Vart hitta Lambda instrument mm?

Skriv svar
Niklas_Kga
Prima virke

Vart hitta Lambda instrument mm?

Inlägg av Niklas_Kga »

Jag undrar om det finns lambda instrument i hygglig prisklass som man kan göra en fast installation av till pannan. I första hand för övervakning/kontroll. Såg att det fanns smidiga för bil, men jag vill ju ha för inomhus...
Likaså funderar jag på om det finns något liknande att mäta rökgaserna med och även det för fast installation.

KAnske jäkligt dumma frågor detta, vad vet jag. Men frågar man inte får man inget veta :P

Någon som har koll och kan hjälpa till?
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Info i ämnet att trimma pelletsbrännare för att hålla så bra förbränning som möjligt....

Här kantas vägen av många naturens egna lagar som måste stämma!
Jag vill påstå att det inte räcker med att övervaka luft / bränsleblandning
för att erhålla bästa förbränningen... även pelletsen och det olika temperaturerna måste stämma till nära 100% för att alla brännbara ämnen skall bli förgasade till brännbar gas.

Det är alltså inte så ovanligt att ca 20% av bränbara ämnen aldrig når
upp till brännbar gas....
Tillverkar rökgasutrustning
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Att mäta lambda är kanske inte optimalt men ger trots allt en fingervisning om förbränningen.

Om du ska installera en lambdasond (och då pratar vi bredbandslambda, nåt annat fungerar ej) permanent så måste den antingen vara konstant strömförsörjd eller så får du ha en styrning så att den sätts på när brännaren startar och stängs av när alla rökgaser är borta. Detta för att en lambdasond har en intern upphettning som ska undvika att sensorn tar skada av sotpartiklar.

Jag har istället monterat en stos i rökröret som jag sen kan sätta sonden i snabbt och lätt när jag vill göra mina mätningar.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Till Olle 45 mfl... Du tar upp svårigheten att ställa in en pelletspanna optimalt och precis som du säger så är det oändliga variationer i processen som enligt min mening omöjliggör en enkel teknisk styrning. Jag har analyserat förbränningen dels över en cykel dvs start till stopp av pannan men också cykeln över ett sotningsintervall och ser då hur många parametrar kraftigt påverkar inställningen tex slagguppbyggnaden. Att bara plocka ut lite rökgas och analysera den ger inte rätt värde beror tex ju på om en ny sats pellets har precis fyllts på. Optimal förbränning enligt mig är ju då alla brännbara partiklar har förbränts dvs det bildas ingen svart sot som ju består av brännbart material. Det jag har gjort är att med nysotad panna så tar jag ut gas under lite längre tid och bestämmer sottalet mha likare. Jag justerar lufttillförseln mha fläkthastigheten tills sottalet kryper ner mot noll. Och sedan är jag nöjd. Askan är fin i färgen och inget sot blir det i panna och kanaler. Vad är dina kommentarer om detta?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tolkar det som att du anser att det som de så kallade "professionella" installatörerna sysslar med är i stort sett meningslöst ? 8)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Gör säg tio mätningar över ett förbränningsförlopp dvs start till stopp över en cykel. Gör om samma sak om någon dag och om en vecka. Om mätprocessen är tillförlitlig så är alla trettio mätningarna lika eller näst intill lika. Tyvärr så är det så mycket som varierar att mätningarna inte är lika, så då kommer frågan. När är pannan rätt inställd? Det går inte att suga ut lite rökgas under någon sekund och av detta ställa pannan. Om man kunde fånga upp all rökgas över en cykel då skulle man kunna få ett medelvärde på förbränningen som var bättre. Jag ställer sottalet med nysotad panna och då är förbränningen åtminstone bra då. Och jag får bra färg på askan och har ingen svart sot i kanalerna och pannan eller skorstenen. Jag kollar också rökgasen ur skorstenen och läser av processen där....hur gör ni? Ett dyrt mätinstrument med digital display ger lätt ett värde som ser förtroendegivande ut....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag släpper inte någon "proffesionell" installatör i närheten av min brännare, den har funkat klockrent i 4 år och det tänker jag se till att den fortsätter att göra.

En rätt intressant iaktagelse är att 3 personer i närområdet har haft sina brännare som funkat bra en längre tid kontrollerade och justerade av professionellt folk (vad jag vet så var det helt olika företag hos alla tre) och allihop har nu problem med att deras brännare går som skit eller sotar som bara den... :?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla

Med "proffs instrument" som ger alla parametrar uträknade
på ett lätt överskådligt sätt och visar alla värden helt rätt ....

Läser vi av instrumentet och trimmar in pelletsbrännaren till nära intill exakt förbränning efter dess värde...

Så långt är allt ok vid den aktuella mätningen!

Precis som " Ulf Rasmusson erfarenhet "...

Viktigt att känna till att vädret ute inverkar på mätningen!

Min kommentar till instrument intrimmning, är att alltid ge förbränningen mer syre än instrumentet visar som är bäst!

Detta ger säkrare att förbränningsluften räcker till förbränning under en längre tidsperiod och ger mindre mängd sot mm...

Här följer ett flertal fallgropar som avgör om mätvärdet ligger helt rätt !

Vädert och temperaturen ute luftens fukt innehåll, när mätningen utförs under en bestämd tidsperiod ....
tex nära start, i mitten eller mot slutet.. hur jämn matningen är
även mycket små variationer påverkar resultatet...
även hur jämn pellets kvalitén är inverkar på inställningen...
--------------
Med lambda tekniken kan syre / bränslemängd regleras rätt....
Men det finns fallgropar även till denna reglering !
som är bra att känna till..
------------
Men att avläsa askans färg och konsistens /utsende ger en bra vägledning
till hur bra förbränningen är..
Svart färg = kol till tjär substans = för lite förbränningsluft eller för hög matning av pellets... som ger oförbränt som restprodukt...

Rätt färg på askan ligger i gråa färgens spektra
Färgen kan variera på grund av träslag och var träden växt, som används...
------------
Denna länk visar att "brännbar vedgas" är inte helt så enkel procedur att förstå hur allt fungerar...

Skickar med en intressant länk.

http://energihandbok.se/x/a/i/10076/Sto ... nning.html
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

För att svara på TS inlägg - Ja, det finns lamba-sonder med i drivdon/interface som man kan använda, används ofta av biltrimmare, du ska se till att ha en "bredbandssensor", en standard bilsensor duger inte eftersom bilar kör väldigt nära en optimal förbränning och bilsensorerna är anpassade för det. Pannan ska ha ett syreöverskott och det måste lambdasensorn kunna mäta.

Läs här på forumet och på andra sajter så hittar du mycket info. Hör gärna av dig med hur det går, jag funderar i liknande banor men har inte haft tid att engagera mig i det, än, mycket annat i husrenoveringen som står högre på listan :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Alla

Det går helt enkelt inte mäta sig fram till rätt förgasning på ett enkelt sätt!

Varför det är det så svårt att mäta sig fram till rätt förbränning när det gäller vedbränslen ?

Svaret är komplicerat när det gäller "Stökiometrisk förbränning" !

Liten form av gengasteknik...

Lite enkelt förklarat gäller att när rätt temperatur finns vid glödbädden
och att ett syreunderskott har uppstått, vad som händer när det blir syreunderskott vid glödbädden är att det uppstår ett temperaturfall
och renare och brännbar gas lämnar glödbädden.

Denna vedgas brinner med bredare låga som liknar gasolens låga.
här brinner även brännbara gasämnen som annars lämnar pannan utan att bli uppeldade "blålåge teknik"!
----------------

Att lamda styra, syre / bränsleblandning när det gäller flytande olje bränslen som förgasas med ett lätt kontrollerat insprutnings system
här är det mycket enklare att styra blandnings förhållandet!
------------------

Med en vanlig vedförgasning fungerar lamda styrning men aldrig fullt ut
till alla tre förgasnings stegen. bara till de två första stegen i förgasnings processen.
Skriv svar