dåligt drag?
dåligt drag?
tja.
tack för ett mycket bra forum med mycket läsvärt.
men nu måste jag fråga en liten sak.
Installerade min brännare i December -09, En Värmebaronen Viking Bio. denna monterades in i min CTC panna från -67.
allt har fungerat klockrent, tills för några dagar sen. då har det börjat komma svartrök ur skorstenen.
Funderar på om detta kan beror på att det har blivit dåligt drag i skorstenen pga. varmare väderlek. och ska man i sådana fall montera en rökgasfläkt eller finns det något annat man försöka göra innan man kostar på sig en dyr rökgas fläkt?
mvh. Richard i Björneborg.
tack för ett mycket bra forum med mycket läsvärt.
men nu måste jag fråga en liten sak.
Installerade min brännare i December -09, En Värmebaronen Viking Bio. denna monterades in i min CTC panna från -67.
allt har fungerat klockrent, tills för några dagar sen. då har det börjat komma svartrök ur skorstenen.
Funderar på om detta kan beror på att det har blivit dåligt drag i skorstenen pga. varmare väderlek. och ska man i sådana fall montera en rökgasfläkt eller finns det något annat man försöka göra innan man kostar på sig en dyr rökgas fläkt?
mvh. Richard i Björneborg.
har inte prövat att ändra några inställningar alls, då jag trodde att jag inte ska behöva ändra inställningarna för sommar drift.
hur menar du med att det ser ut i pannan?
hur menar du med att det ser ut i pannan?
cirka 180kvm, + 20kvm källare och pannrum
Gammal CTC 442 från -66, Viking Bio från -09
Eldar med Stora Enso
har eldat med pellets sedan Dec -09
Eldar med Stora Enso
När dragluckan knappast har öppnat under vintern är den antingen fel inställd eller ditt skorstensdrag obefintligt.
Det är inte frågan om att skulle behöva justera för sommaren, det är en fråga om att få hela systemet att vara välfungerande oavsett årstid.
Hur lång skorsten har du?
Insatsrör?
Det är inte frågan om att skulle behöva justera för sommaren, det är en fråga om att få hela systemet att vara välfungerande oavsett årstid.
Hur lång skorsten har du?
Insatsrör?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
sorry,, missade ditt inlägg.
den är cirka 7-8 meter, och inget insats rör.
dragbegränsaren har självklart öppnat, fast inte jättemycket. men den kan mycket väl vara felinställd, då min installatör är en riktig klåpare känner jag.

den är cirka 7-8 meter, och inget insats rör.
dragbegränsaren har självklart öppnat, fast inte jättemycket. men den kan mycket väl vara felinställd, då min installatör är en riktig klåpare känner jag.
Eldar med Stora Enso
Eldar med Stora Enso
Under vintern öppnade min dragregulator kanske 4-5 cm vid normalläge, nu för tiden öppnar den kanske 1 cm eller så.
Med så pass hög skorsten bör det finnas ett skapligt drag, mitt hus är (också?) på 2 våningar + källare så min skorsten borde vara ung. som din.
På luckan (vilken det nu är) finns en vikt man kan skruva/skjuta in eller ut, med den ställer man vilket drag som luckan ska öppna vid, vid pelletseldning brukar 10-15 mPa vara rätt och detta motsvaras av viktens avstånd från bottenläget. På min lucka är det 2 mPa/mm men det beror på luckan typ och fabrikat.
När den står rätt kan man stega vidare och justera matningen till det passar skapligt, då ska det i princip fungera året om utan problem.
Med så pass hög skorsten bör det finnas ett skapligt drag, mitt hus är (också?) på 2 våningar + källare så min skorsten borde vara ung. som din.
På luckan (vilken det nu är) finns en vikt man kan skruva/skjuta in eller ut, med den ställer man vilket drag som luckan ska öppna vid, vid pelletseldning brukar 10-15 mPa vara rätt och detta motsvaras av viktens avstånd från bottenläget. På min lucka är det 2 mPa/mm men det beror på luckan typ och fabrikat.
När den står rätt kan man stega vidare och justera matningen till det passar skapligt, då ska det i princip fungera året om utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
ska gå ner o kolla upp detta så snart jag kan, har iaf en sån här dragregulator installerad på rökröret.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/drag ... lator.html
men om den inte öppnar så borde det väl inte hjälpa att andra inställningarna på den, draget igenom pannan borde väl inte bli bättre för det?
http://www.pelletsbilen.se/butiken/drag ... lator.html
men om den inte öppnar så borde det väl inte hjälpa att andra inställningarna på den, draget igenom pannan borde väl inte bli bättre för det?
Eldar med Stora Enso
Eldar med Stora Enso