Pelletsbrännare i Euronom vedpanna och acktank?

Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Pelletsbrännare i Euronom vedpanna och acktank?

Inlägg av SpeedySwede »

Min svärfar fyller 75 år om några dagar och funderar på om han ska sluta med vedledning. Han har en Euronom vedpanna från slutet av åttiotalet och den är kopplad mot 2X750 liters ackumulatortankar. Vet inte vad det är för beteckning på pannan men den är av modernt snitt med underförbränning och keramikinsats, laddkoppel mm. Varmvattenberedaren finns i en av tankarna.
Då pannan inte verkar ha eldats särskilt hårt genom åren har den förhoppngsvis ett antal år kvar av livslängden. Så min fundering är hur det skulle funka att konvertera den till pelletseldning?

Min tanke är att sätta i en pelletsbrännare, t.ex Viking bio och styra denna med en TK1D eller en TK1F från Ekontroll. Samt kopplar bort den acktanken som inte har beredare i sig.

Så min fråga är naturligtvis hur detta skulle funka? Verkar det helt uppåt väggarna? Har någon provat och kan delge sina erfarenheter? All information och alla synpunkter mottages tacksamt!
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Vad är det för effekt på pannan? Hur ser den ut innuti?

Vet att en del har haft problem med att pelletsbrännaren varit lite för klen för att orka värma en vedpanna.
En tummregel brukar väll vara att pelletsbrännaren bör ha en effekt- storlek på minst 75% av pannans effekt. Så är pannan på 30Kw bör pellets brännaren vara på minst 20kw.

Hur har du tänkt dig att pelletssystemet ska vara uppbyggd. Bulkförråd för 3ton pellets eller ska det vara ett litet veckoförråd för pelletssäckar. Att tänka på är att pelletssäckar väger en hel del. (16kg)
Kan bli jobbigt för en äldre man att bära och konka på det om man jämför med vad några vedpinnar väger.
(Men jag vet ifs inte om ni tänkt hjälpa till med det. eller i vilket skick han är i)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart går det montera en brännare i den pannan, Med rätt effekt på brännaren sett till pannans märkeffekt som deasstore skrev så får han lika bra el bättre verkningsgrad med pellets än ved..

70-75% av pannans märkeffekt är bra att eftersträva som brännareffekt..
Även om det inte blir bulkförråd så kanske det finns folk i närheten som kan hjälpa till att fylla ett mindre förråd som räcker 1-2 veckor med säckar.. Askutrymmet i pannan tror ja oxå ska klara 2 veckor kallaste tiden..

En bättre beg brännare vore det optimala, Brännare av typ Janfire/Thermia/Ariterm/Ctc/Ecotec behöver fritt utryme ovanför brännaren på 1 cm/kW så 20 cm fritt utrymme krävs för 20 kW brännar effekt.. Janfire finns iof lågriktare till men då går den inte köra på mer än 12/15 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

En framåtbrinnande brännare med 70-75% av pannans effekt alltså? Jag ska forska lite mer i vad det är för modell på pannan och vad den har för siffror.
Vad gäller förrådet så tänkte jag mg nog ett veckoförråt till att börja med. Det går ju att ändra längre fram om föutsättningarna förändras.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Pannan är en Eurom Keramex. Den är tillverkad 1988. Effekten enligt typskylten är 20-35Kw.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då ska det gå bra med en 20 kW brännare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Den information jag fått då jag lyssnat runt är att det funkar bra med pelletsbrännare i den här pannan. Dom flesta rekommenderar en framåtbrinnande brännare i övre luckan. Sen kan man laborera med att plocka ut hela eller delar av keramikinsatsen för att få mera utrymme för aska samt att flytta/ta bort bafflar för att erhålla tillräckligt hög rögastemperatur.

Flera synpunkter och ideer?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Det slog mig en sak. Existerar det någon maxtermostat på en vedpanna? På min oljepanna som jag konverterat till pellets så har jag ju kopplat brännaren via maxtermostaten så att brännaren slås av vid övertemp. Hur löser man detta om man kör en pelletsbrännare i en vedpanna?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då måste du montera ett överhettningsskydd på pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Ok! Hur ser ett sådant ut och hur/var monterar man det i vedpannan.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Här är väl en variant:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=572
Innehåller både överhettningsskydd och oljebrännartermostat.

Ska du absolut ha en Viking Bio så blir det ändå mycket dyrare för då måste du också köpa en TK1A eller TK1B från ekontroll.com för att få vettig hysteres.

En del moderna brännare har egen panntermostat med givare och ställbar hysteres.

Enklast är om du köper en Roslagsbrännare. Den har både inbyggt övertemperaturskydd och panntermostat, bara att stoppa in givarna i dykrör på pannan. Finns en modell av roslagsbrännaren som är avsedd att köras mot tank.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar