Hutlösa Reservdelspriser !!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Hutlösa Reservdelspriser !!

Inlägg av bebop »

Jag har en KMP PX21 som jag ska göra i ordning efter att den av ägaren misshandlats med för mycket luft i förbränningen.
Rostret (innerröret) är sönderbränt och behöver bytas ut.

Hör och häpna, när jag kollar runt så kostar det ca 3500 kr ! :shock:
Det är ju helt absurdt ! :shock:

Vad har hänt med KMP ? Det var ju en schysst firma förut men detta är ju svinpris. Roster ska ju vara en förbrukningartikel i viss mån tycker man.

Har kollat alla webshoppar jag hittat, den dyraste skulla ha hela 3990 kr !
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Nu vet jag inte hur ett innerrör till din brännare ser ut, men det kanske finns någon grej som egentligen är till något helt annat som med enkla modifieringar kan bli ett sånt rör?
Eller kanske en hjälpsam metallverkstad som kan tillverka ett till dig för ett bra pris?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Röret är i gjutgods och därmed mycket svårt att laga.
Det har en hel del former och kritiska mått så det är inget man snor ihop själv heller.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Stackars din plånbok... :(
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

If you cant beat them - eat them!
Blir dyrt och byråkratiskt när företag blir uppköpta.
Naturenergi (Iwabo) blev Metrotherm som tillhör Nibe
KMP blev Ariterm som tillhör Thermia.
Ska till mycket rutiner och pappersifyllande på sådana företag innan dom till slut får iväg reservdelen.

Bionordic har inte blivit uppköpta så där är det normala priser.
Brännarhus 695:- kretskort 1195:- Fläkt 695:- Tändelement 385:-
Beställ klockan 11 ena dagen så ligger det i brevlådan nästa dag.
Så mycket borde delarna till KMP kosta också om det inte vore för ett stort personalöverhäng som ska betalas.

Kan det löna sig att köpa värmeröret för 3500:- när kompletta beg. brännare med skruv säljs för 4500:-?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Janfire är väl närapå störst bland brännartillverkarna men har ändå schyssta priser.
Ett roster kostar 450kr och en tändspiral också 450kr, utbyteselektronik 1450 kr. Det är skäliga priser, KMP har ju löjliga priser.
Begriper inte hur man kan tro att någon tänker betala 3500-4000 kr för ett roster eller 3100 kr för en ny styrelektronik.
Man har konstruerat produkten så att den blir billig att tillverka när innerrör samtidigt är roster så kan man inte ta svinpris för grejerna.

Ägaren till den här brännaren är inte glad nu kan jag säga.
Vi får se om den lagas på något fulsätt eller blir skrot. Känns inte som det är någon idé att laga när framtida reservdelar också kommer kosta svinpriser.

Känns lite surt att skrota en brännare av årsmodell 2006. :oops:
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Här var ett något billigare. Sägs vara till px21. X-et indikerar väl att det är en KMP del.
http://www.pellkam.se/art-1.asp?id=5&iPageID=7
Kul att dom kallar hela klabbet för roster och inte brännarrör.

Kan inte förstå mig på iden att elda direkt i det dyra brännarröret i stället för i ett utbytbart roster. Iden är inte död utan har fått sentida efterföljare.
Green Energy kopierade P21 och Ulma kopierade sedan Green Energy rakt av med spaksotning och allt.

Det blir nog såhär när Handels utbildade ekonomer tar över i företagen.
Det är inte meningen man ska köpa reservdelar utan man ska köpa nytt och slänga det gamla.
Skrivarbranchen har nått längst: Två bläckpatroner till en Canon alltiettskrivare kostar en hundring mer än vad en ny skrivare komplett med två bläckpatroner kostar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Elda i brännarröret är ju praktiskt, produktionskostnad och utvecklingkostnad hålls nere.
Jag hade kunnat tycka det var ok om rostret / brännarröret hållt ett rimlig pris. Med med dagens svinpriser är det fasicken inte ok ! :evil:
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Det finns de som har beg utbytesrör.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag köpte ett nytt rör till min PellX för 13 månader sedan och då kostade röret inkl.frakt 3256kr.Nu tar Pelletsbilen 4395kr + frakt :shock:
De har höjt med 1100kr på 1 år :shock:

Jag har det här röret,som kanske är lite billigare än gjutet.

http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... mod-2.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

4395 + Frakt för ett roster ! Detta är ju ett nytt världsrekord ! . . I dumhet... :cry: . Man köper inte KMP två gånger...

Gjutjärnsröret har utgått pga att det inte höll. Det var fel legering och för tunt material så det deformerades och blev glödskal i det.
Därför har man infört ett nytt rör byggt av 253 MA som är ett eldfast stål.
Man inför alltså 10 år efter produktionsstart vad folk hela tiden trott att produkten är byggd av. Helt fantastiskt att man då kan begära svinpris för reservdelen.

Det lutar ut att denna KMP av årsmodell 2006 skrotas, ägaren som jag reparerar åt vågar inte investera nästan 4000 kr i ett nytt rör + arbetskostnad. Han är livrädd för framtida reparationskostnader om ex styrkortet går sönder.

Den kommer sannolikt att dyka upp här på pellets.info och blocket som styckad och säljas i delar.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

rod02 skrev:Det finns de som har beg utbytesrör.
Vem ? Kontaktinfo ? Jag är intresserad.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Så länge inte hela röret är fullständigt sönderbrännt kan du ju gå till närmaste plåtverkstad och be dem skära ut det som är dåligt, och sedan svetsa dit en ny bit istället. Är ju inte supernoga med själva röret.

Svetsade själv mitt rör när jag hade en pellx, funkade bra.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Jag är tämligen bekant med svetsen själv, jag hade fixat det om det hade gått.
Problemet är att detta röret är gjutet, gjutgods går inte att svetsa på nytt material på. KMP slutade med gjutgods för att deras legering inte höll. Därför är det så otroligt störande att reservdelen är så löjligt dyr.
Problemet är liksom inte obekant för KMP, ändå höjer de priset 25% på även denna artikel till år 2010.

Ska lägga upp bilder imorgon, det ser ut en deg som jäst.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:Här var ett något billigare. Sägs vara till px21. X-et indikerar väl att det är en KMP del.
http://www.pellkam.se/art-1.asp?id=5&iPageID=7
Kul att dom kallar hela klabbet för roster och inte brännarrör.
Har kollat lite mer nu.
Det angivna priset hos Pellkam är det lägre priset som rostret kostade innan prishöjningen 01/01/2010, nu är priserna höjda med 25-30%.
De som tar 3500-4000 kr har alltså rätt pris nu.....

Bild
Bild
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar