Economen, driftstopp gång på gång...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Det skall fungera att koppla på den stora svarta kabelklumpen direkt på sladden. Den gamla kondingen är ju rätt svår att komma åt. ;)
Så kör på du!

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
etmattias
Gallringsobjekt

5000h

Inlägg av etmattias »

Är uppe i 5000h timmar utan större problem med min panna (endast satt dit dom stora svara kondingarna). Jag har nog en av de senast tillverkade. Men man bävar inför framtiden när man läser ovanstående....

Bara 5 fungerande låter märkligt :)? Hur många är vi här som har en fungerande Econom?
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
StefanOl
Ungskog

Inlägg av StefanOl »

Kanske bara du och jag som har de sista kvarvarande fungerande pannorna...?
Vår panna går fortfarande bra. (efter att de första barnsjukdomarna hade fixats)
etmattias
Gallringsobjekt

Inlägg av etmattias »

Japp det verkar nästa så :). Jag har nog kört 8000h utan några direkta problem nu, den går som en klocka. Fast man bävar inför framtiden, eftersom så många har haft problem.
Custom Sam
Fröträd

Inlägg av Custom Sam »

Ännu tuffar pannan på även för mig... Har gått ovanligt bra senaste tiden t.o.m., ta i trä.

Har renoverat rostret i somras samt drivningen på det, konding samt bockade metalldelar.

Kan väl säga att förbrukningen är väldigt låg, där är pannan kanon, men det krävs att man är teknikintresserad och händig. :wink:

Det jag tror kommer att behöva renoveras efter vintern är inmatningsröret, det "eldar upp" så sakta. Jag misstänker att det blir till att få tag på en bit corténrör och svetsa på. Eller vad ska det vara?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Någon som vet vad kvoten installerade/havererade pannor är? Kan nog räkna min snart till den senaste gruppen. Det verkar gå ca. 10 ton sedan börja dubbelmanteln ger sig, rostret och keramikröret efter det dubbla. Helt enkelt alldeles för dyrt i reservdelar. Man kan aldrig räkna hem förbränningsekonomin pga det.
Jag tycker att Ecotec har skaffat sig ett dåligt rykte när man inte tar sitt ansvar och ersätter kunderna på riktig när det nu står klart att man lanserade ett icke färdig utvecklad produkt som inte håller.
Senast redigerad av Doc den lör 27 mar, 2010 23:18, redigerad totalt 1 gånger.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
etmattias
Gallringsobjekt

Inlägg av etmattias »

Hur många drifttimmar har du haft innan keramikröret gav sig?
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Det är inget jag kan svara på med exakthet. Oförklarliga nollställningar av timräknaren är också ett återkommande fel...
Mellan tummen och pekfinger ca 4-5000 timmar både för den första och den andra. Första var då helt sönder, den nuvarande har två längsgående sprickor i nedre ändan ca 20 dm långa.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Kämpar på med min econom också. Haft enormt mycket strul denna vintern, fast just nu får jag faktiskt erkänna att den går väldigt bra efter att jag har bytt lite kondingar och nivåvakterna till internförrådet och fipplat lite med diverse inställningar...

Tyvärr upptäckte jag att även mitt keramikrör snart inte vill vara med längre. En spricka har dykt upp, börjar vid nedre öppningen och sträcker sig ungefär halvvägs upp i röret...
Någon som vet om liknande rör används till något annat? Är inte så sugen på att slanta upp ca 2000 av mina surt förvärvade riksdaler för ett nytt från min ecotec-åf...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
etmattias
Gallringsobjekt

Inlägg av etmattias »

Jag är nog uppe i 9000 timmar med min EcoNom nu, har inte var några direkta strul mer en med kondingarna som fungerar fint nu.

Men det låter inget kule det där med röret.. Undra om det går att spercialbeställa genom någon annan? Man kanske kan gå ihop några stycken och beställa. Känns ju inte allt för svårt att slänga ihop ett sånt rör...
monoce
Prima virke

Inlägg av monoce »

Gå in på www.byggahus.se sedan i rutan sök skriv gjuta keramik.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

När jag slaktar mig Econom, så är det bara att hämta reservdelar hos mig...vågar inte skicka keramikröret direkt ;)
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Säg till när du slaktar den så kommer jag och plockar delar. Jag brukar köra upp till vår kära hufvudstad minst en gång i månaden så då är det ju inte så stor omväg för mig att köra förbi ditt...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Doc skrev:Första var då helt sönder, den nuvarande har två längsgående sprickor i nedre ändan ca 20 dm långa.
Det är väl ändå 20 cm som du menar. :wink: :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar