Konstigt ljud från tanken(?) i pannan...

Skriv svar
xabre
Entusiast!

Konstigt ljud från tanken(?) i pannan...

Inlägg av xabre »

Hej!

Har inte varit på forumet på ett par år, men hoppas att det lever och att det fortfarande finns en massa smarta/erfarna människor här :) Min fråga gäller ett konstigt ljud som uppstått i min UNO (Ariterm)-panna sedan ett par veckor. När brännaren kört en liten stund vid uppstart och sedan genom hela eldningsprocessen, så "dunkar" det inifrån den inbygda 140 L-tanken i pannan. Det finns inga rörliga delar där, men man känner och hör tydliga "dunkar", "klonkar" om man lägger handen uppe på pannan. De kommer med någon till några sekunders mellanrum. Har svårt att tro att det är någon uppvärmd plåt som böjer sig fram och tillbaka med sådan regelbundenhet... någon som känner igen "problemet" eller har ngn idé om vad det kan vara?

Mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det påminner om min gamla oljepanna. När den blev riktigt varm lokalt så kokade vattnet där det var som varmast. Genom att hälla i en förpackning diskmedel "YES" minskade ytspänningen och problemet försvann. (Min rörmokares tips :0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Kanske kan vara en god ide i så fall att inte använda ett diskmedel som skummar, dvs ett maskindiskmedel :-)
xabre
Entusiast!

Aha...

Inlägg av xabre »

Tack för råden! ... låter ju iofs konstigt att det börjat koka i tanken efter 3 års körande utan detta fenomen? ... känns också som att "kokandet" kommer igång väldigt snabbt isåfall. "Dunkandet" börjar redan efter några minuter. Men jag skall fundera över hur jag får i tvättmedlet :)

mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

thomasx: verkligen inte maskindiskmedel!!! Det är frätande och kommer att skada pannan!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Du kan inte ha luft som står? Behövs ju inte så mycket energi för att få det att expandera. Har du luftat systemet och fyllt upp det? Annars är ju det ett lätt sätt att eliminera ett problem. Jag skulle vara väldigt skeptisk till diskmedel....hur påverkar det tätningar och pumpar mm Du har ingen elpatron som står på utan att du sett det och ger lokal uppvärmning och lokal kokning. Jag har hört detta i en varmvattenberedare som inte var helt fylld. Patronerna stod på inför vintertömning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Hej Ulf,

Jag har haft luftproblem tidigare men nu fått en ventil som går att vrida på i toppen av UNO-pannan. Jag kör med laddomat och acktank också så det här med "lokalt" kokande vatten känns fortfarande konstigt... det borde vara en sådan rörelse i vattnet att detta fenomen blir svårt att upprätthålla...

mvh
Henrik
Skriv svar