Stänga av underhållseldning NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jman
Ungskog

Stänga av underhållseldning NH

Inlägg av jman »

Hej,

Finns det möjlighet att välja bort underhållseldning på Janfire NH med 2.10?
Kör mot tank med laddomat, och då vill jag ju att brännaren stannar när termostaten slår av.
Som det är nu går den på underhållseldning en stund innan den stannar (har ställt ner så gott det går i mjukvaran, dvs 10 min), men jag vill ju att brännaren stannar direkt!

/J
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den går i UH-eldning när tiden mellan en stopp och en start är kortare än den maximala UH-tid, den går ur UH-eldning när en UH-eldning avslutas pga. maximal tid har uppnåtts.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jman
Ungskog

Inlägg av jman »

Så om jag fattar dig helt korrekt, så går den på underhåll enbart första gången den startar efter strömmen slås på. Sedan slår den av direkt som jag önskar?
Finns det någon anledning till att det inte går att stänga av UH i nyare versioner av programvaran? I mitt fall vet jag ju att den aldrig kommer ha någon nytta av UH.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Korrekt uppfattat.

Och anledningen är att Janfire beställde det så. Tidigare valde man, som på Flex-A, att ha 4 effektlägen där man kunde ha UH eller inte men ganska snart blev det ett önska att den skulle slå på/av UH automatisk vilket den nu gör.

Och att den kör med UH-eldning första gången efter man slår på den beror på att jag glömde att slå av UH vid uppstart, detta är dock fixat i de senaste versioner.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Har inte testat själv, men går det inte att lägga in en tidigare programvara :roll: :?:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jorå, självklart går det men det finns en anledning till att mjukvaran är utvecklat, det är inte bara nya o fancy funktioner som är med, det är även en del justering av vissa "originalfunktioner".

Och jag kan faktisk inte tycka att det är så stort ett problem att den vid första eldstopp efter strömpåslag kör med UH i 10 minuter varefter den låter bli helt o hållet. Och om man lekar med termostaten kan man få samma effekt men det är ju bara en gång och 10 minuter.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vet inte om det är något större problem, har inte lagt in det än. Men tänkte om någon inte vill ha tex underhållseld, av olika orsaker och det inte går att ställa in i den nya programvaran. Kanske ett alternativ är att lägga in en tidigare version?

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar