yta som beläggs med fett sot.
Tillverkar rökgasutrustning