Min pelletsinstallation - Baxi Eurofire
"Dragluckan" ska INTE ställas till att vara öppen! Den ska kunde ställas så att när draget överstiger det inställda värdet ska den börja öppna.
På detta vis kommer den att begränsa draget igenom pannan/brännaren till det rekommenderade (ifall den är rätt justerat) och förbränningen har samma villkor sommar som vinter.
En dragregulator säkrar inte ett visst minimum drag, den styr ett för högt drag ner till det inställda och detta ger stabila förhållanden för brännaren och DÅ kan man börja justera och trimma.
På detta vis kommer den att begränsa draget igenom pannan/brännaren till det rekommenderade (ifall den är rätt justerat) och förbränningen har samma villkor sommar som vinter.
En dragregulator säkrar inte ett visst minimum drag, den styr ett för högt drag ner till det inställda och detta ger stabila förhållanden för brännaren och DÅ kan man börja justera och trimma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej hej!
Är inte säker på vad du menar..
Så här har jag det idag:
På röret till skorstenen så sitter det en draglucka av märket dragdax, den luckan går inte att justera eller ställa in, utan öppnar sig själv av det drag som uppstår beroende på blåst och temperatur.
Men om jag köper en justerbar dragregulator, kan jag då inte ställa in denna till att vara öppen hela tiden, en viss grad?
För om det är helt vindstilla ute och temperaturen når en viss grader så är luckan nästintil stängd.
PS, vet någon hur nya Baxi Eurofire programvaran har sina inställningar på fotocellen osv, har beställt nya mjukvaran "P-ROM" som jag ska köra in i PLC:n när jag får den, men tänkte höra om något speciellt är ändrat?
Mvh
Är inte säker på vad du menar..
Så här har jag det idag:
På röret till skorstenen så sitter det en draglucka av märket dragdax, den luckan går inte att justera eller ställa in, utan öppnar sig själv av det drag som uppstår beroende på blåst och temperatur.
Men om jag köper en justerbar dragregulator, kan jag då inte ställa in denna till att vara öppen hela tiden, en viss grad?
För om det är helt vindstilla ute och temperaturen når en viss grader så är luckan nästintil stängd.
PS, vet någon hur nya Baxi Eurofire programvaran har sina inställningar på fotocellen osv, har beställt nya mjukvaran "P-ROM" som jag ska köra in i PLC:n när jag får den, men tänkte höra om något speciellt är ändrat?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Dragregulatorn (som du ska byta till) ska INTE vara öppen hela tiden!
Den ska öppna när draget i skorstenen överstiger det inställda värdet. När den öppnar kommer den att ta pannrumsluft in i skorstenen varför draget genom brännaren/pannan är "konstant".
När det är kanondrag är den alltså öppen och när det inte är något vidare drag (stillestånd, sommaren) är den stängt.
Luckan är helt enkelt balanserat med en kontravikt och när draget "suger" nog öppnar den, inte före.
Om något fortfarande är oklart kan du väl beskriva vad som är besvärligt.
Den ska öppna när draget i skorstenen överstiger det inställda värdet. När den öppnar kommer den att ta pannrumsluft in i skorstenen varför draget genom brännaren/pannan är "konstant".
När det är kanondrag är den alltså öppen och när det inte är något vidare drag (stillestånd, sommaren) är den stängt.
Luckan är helt enkelt balanserat med en kontravikt och när draget "suger" nog öppnar den, inte före.
Om något fortfarande är oklart kan du väl beskriva vad som är besvärligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej igen!
Aha, jag fick för mig att man skulle ställa in "moderna" dragluckor så att dom är öppna hela tiden en viss lutning, men då är alltså enda inställningen att man kan justera hur mycket luckan "kan" luta vid ev. drag.
Då kan jag likväl behålla befintlig lucka, den öppnar ju sig allteftersom det blir drag.
Ingen som har någon aning om vad det är för skruv som sitter under dragluckan, dvs. på röret direkt efter pannan?
Det är alltså en slags nippel / luftskruv, men jag har ingen aning om vad den gör, ingen annan som har det på sin Parca Norah 3000?
PS, brännaren funkar fortfarande med inställningarna från igår =D
Är nya fotocellvärdet 5% av 100% på Baxi Eurofire, fick för mig att jag läst det någonstans?
Mvh
Aha, jag fick för mig att man skulle ställa in "moderna" dragluckor så att dom är öppna hela tiden en viss lutning, men då är alltså enda inställningen att man kan justera hur mycket luckan "kan" luta vid ev. drag.
Då kan jag likväl behålla befintlig lucka, den öppnar ju sig allteftersom det blir drag.
Ingen som har någon aning om vad det är för skruv som sitter under dragluckan, dvs. på röret direkt efter pannan?
Det är alltså en slags nippel / luftskruv, men jag har ingen aning om vad den gör, ingen annan som har det på sin Parca Norah 3000?
PS, brännaren funkar fortfarande med inställningarna från igår =D
Är nya fotocellvärdet 5% av 100% på Baxi Eurofire, fick för mig att jag läst det någonstans?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Och du har fortfarande inte fått grepp om dragregulatorns funktion ser jag!
Nej, den öppnar inte bara när det är drag, den öppnar när det är FÖR MYCKET drag och att jämföra med en lucka som bara hänger där och öppnar på obestämda nivåer är att jämföra en 3-hjulat cykel med en Porsche, båda kan transportera dig men det är en viss skillnad i funktion ändå...
Nej, den öppnar inte bara när det är drag, den öppnar när det är FÖR MYCKET drag och att jämföra med en lucka som bara hänger där och öppnar på obestämda nivåer är att jämföra en 3-hjulat cykel med en Porsche, båda kan transportera dig men det är en viss skillnad i funktion ändå...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej hej!
Ursäkta mig så väldigt mycket, stirrade mig blind på en liten bild på en modern draglucka och fick helt klart fel uppfattning om vilka skillnader som gäller mot min nuvarande.
Tog mig en närmare titt och det är som du säger en helt annan sak =D
Ska ordna en Tigex eller liknande draglucka för montering på pannan, får även ordna en adapter så att den passar =)
En annan sak som gjort mig "förbryllad" är hur länge Baxi Eurofire försöker göra uppstart innan den larmar, dvs. följande:
Jag har startdosen till cirka 2,7 dl och fläkten på 158 vid uppstart, 2:a startdosen är satt till 0 sek så det blir inget av den ifall brännaren försöker på sig en andra dos.
Men jag tycker att brännaren försöker lite väl länge på 1:a startdosen tills den så småningom kommer över fotocellens gränsvärde, man bör ju tycka att den efter en "viss tid" går i larmläge och inte försöka i en evighet innan den startar, kanske sliter på tändelementet osv.
Har någon uppgifter om tidsintervall och liknande på denna brännare, dvs. "dolda" programmeringar.
Mvh
Ursäkta mig så väldigt mycket, stirrade mig blind på en liten bild på en modern draglucka och fick helt klart fel uppfattning om vilka skillnader som gäller mot min nuvarande.
Tog mig en närmare titt och det är som du säger en helt annan sak =D
Ska ordna en Tigex eller liknande draglucka för montering på pannan, får även ordna en adapter så att den passar =)
En annan sak som gjort mig "förbryllad" är hur länge Baxi Eurofire försöker göra uppstart innan den larmar, dvs. följande:
Jag har startdosen till cirka 2,7 dl och fläkten på 158 vid uppstart, 2:a startdosen är satt till 0 sek så det blir inget av den ifall brännaren försöker på sig en andra dos.
Men jag tycker att brännaren försöker lite väl länge på 1:a startdosen tills den så småningom kommer över fotocellens gränsvärde, man bör ju tycka att den efter en "viss tid" går i larmläge och inte försöka i en evighet innan den startar, kanske sliter på tändelementet osv.
Har någon uppgifter om tidsintervall och liknande på denna brännare, dvs. "dolda" programmeringar.
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej igen!
Igår lämnade vi pelletsbrännaren för svetsning och det gick snabbt, några punktsvetsningar här och där i kasetten och det håller ihop, fick dock slipa till det så det blev någorlunda plant =D
Men när jag skulle starta pelletsbrännaren från 38 grader så fick jag använda mig av två startdoser, vilket resulterade i att det började ryka som f*n i rökgaskanalen samt en rejäl explosion? Jag tror att detta kan ha varit för att det sista spånet hamnade som startdoser samt annan pellets (råkade köpa byggmax pellets).
Får köra slut på byggmax pelletsen och gå tillbaka till Agrol sedan.
Mvh
Igår lämnade vi pelletsbrännaren för svetsning och det gick snabbt, några punktsvetsningar här och där i kasetten och det håller ihop, fick dock slipa till det så det blev någorlunda plant =D
Men när jag skulle starta pelletsbrännaren från 38 grader så fick jag använda mig av två startdoser, vilket resulterade i att det började ryka som f*n i rökgaskanalen samt en rejäl explosion? Jag tror att detta kan ha varit för att det sista spånet hamnade som startdoser samt annan pellets (råkade köpa byggmax pellets).
Får köra slut på byggmax pelletsen och gå tillbaka till Agrol sedan.
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
Problemet var nog att du hade en "propp" i skorstenen för att det är så varmt nu.Hade du eldat med lite papper först och värmt upp skorstenen,så hade du fått en bättre start med brännaren sen.
Du kan kontakta www.transtemper.se och prata med Olle-45 (Ruben),så hjälper han dig med adapter och rätt dragbegränsare
Du kan kontakta www.transtemper.se och prata med Olle-45 (Ruben),så hjälper han dig med adapter och rätt dragbegränsare

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Problemet är att du använder två startdoser (gengasexplosioner kan bli RIKTIGT kraftiga), det var därför jag sa att du skulle ställa Dos2 på värde 0. Så att denna idiotiska funktion är ur spel, det är meningen att brännaren SKA starta på första försöket annars behövs något rättas till.foxmulder90 skrev:Hej igen!
Igår lämnade vi pelletsbrännaren för svetsning och det gick snabbt, några punktsvetsningar här och där i kasetten och det håller ihop, fick dock slipa till det så det blev någorlunda plant =D
Men när jag skulle starta pelletsbrännaren från 38 grader så fick jag använda mig av två startdoser, vilket resulterade i att det började ryka som f*n i rökgaskanalen samt en rejäl explosion? Jag tror att detta kan ha varit för att det sista spånet hamnade som startdoser samt annan pellets (råkade köpa byggmax pellets).
Får köra slut på byggmax pelletsen och gå tillbaka till Agrol sedan.
Mvh
Jonathan P
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej igen!
Jag har givetvis ställt dos 2 till 0, men jag startade brännaren en gång till när larm kom igång så att den skulle starta.
Brännaren startar bra så fort den startar från 70 grader (på första försöket och med en startdos på 2,75 dl), men när den sjunkit till låga 40 grader så får den svårt att starta på första försöket, kan det bero på att det inte är något drag osv vid den panntemperaturen?
Mvh
Jag har givetvis ställt dos 2 till 0, men jag startade brännaren en gång till när larm kom igång så att den skulle starta.
Brännaren startar bra så fort den startar från 70 grader (på första försöket och med en startdos på 2,75 dl), men när den sjunkit till låga 40 grader så får den svårt att starta på första försöket, kan det bero på att det inte är något drag osv vid den panntemperaturen?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej igen!
Den är på väg, beställd för ett par dagar sedan
Beställde en adapter som passar pannans rökgaskanal samt en lämplig dragregulator.
Har även beställt extra trådlösa brandvarnare (har redan 5 st + koloxidvarnare).
Beställde även ett sprinklerhuvud från ebay, tänkte montera det på ett extrarör eller slang i pannrummets tak.
PS, hur ställer jag in dragregulatorn när jag får den?
Mvh
Den är på väg, beställd för ett par dagar sedan

Beställde en adapter som passar pannans rökgaskanal samt en lämplig dragregulator.
Har även beställt extra trådlösa brandvarnare (har redan 5 st + koloxidvarnare).
Beställde även ett sprinklerhuvud från ebay, tänkte montera det på ett extrarör eller slang i pannrummets tak.
PS, hur ställer jag in dragregulatorn när jag får den?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Det är svårt att hjälpa på distans, särskilt utan all info.
Men om du lyckats bränna sönder rostret/kasetten på en så pass ny brännare att det inte hänger ihop så är något fel med installationen. Alternativt brännaren totalt feljusterad.
Om du pratar med Baxi så är det meningen att den i princip ska hålla brännaren ut, det brukar bli små sprickor mellan slitsarna ganska fort men det är normalt och inget som påverkar funktionen. Men godset är ju 3,5-4mm tjockt!!, har sett brännare som kört över 50ton pellets utan skador på rostret.
/Vednisse
Men om du lyckats bränna sönder rostret/kasetten på en så pass ny brännare att det inte hänger ihop så är något fel med installationen. Alternativt brännaren totalt feljusterad.
Om du pratar med Baxi så är det meningen att den i princip ska hålla brännaren ut, det brukar bli små sprickor mellan slitsarna ganska fort men det är normalt och inget som påverkar funktionen. Men godset är ju 3,5-4mm tjockt!!, har sett brännare som kört över 50ton pellets utan skador på rostret.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej hej!
Nej nej, jag har inte bränt sönder rostret..
Fick sprickor som du beskriver mellan luftslitsarna och en slits satt löst så att det gick att bända på den, detta störde jag mig på så vi gjorde några små punktsvetsningar och slipade till dessa någorlunda sedan.
Anledningen till att det blivit så är att de första åren vi körde brännaren så låg startdosen på 5 dl och detta var inställt av installatör som menade på att så ska det vara, det senaste halvåret har vi dock ändrat om inställningarna helt och hållet så nu är det inga mer explosioner eller höga startdoser (bortsett från den som kom nyligen).
Men allting verkar fungera bra och pelletsen kör på (startdos på 2,75 dl just nu), den startar alltid så fort den sjunkit till 70 grader sedan går den till 80 grader.
Jag undrade endast om det är svårare för brännaren att starta med en lägre temp, såsom igår när jag startade från 40 grader, då gick det alltså inte att få igång den utan en 2:a startdos på 2,75 dl också, därav gengasexplosionen.
PS, är det någon som kör med exakt samma inställningar året om, sommar som vinter, vår som höst?
Mvh
Nej nej, jag har inte bränt sönder rostret..
Fick sprickor som du beskriver mellan luftslitsarna och en slits satt löst så att det gick att bända på den, detta störde jag mig på så vi gjorde några små punktsvetsningar och slipade till dessa någorlunda sedan.
Anledningen till att det blivit så är att de första åren vi körde brännaren så låg startdosen på 5 dl och detta var inställt av installatör som menade på att så ska det vara, det senaste halvåret har vi dock ändrat om inställningarna helt och hållet så nu är det inga mer explosioner eller höga startdoser (bortsett från den som kom nyligen).
Men allting verkar fungera bra och pelletsen kör på (startdos på 2,75 dl just nu), den startar alltid så fort den sjunkit till 70 grader sedan går den till 80 grader.
Jag undrade endast om det är svårare för brännaren att starta med en lägre temp, såsom igår när jag startade från 40 grader, då gick det alltså inte att få igång den utan en 2:a startdos på 2,75 dl också, därav gengasexplosionen.
PS, är det någon som kör med exakt samma inställningar året om, sommar som vinter, vår som höst?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har kört identiska inställningar året om men jag har å andra sidan en annan brännare. Senast är den modifierat till att reglera själv medelst lambdasond men innan var det samma inställningar året om, helt utan problem. Körde så från slutet av 2005.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!