Gemensamt kvalitetsarbete
-
- Energiprofet!
Gemensamt kvalitetsarbete
Hej Alla!
Vi drabbas alla av den varierande och dåliga kvaliten på pellets. Kan vi inte gå ihop med moderatorns hjälp och rapportera in våra erfarenheter av våra problem så kanske vi skulle kunna få en bild av marknaden och bara köpa från de som är seriösa och levererar en jämn bra kvalitet. Som det är nu så sitter vi själv med våra problem och ingen förbättring över tiden blir av....Det är tillverkarens marknad....och då man nu läser att man skall börja använda stubbar till pellets ja då är det dags att göra något....Eller vad tycker ni....?
Vi drabbas alla av den varierande och dåliga kvaliten på pellets. Kan vi inte gå ihop med moderatorns hjälp och rapportera in våra erfarenheter av våra problem så kanske vi skulle kunna få en bild av marknaden och bara köpa från de som är seriösa och levererar en jämn bra kvalitet. Som det är nu så sitter vi själv med våra problem och ingen förbättring över tiden blir av....Det är tillverkarens marknad....och då man nu läser att man skall börja använda stubbar till pellets ja då är det dags att göra något....Eller vad tycker ni....?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Låter som en bra idé, men det är ju också väldigt subjektivt vad som är "bra" resp. "dålig" kvalitet.
Någon vill ha stenhårda pellets för förbränningens skull, för andra kan det innebära att skruven mår dåligt. Någon tycker att en sort smular mycket och för någon annan är det inget problem över huvud taget.
Ska man göra något som du föreslår får man ha ett system liknande cint.se:s recensionssystem.
T.ex. "Hur upplevde du hårdheten (1-10)", med tillhörande fråga "För mig är denna fråga Viktig/Neutral/Oviktig".
Någon vill ha stenhårda pellets för förbränningens skull, för andra kan det innebära att skruven mår dåligt. Någon tycker att en sort smular mycket och för någon annan är det inget problem över huvud taget.
Ska man göra något som du föreslår får man ha ett system liknande cint.se:s recensionssystem.
T.ex. "Hur upplevde du hårdheten (1-10)", med tillhörande fråga "För mig är denna fråga Viktig/Neutral/Oviktig".
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Tror också att det är svårt att hitta vad som är bra för alla. En del har problem med spån och vill ha hård pellets. En del vill inte ha hård för då tänder det långsamt osv.
Jag vill ha billig pellets i första hand men den omtalade billiga baltpelletsen får jag inte tag på. Provade dyr baltpellets från Bauhaus och den rann igenom utan problem.
Skulle det ställas högre krav på pellets för att få säljas skulle pellets bli ändå svårare att få tag på och priserna höjas ändå mer.
I andra länder finns det naturligtvis inköpsföreningar för konsumenter av pellets men i Sverige är sådant lika tabu att beröra som införseln av utlänningar.
Jag vill ha billig pellets i första hand men den omtalade billiga baltpelletsen får jag inte tag på. Provade dyr baltpellets från Bauhaus och den rann igenom utan problem.
Skulle det ställas högre krav på pellets för att få säljas skulle pellets bli ändå svårare att få tag på och priserna höjas ändå mer.
I andra länder finns det naturligtvis inköpsföreningar för konsumenter av pellets men i Sverige är sådant lika tabu att beröra som införseln av utlänningar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Energiprofet!
Jag har funderat över oss pelletseldare. Vi är allt ett konstigt släkte som accepterar en odefinierad produkt som varierar över tiden och som ofta är defekt till ett högt fullpris med att min brännare "tuggar i sig vad skit som helst" utan större problem. Varför ställer vi inte krav på levererad vara och pressar priset så mycket det går. Ta bilägarna och husägarna och alla som är med i facket för att påverka. Jag tror om vi hade samlat våra erfarenheter så hade detta påverkat både tillverkare och tillsynsmyndigheten och vi hade på sikt fått en snäv standard och en homogen och bra produkt till ett bättre pris. Stora inköpsvolymer i kontrakt över hela Sverige som avropas av den enskilde förbrukaren. Finns många som levererar över hela Sverige. Varför nöjer vi oss och tar besvärret själv.....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Det är väl inte så svårt att skapa en sådan förening, problemet är att ge den tyngd!
Om en förening kräver en viss (tydligt definierat) kvalitet och har 100 medlemmar (ska ju börja någonstans) och fabriken har svårt att klara av kraven till den kostnad som föreningen vill betala kan de bara låta bli att sälja, det är ju inte precis köparens marknad numera.
I vintras fick jag leverans då jag hade 2 dagars pellets kvar, helt enkelt för att min leverantör inte kunde få tag på pellets, det kändes svettigt i det läget.
Enda möjlighet att få denna förening att ha "muskler" nog att komma igång är an redig order vilket gör att alla måste slanta upp med en rejäl beställning, då kan föreningen köpa allt på samma gång och bli betraktat som en seriös partner varefter det kan rulla på.
Sedan kräver det ett par eldsjälar och bra förhandlare som driver allt, de ska ju också betalas varför vinsten blir lägre.
Så i slutändan är startsteget så stort att det nog är enklare att skaffa en brännare som kan elda nära nog allt, gärna med lambdastyrning så den är självjusterande och sedan får det räcka.
Och fabriker som inte kan/vill leva upp till kraven? Enkelt, de säljer till storförbrukare och skiter i föreningen.
Men jag tycker att idéen är mycket bra, frågan är bara hur mycket som kan vinnas med en sådan förening.
Själv har jag testat en massa olika pellets och bara haft problem en gång med en torv-pellets (95% torv, 5% trä), allt annat har gått igenom utan problem, även rena spånsäckar. Här även testat att elda ren spån från isoleringen på vind, inget problem men då var det utan lambdastyrning så värden vill jag inte sia om men värme fick jag.
Därför vet jag att jag mest ska koncentrera mig på lägsta pris per kg, resten fungerar bra då.
Om en förening kräver en viss (tydligt definierat) kvalitet och har 100 medlemmar (ska ju börja någonstans) och fabriken har svårt att klara av kraven till den kostnad som föreningen vill betala kan de bara låta bli att sälja, det är ju inte precis köparens marknad numera.
I vintras fick jag leverans då jag hade 2 dagars pellets kvar, helt enkelt för att min leverantör inte kunde få tag på pellets, det kändes svettigt i det läget.
Enda möjlighet att få denna förening att ha "muskler" nog att komma igång är an redig order vilket gör att alla måste slanta upp med en rejäl beställning, då kan föreningen köpa allt på samma gång och bli betraktat som en seriös partner varefter det kan rulla på.
Sedan kräver det ett par eldsjälar och bra förhandlare som driver allt, de ska ju också betalas varför vinsten blir lägre.
Så i slutändan är startsteget så stort att det nog är enklare att skaffa en brännare som kan elda nära nog allt, gärna med lambdastyrning så den är självjusterande och sedan får det räcka.
Och fabriker som inte kan/vill leva upp till kraven? Enkelt, de säljer till storförbrukare och skiter i föreningen.
Men jag tycker att idéen är mycket bra, frågan är bara hur mycket som kan vinnas med en sådan förening.
Själv har jag testat en massa olika pellets och bara haft problem en gång med en torv-pellets (95% torv, 5% trä), allt annat har gått igenom utan problem, även rena spånsäckar. Här även testat att elda ren spån från isoleringen på vind, inget problem men då var det utan lambdastyrning så värden vill jag inte sia om men värme fick jag.
Därför vet jag att jag mest ska koncentrera mig på lägsta pris per kg, resten fungerar bra då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
Marknaden för pellets enligt nätet är 300 000 ton (jfr Laxå tillverkar totalt 80 000 ton per år) och 55 000 användare så potentialen är stor bara vad gäller husägare. Jag håller med att det kan vara svårt att organisera men tänk att kunna importera en bra tillverkad pellets med en seriös tillverkare från ett land med låga råvarukostnader, vilken påverkan det skulle kunna vara på marknaden. Eller en intresseförening som kunde teckna ett ramavtal med en svensk tillverkare. Finns ju en del som verkar på nationell nivå....bensinbolagen tex Den enskilde förbrukaren skulle därefter kunna köpa genom att avropa sin mängd enligt ramavtalets villkor. Motormännen villaägarföreningen mfl är ju den typen av intresseföreningar inom sitt område. Att köpa pellets idag är som om man hade gått till en bilfirma och köpt en ny bil som klarade 120 km/tim och då klarade den ju att köra så fort det går enligt lagen på svenska vägar (jfr pelletsen brinner)att den sen är rostig repig drar enormt i drift och saknar andra funktioner (jfr slaggar som tusan) ja det gör inget och jag betalar gärna fullt pris ändå. Intresseföreningen skulle kunna påverka politikerna att inte tillåta högförädlad pellets i värmeverk där sopor, flis, torv mm går lika bra.
-
- Energiprofet!
Vi är ju 26425 registrerade användare av detta forum.......säg att alla eldar pellets och att var och en eldar 6 ton per år ja då har vi 160 000 ton bara här.....en stor maktfaktor om vi bara var organiserade. Stora Enso skulle nog leverera över hela landet då....
Du kan nog dra bort minst c:a 18000 skulle jag tro som är spamregistrerade medlemar så då blir det inte så många kvar som du ser. Men din ide är god tycker jag.
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
-
- Energiprofet!
Jag tror i och för sig inte att spammarna är så många, dom är rätt lätta att hitta om kan tittar på namnen, men däremot är det nog många som tröttnat när dom registrerat sig och sedan efter lång tid fortfarande inte kunnat göra något inlägg och gett upp, många har nog också registrerat sig för att dom kände för det men sen aldrig tittat förbi här igen och liknande, så antagligen är det en rätt liten del av det totala antalet medlemmar som du kan räkna med för att få ut något "aktivt" av så att säga i alla fall, ska man vara realistisk så handlar det nog snarast om några tusen eller så.
Tydligaste indikationen på detta är nog att det inte är mer än 2000 personer som gjort mer än 2 inlägg och det är dessa 2000 personer som står för i stort sett alla inläggen om finns här.
Tydligaste indikationen på detta är nog att det inte är mer än 2000 personer som gjort mer än 2 inlägg och det är dessa 2000 personer som står för i stort sett alla inläggen om finns här.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Som konkurrent inte bara om råvaran utan även om de färdiga pelletsen, börjar nu hästbranschen komma.
Fler och fler stallar inser fördelarna med att använda bränslepellets som boxströ.
Och de är beredda att betala ganska mycket. En leverantör jag stötte på, tog ca 7000:- för motsvarande mängd pellets som förvisso var specialtillverkad för att användas som boxströ. Men skillnaden mot bränslepellets var liten, och det visar ju vad hästägare är beredda att betala.
Vad man vill ha som hästägare är en pellets som lätt expanderar, suger åt sig vätska lätt, men som inte dammar. Vissa fabrikat av bränslepellets uppfyller detta redan idag, till en tredjedel av priset ovan. Och jämfört med andra strömedel (t.ex. torv) är även 7000:-/pall billigt.
Vad detta innebär på sikt för priset för bränslepellets kan man ju bara spekulera i. Men i takt med att priset ökar blir det mer och mer intressant att importera råvara utifrån.
Vad som motverkar efterfrågan är att trä som strömedel inte alltid är så kul för bönder att gödsla åkrarna med. Det kräver ganska mycket energi att bryta ner trä. Men att gå via biogastillverkning gör det mer attraktivt.
/P
Fler och fler stallar inser fördelarna med att använda bränslepellets som boxströ.
Och de är beredda att betala ganska mycket. En leverantör jag stötte på, tog ca 7000:- för motsvarande mängd pellets som förvisso var specialtillverkad för att användas som boxströ. Men skillnaden mot bränslepellets var liten, och det visar ju vad hästägare är beredda att betala.
Vad man vill ha som hästägare är en pellets som lätt expanderar, suger åt sig vätska lätt, men som inte dammar. Vissa fabrikat av bränslepellets uppfyller detta redan idag, till en tredjedel av priset ovan. Och jämfört med andra strömedel (t.ex. torv) är även 7000:-/pall billigt.
Vad detta innebär på sikt för priset för bränslepellets kan man ju bara spekulera i. Men i takt med att priset ökar blir det mer och mer intressant att importera råvara utifrån.
Vad som motverkar efterfrågan är att trä som strömedel inte alltid är så kul för bönder att gödsla åkrarna med. Det kräver ganska mycket energi att bryta ner trä. Men att gå via biogastillverkning gör det mer attraktivt.
/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Hej alla
Åter till ämnet som tråden handlar om....
( Vi drabbas alla av den varierande och dåliga kvaliten på pellets )
Nu till mina egna studier....med gengas teknik ...
Jag har en egen erfarenhet i ämnet flis och sågspån och sintring...
Just sintring beror på olika grundämnen som följer med växtnäringen löst i vatten som finns i marken för att sedan lagras i olika mängd och olika minneraler som värme oxiderar samman till grus glas liknade kaker
sintring kan fastna mycket hårt och kan vara svåravlägsnat....
Det jag ville belysa med detta är att det är mycket svårt att hålla exakt kontroll över så stora mängder råvara/ved som skall bli pellets
vad veden innehåller för minneraler som kan sintra / värme oxidera...
Finns det någon som läser detta och har tillgång till kemi labb
som kan reda ut vilka grundämnen som ingår i pellets som sintrar...
Åter till ämnet som tråden handlar om....
( Vi drabbas alla av den varierande och dåliga kvaliten på pellets )
Nu till mina egna studier....med gengas teknik ...
Jag har en egen erfarenhet i ämnet flis och sågspån och sintring...
Just sintring beror på olika grundämnen som följer med växtnäringen löst i vatten som finns i marken för att sedan lagras i olika mängd och olika minneraler som värme oxiderar samman till grus glas liknade kaker
sintring kan fastna mycket hårt och kan vara svåravlägsnat....
Det jag ville belysa med detta är att det är mycket svårt att hålla exakt kontroll över så stora mängder råvara/ved som skall bli pellets
vad veden innehåller för minneraler som kan sintra / värme oxidera...
Finns det någon som läser detta och har tillgång till kemi labb
som kan reda ut vilka grundämnen som ingår i pellets som sintrar...
Tillverkar rökgasutrustning