Förrådsprojekt

Skriv svar
Hasse.O
Frö

Förrådsprojekt

Inlägg av Hasse.O »

Jag håller på att bygga ett nytt pelletsförråd och vacuumsystem. Nu undrar jag hur stark motor rekomenderas till matarskruven i förrådet? Förrådet är ca 3.7 meter och jag vet inte ännu om det blir vanlig spiralskruv eller spannmålsskruv.
Dessutom undrar jag om någon vet hur man räknar ut nedväxling på varv/min med hjälp av remskivor/kugghjul.

Hasse
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Utväxlingen är enkel: Utgående RPM = (Inkommande RPM * diameter på "inkommande" remhjul) / diameter på "utgående" remhjul.

Om man sedan har diameter eller omkrets har ingen betydelse, bara det är samma sorts värde för båda hjul. Är det kugghjul använder man antal kuggar osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Motorstyrkan bör vara kopplat till önskad hastighet på skruven. jag har en 375W motor som ger ca 20 rpm. Denna driver en 12 meter lång flexskruv. Det blir större vridmotstånd (och matning) med en vanlig foderskruv så då bör du tänka på att det inte kan fastna några pellets mellan ev rör och skruven och att du bör ha ett lager som kan hantera det mottryck som uppstår i den ändan som inte har motor. (på grund av att pelletsen helst vill ligga kvar dör de ligger :0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar