Optovakten sotar igen ofta.

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

Optovakten sotar igen ofta.

Inlägg av mt4base »

Min brännare stannar och säger "ingen låga" med jämna mellanrum. Det har väl hänt nångång tidigare men nu är det allt oftare. När jag tar ut glasröret och torkar är det rejält sotigt. Varför sotar det så förtvivlat tror ni? Vet inte hur förbränningen är mer än att det kanske är aningen lite för fett, det ligger lite oförbränt kvar i asklådan, men det har det gjort tidigare med. Kan det i kombination med ett behov av sotning göra att optovakten sotar igen så den inte ser lågan?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Har samma brännare som du i en CTC 265.

Min har sotat igen två gånger. Bägge gångerna berodde det på dåligt drag efter att panna och skorsten var kalla och det var riktigt kallt ute.

Nu har jag lärt mig att i sådana situationer så tar man ut baffelplåten och öppnar dragluckan för vedförbränningen så att det garanterat är fullt drag upp mot skorstenen. När förbränningen har kommit igång kan man återställa.

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

På undersidan av röret till optovakten finns ett litet hål borrat. Det är till för att frisk luft skall dras in och hålla optovakten kall och ren.
Om den sotar igen beror det på att det är övertryck i brännkammaren och det blåser ut sot genom lufthålet och svärtar optovakten vilket är tecken på ett allvarligt fel på pannan.
Orsaken kan vara tre. 1. Pannans rökvägar dåligt rengjorda och behöver sotas. 2. För liten area på skorsten eller för kort dito. 3. För stor effekt på brännaren i pannan ( får generellt ej vara mer än 60% av pannans oljeeffekt). ÅTGÄRD. 1 Sota. 2 Rökgasfläkt. 3 Sänk effekten på brännaren via mindre luft och bränsle. Ett normalt hus med ca 200 kvm uppvärmd yta behöver inte ha mer än 12 kW effekt.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Mycket ofta beror detta problem på att panna är trög på något sätt ..ev att skorsten är för trång eller att man har panna med turbolatorer och får en tröghet genom att man har för många turbolatorer i pannan och som en del har spjället stängt för att få ner rökgastemperaturen.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Jag sotade pannan noggrant. Dock undrar jag varför den fortsätter krångla ett tag efter sotning? Jag gjorde rent optovakten det sista jag gjorde innan jag startade upp igen efter sotningen och då borde den ju gå bra utan störningar sen? Inte, den gick ett tag och sen stannade den IGEN, felmedd "ingen låga". Suck. Det känns liksom inte som man kan lita på att den går. Säg att man reser bort och den inte tänder när den ska, då blir det ju iskallt i huset. Svårt att få reda på vad det är. En brännare som är lite drygt 2 år ska inte vara sån här tycker jag. Lite mer driftsäkerhet hade jag nog räknat med när jag tog steget in i pelletseldningens vidunderliga värld. Suck.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sänk matningen alt öka fläkten, Har du bytt pellets nyliggen/ny leverans??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

välkommen till pelletsens ovisshetens värld!! så bra men ändå inte.hatkärlek.
Luna
Frö

Inlägg av Luna »

Mitt ex har en ecotec a4 i en ctc 265 (jag bodde där när den installerades -05...). Det var väldigt orolig drift i början av vintern, det visade sig (efter hjälp av ecotec-support) att motorn t internskruv var slut (byte). och att lagren t fläkten var så dåliga att den tappade väldigt i fart. Den senare smörjde jag då m symaskinsolja (i brist på annat). Då gick den hyfsat fram t ett riktigt lagerbyte. Nu när den har ny motor oxå går den som en dröm, tyst och felfritt :)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

[quote="André"]Sänk matningen alt öka fläkten,

Håller med!
Har haft samma bekymmer höjde fläkten med 2% kört i tre år ingen sot mer på optovakten.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Jag sänkte matningen en del igår, jag håller tummarna för att det ska bli bättre. Tack för alla åsikter och tips.
//Mattias

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det behöver inte vara några jättestora ändringar som behövs men om det inte blir bra sänk mer, Om det därimot vart slut med sotproblemen öka då matningen lite åt gången så du närmar dej tidigare inställning så du hamnar just under att det sotar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar