Mest "trimning" för pengarna vad anser ni?

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Mest "trimning" för pengarna vad anser ni?

Inlägg av skalman65 »

Har en Pellex 21 kopplad till en 500l acc tank med ladomat i mellan.

Försöker att förbättra min anläggning lite under sommaren, men är nu lite osäker på vad jag ska satsa på.

Efter att läst runt här på forumet så har jag hittat både ena och andra tipset för att få ner förbrukning.

Mina tankar vandrar mellan att låta montera en tigex 25 drag-lucka eller investera i en nytt kretskort till brännaren,(förra husägaren lät klippa bort lågfarten har en knippe kablar som sticker fram nu avklippta).

Funderar även lite på om jag skulle vinna mera på att flytta temp givaren till tanken, då den sitter på pannan, har ganska många start o stop idag.

Alla tips tankar råd mottages med glädje.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Kanske skarva ihop dom klippta kablarna!?
Eller saknas hela lågfartstyrningen? Lät lite rackligt gjort.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dragluckan är #1 i mina ögon, om det så ska vara just en Tigex 25 beror på om är stor nog.

Till sommar är det ett problem med att köra med acktank: kondens!
Finns annan tråd om detta men i essens kan man köra varannan dag (ung.) vilket medför att pannan är helt nedkyld för varje bränning vilket ger kondens och rost.

Detta förutsätter självklart att ack-tanken är "rätt" kopplat så att den stänger av sig från pannan när den blir kallare än tanken.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Eldar du mot tank har du ingen nytta alls av lågfarten. Optimera effekten på brännaren till pannan så har du lägsta pelletsförbrukning.
Tar du värme och varmvatten från pannan går det väl att stänga av tanken på sommaren. Varje gång du ska värma tanken får du värma kanske 200 liter vatten i pannan alldeles i onödan.
Tigex 25 är för liten i de flesta fall, passar nog bara i enplanshus.
Tempgivaren brukar väl sitta i tanken.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Tackar för dessa tips o råd.

V V tar jag från tank då slingan i pannan är slut.
Under sommaren brukar jag slå av pelletsen och använda en separat V V beredare.

Efter att ha läst runt bland diverse trådar så gick mina tankar i linje med era svar, att sätta dit en draglucka,


Tempgivaren ska som jag förstått det sitta på tanken men får jag en större vinst på detta än dragluckan. det blir ju färre start och stop

Om jag förstår detta rätt så är jag inte i behov av lågfart, då brännaren bara jobbar mot tank.
Tanken är inte bortkopplingsbar, har satt in dubbla kretsar med värmereglering på den.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men finns det inte två typer av laddomat. Den normala skickar över all värme till tanken och låter sedan pannan kallna. Kanske är det den andra typen du har som återladdar pannan från tanken? Du tar väl värmen till radiatorerna från pannan?
Det är något för acktanksexperterna att svara på var du ska ha tempgivaren i det senare fallet.

Dragbegränsare måste du ha i vilket fall som helst för att få en jämn förbränning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Inga problem att ladda tanken varannan-var tredje dag ang att det skulle bli kondens/rost, Med vedeldning händer just detta hela året utan dessa problem..

Skaffa motdragslucka o se till att den har rätt dimension till skorsten, En Tigex 25 är i många fall för liten o det är onödigt att köpa fel..

Flytta omg över tempgivaren från pannan till tanken om du tar ut värme/vv från tanken o som Torsten skrev så behöver du inte lågfarten då utan det är bara att optimera brännareffekten till pannan..

Vad har du för märkeffekt på pannan idag??
70-75% av pannans märkeffekt är lämpligt att köra brännaren på
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Går det att skarva tempkabeln,eller är det längre ny som gäller?Annars blir det en investering som gäller för dig.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Tackar tackar!

Monterar troligen draglucka ganska omgående.
Är det bara att såga upp rökröret och sätta dit?


Skall jag flytta temgivaren från pannan till tank så är det nya grejer som gäller.
Dels står min tank en bit bort samt så har förra husägaren använt gamla grejor från oljebrännaren, kopplingen ser allmänt konstig ut.

vet inte riktigt hur jag skall göra där, återstår att se....

Pannans effekt ligger på 20kw , samt vedsidan ger 13kw
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du behöver säkert en anslutningsstos mellan rör och dragbegr.
Ring Olle45 (Ruben) och förklara vad du har för skorsten,så hjälper han dig till rätt grejer.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är brännaren ansluten till oljebrännarens kabel är det väl bra. Kontrollera bara att matningsströmmen går genom pannans överhettningsskydd.
Köpa tillbehör till en gammal brännare kostar tusenlappar. Tempkabeln är väl bara en tvåledad lågspänningskabel, bara att skarva.

Vill du inte krångla med rökrör och vinkelstosar så går det också bra att sätta dragbegränsaren i skorstenens sotlucka. En 2-3 mm plåt med påmonterad dragbegränsare kan sättas dit i stället för original sotluckan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Torsten skrev:Är brännaren ansluten till oljebrännarens kabel är det väl bra. Kontrollera bara att matningsströmmen går genom pannans överhettningsskydd.
Jaha, där fick jag lära mig något.

Nu fattar jag den dragningen :D
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Torsten skrev: Tempkabeln är väl bara en tvåledad lågspänningskabel, bara att skarva.
Det lät ju smidigt,kan man använda ex vanlig lampsladd?
Givaren monteras den"in" i tanken eller kan man fästa den på inloppet i tanken ,
efter samma modell man använder till Themomatics värmereglerings sensorer
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar