Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Alex Bude
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 mar, 2007 02:11
Ort: DIÖ
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej

Det beror från person till person från investering till investering.

Eftersom vi utgår alla från det vi investerat och har som referens det priset när vi beräkna lönsamheten.

Jag kan bara säga en mitt exempel sen kommer att lämna er att göra en bedömning huruvida finns vinst i solfångare anledning.
Igår 13 - 03 - 2010 har den första dagen med 3 solpaneler jag lyckades få tillräckligt med värme för mitt hus med 220 kvadratmeter utan att jag behöver elda med ved eller pellets
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

min anläggning kommer att ladda ner 2000 kwh/år mot förväntade 3500 kwh. Den har nu på 11 månader laddat 1870 kwh. Närmsta månaden bör den klara producera 130 kwh om det inte blir skitväder hela tiden.

Anledningar till lägre utbyte än väntat:
-Har solfångare i två väderstreck vilket innebär kyleffekt då å då pga har bara en slinga.
-Ack tank kopplad t VP som förstör skiktningen i tanken - det ska ju vara så kallt vatten som möjligt där solfångarna skickar in sin energi. Vattentemp i botten på tanken är ibland så hög som 50 grader vilket gör att solen inte laddar så bra.
Med en slavtank hade man nog kunnat ladda mkt mer mer solenergi.
Kostnad för anläggningen med 120 rör inkl ackumulatortank är ca 150 tkr där en stor del är rörmokares installationskostnad.
Om man tänker sig att 1000 kwh från solen ist kunde produceras av VP och 1000 kwh gm elpatron så kommer det ta 75 år att återbetala.
Men, man sparar ju in VPs kompressor som inte behöver gå på sommaren.
Dessutom bör man ju räkna med stigande elpris.
Och ackumulatortank hade man kunnat ha ändå för att få riklig tillgång t vv
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Alex Bude
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 mar, 2007 02:11
Ort: DIÖ
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej


Va menar du med detta

"Kostnad för anläggningen med 120 rör inkl ackumulatortank är ca 150 tkr där en stor del är rörmokares installationskostnad. "

Jag er inte riktig med
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

thomasx skrev:Det har hänt en del med priserna på de åren, idag ligger priserna på mer än det dubbla för samma anläggning, ej inräknat vvb eller tank.
Å andra sidan har det ju hänt en del med elpriset. Och mer än dubbla priset på solfångare sedan 2005 ? Det håller jag inte med om.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag håller med Perpetum, priset har inte dubblerats sedan 2005.

Mina solfångare som jag köpte 2004 har ökat ungefär 1,5 ggr i pris, fram till idag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Perpetum skrev:
Å andra sidan har det ju hänt en del med elpriset. Och mer än dubbla priset på solfångare sedan 2005 ? Det håller jag inte med om.

MVH/Perpetum
När jag jämförde de priser som angetts i inlägg här med de som anges på tillverkarnas hemsidor för samma/motsvarande anläggning var det minst dubbla priset. Å då tillkommer säkert en och annan detalj dessutom.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

Alex Bude skrev:Hej


Va menar du med detta

"Kostnad för anläggningen med 120 rör inkl ackumulatortank är ca 150 tkr där en stor del är rörmokares installationskostnad. "

Jag er inte riktig med
Rörmokarna var uppe på taket och monterade solfångarna. DE drog slang genom vinden och monterade värmepump + anslutningarna till ack tanken - en massa rördragningar. Totalkostnad för VP Comfort Zone CE65L + ack tank 750 l inkl solslinga mm + 25 meter solkulvert + värmemätare + solstyrning m pump mm + 120 rör + stativ till rören + rör och kopplingar och +arbete landade på ca 250 tkr
Av denna summa räknar jag med att ca 100 tkr är för VP inkl installation, som vi hade klarat oss med. Alltså solen har kostat 150 tkr.
Men för dessa pengar har man mkt låga kostnader för vv och uppvärmning halva året och reducering av kostnaderna höst och vår.
Idag har fångarna laddat 24 kwh, VP har behövt 11 kwh för att producera 22 kwh och jag har eldat ett rejält ilägg i kaminen vilket jag bedömer till ca 15 kwh. Den vanliga hh-elen (inkl fläkten som drar 6 kwh /dygn) 19 kwh.
Alltså har solen svarat för 50% av värme/vv och 35% av den totala energiförbrukningen detta senaste soliga vårvinterdygn med en medeltemp på under nollan - just nu -5 å inatt -10!
Räknar man kronor och ören är det ju lyxiga kwh som solen ger än så länge - men om elpriserna sticker iväg är det jag som skrattar...
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Alex Bude
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 mar, 2007 02:11
Ort: DIÖ
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej

Jag förstår inte vad det betyder den förkortning du använder "150 TKR" eller "250 TKR" Vad betyder det "T" som du alltid använder det
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

t=tusen
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
Alex Bude
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 mar, 2007 02:11
Ort: DIÖ
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej

Det är svårt att förstå att du har betalat för ett lagförslag som hög.

Jag personligen har installerat en anledning med 90 vakuum pipa i August 2007 som bestå av en ackumulatortank på 500 l, en värmeväxlare , en energi metare och alt rör dragning från panelen till värme anledningen i källaren men det har kostat 45.000 kr.

Och om jag hade köpt en anläggning med 120 vakuumrör kostade bara 55 000 kr.

Det är sant att jag gjorde installationen på egen hand under en vecka efter jobbet så du betalde förmögenhet till din installator.

Det var därför jag hade svårt a fatta det ”T ” som du använde efter som toalett stämde inte i min ekvation. Priset som du skrev lott gigantisk.

Men i vilken fal som hest den rörmokare om han få många såna kunder han bli snarast milliarder
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

250000:- :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

ja, men jag hade också offerter på upp till 350 tkr.
fick ingen röris att lämna fast pris på att montera solfångare utan det fick bli på löpande räkning.
Men det handlar alltså om installation i nytt hus och rördragning för VP med golvvärme är inte billigt. Märk väl att jag hade annan rörfirma för golvvärmen och saniteten.
Jag hade många offertförfrågningar men när inte rörisarna fick installera "sina egna" solfångare (som jag tyckte var mkt dyrare än sfinx och med sämre prestanda) så valde jag köpa grejerna från sfinx och låta rörmokarna jobba för löpande räkning. Kanske hade det blivit bättre om jag låtit rörfirma installera solfångare som dom sålt till mig men knappast mkt billigare. Jag hade ju offerter att jämföra.
Så, visst är rörmokarna hyfsat bra betalda men jag hade inte kunnat göra jobbet själv eftersom jag har ett skrivbordsjobb (som är nästan lika bra betalt) och tummen nästan mitt i handen...
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag monterade mina solfångare själv. Men då (2005) kostade en panel med 24 rör närmare 10000, och sen kostade allt rostfritt material (balkar, fästen, skruv och mutter) ungefär 10000 det också. Dessutom pump och 50 m kopparrör med isolering och slinga i tanken så kostade materialet runt 50000, sisådär (tre paneler, totalt 72 rör).

Jämfört med att elda med ved lönar det sig aldrig. Men innan ombygget (resten av installatonen var att gå från olja till ved) köpte jag olja för över 40000 om året, så i relation till det är det snabbt fixat att betala en investering på 50000.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
vivian
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 31 maj, 2011 04:14
Ort: florida

Inlägg av vivian »

Det är väl lite den känslan jag har fått.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det jag inte hade utrustning till fick förstås rörläggaren göra, när det gällde solinstallationen. Men det handlade om ungefär tio arbetstimmar, så det blir ingen förmögenhet av det.

Infästningen på taket, håltagning genom trossbottnarna, montering av solfångarpaneler, lyfta upp dem på taket med kranbilen, elinstallation av solstyrning och sånt ordnade jag utan att blanda in rörläggaren.

Givetvis råkar inte alla som installerar solvärme vara elektriker eller ha kranbil till hands. Så man får se mycket till det enskilda fallet.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar