Bränd matningsmotor för andra gången

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Bränd matningsmotor för andra gången

Inlägg av nicklas73 »

Förra helgen hände det igen, hela matningsröret från förrådet och slangen ner till brännaren (NH) proppfull och motorn bränner sönder sig. Hade samma problem för något år sedan men sedan dess har jag aldrig haft problem. Allt detta med Janfire matning förstås.

Undrar om någon annan har råkat ut för samma sak?

Har för mig att det finns en parameter i brännaren där man kan sätta max drifttid på matarskruven som är satt till 2 minuter i min brännare, den borde man ju lugnt kunna sätta ner till 30 sekunder eller liknande för att undvika detta i framtiden.

/Nicklas
CTC1100 -96 utrustad med Janfire NH sedan oktober -06.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Visst finns denna parameter men det ville väl vara bättre att justera sensorn så att den fungerar bra istället eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Inlägg av nicklas73 »

Icecap skrev:Visst finns denna parameter men det ville väl vara bättre att justera sensorn så att den fungerar bra istället eller hur?
Visst, det är bara det att sensorn verkar fungera alldeles utmärkt utom just en gång varje år...

Att ha en parameter som säger att motorn får dra i 2 minuter innan man stannar den är ju helt snett. När behöver motorn dra i 2 minuter någonsin om jag räknar bort vid påfyllning när förrådet har gått tomt? Aldrig säger jag. Då måste det vara bättre ur både ekonomisk synpunkt men dessutom även ur brandrisksynpunkt att stänga av den tidigare.

/Nicklas
CTC1100 -96 utrustad med Janfire NH sedan oktober -06.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Beror ju helt och hållet vad du har för matning till brännaren, kör man med en standardskruv räcker ju tiden till. Finns ju olika lösningar och pellets som tar sin tid att komma fram. Tycker nog som Icecap, att det är bättre att försöka hitta huvudproblemet, vilket verkar vara att sensorn inte funkar ibland :roll: Har aldrig haft några sådana problem själv.

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Parametern är iaf. #41 i servicemenyn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Inlägg av nicklas73 »

Har standardskruven och kommer nog skruva ner parametern om annat bara för att vara säker. Trycker hellre fram pelletsen manuellt vid påfyllning än att riskera fler motorer.

/Nicklas
CTC1100 -96 utrustad med Janfire NH sedan oktober -06.
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

OT: Är det inte fantastiskt att det år 2010 fortfarande säljs motorer som inte stänger av sig själva utan bränner sönder sig när de inte längre orkar dra? Till och med billiga barnleksaker är ju gjorda för att stanna om barnet på ett eller annat sätt bromsar hjulen, men en motor för pelletsmatning? Näää, för komplizert för tillverkarna tydligen...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Skriv svar