Min pelletsinstallation - Baxi Eurofire
-
- Lärjunge!
För er som är intresserade kommer här en uppdatering allting:
Baxi Eurofire M3:
Startdos exakt 3 dl - min-fläkt 161
Max-matning 1,2 ger cirka 11kw, och max-fläkt 175 (höjde fläkten från 172 eftersom när jag öppnade ved-luckan och kollade på elden så märkte jag att det "rök" lite mycket från lågan)
Detta ger en uppstart som tar cirka 6 minuter från och med att pellets börjar matas in tills dess att min-läge intas. Mitt fotocellvärde ligger på 10%, men jag vet ej hur det kommer att se ut med nya programvaran som jag snart ska få.
Ingen rök (grå/brun/svart) kommer från skorstenen och rökgastemperaturen innan dragluckan ligger på cirka 160-170 grader som max.
Brännaren kör i cirka 30-40 minuter (från 70 till 80 grader), temperaturen utomhus är just nu 13 grader och det regnar en aning..
Jag har ej haft "nöjet" att rensa brännaren efter att jag kört med dessa inställningar, men jag hoppas att den "rullar på" i några dagar till innan jag skrapar ur den.
En KW Z150 dragbegränsare är nu på ingång som skall begränsas till 15 pa, det rekommenderas ju 10-20 pa.
Tycker ni att detta låter okej, vad kan jag mer mäta av för optimal förbränning? Om man ska gå på denna listan nedan så behövs ju mer avancerade instrument:
Rökgastemperatur gr C 175 - Check!
CO2 halt % 13,5 - Vet ej!
CO halt ppm 99 - Vet ej!
Luftöverskott % 50 - Vet ej!
O2 halt % 7 - Vet ej!
CO ut ppm 150 - Vet ej!
NOX totalt ppm 95 - Vet ej!
Verkningsgrad % ca 90 - Check!
Panntemp gr C 75-80 - Check!
Som jag ser det så är det 3 saker som behöver mätas för en "perfekt" inställning, koldioxid-halten, luftöverskott samt syrehalten, det mesta borde väl gå att mäta med en lambda-mätare? Men luftöverskottet bör alltså vara hälften av det som förbränns, så det borde väl bli av sig självt genom att studera lågan alt. röken?
Mvh
Baxi Eurofire M3:
Startdos exakt 3 dl - min-fläkt 161
Max-matning 1,2 ger cirka 11kw, och max-fläkt 175 (höjde fläkten från 172 eftersom när jag öppnade ved-luckan och kollade på elden så märkte jag att det "rök" lite mycket från lågan)
Detta ger en uppstart som tar cirka 6 minuter från och med att pellets börjar matas in tills dess att min-läge intas. Mitt fotocellvärde ligger på 10%, men jag vet ej hur det kommer att se ut med nya programvaran som jag snart ska få.
Ingen rök (grå/brun/svart) kommer från skorstenen och rökgastemperaturen innan dragluckan ligger på cirka 160-170 grader som max.
Brännaren kör i cirka 30-40 minuter (från 70 till 80 grader), temperaturen utomhus är just nu 13 grader och det regnar en aning..
Jag har ej haft "nöjet" att rensa brännaren efter att jag kört med dessa inställningar, men jag hoppas att den "rullar på" i några dagar till innan jag skrapar ur den.
En KW Z150 dragbegränsare är nu på ingång som skall begränsas till 15 pa, det rekommenderas ju 10-20 pa.
Tycker ni att detta låter okej, vad kan jag mer mäta av för optimal förbränning? Om man ska gå på denna listan nedan så behövs ju mer avancerade instrument:
Rökgastemperatur gr C 175 - Check!
CO2 halt % 13,5 - Vet ej!
CO halt ppm 99 - Vet ej!
Luftöverskott % 50 - Vet ej!
O2 halt % 7 - Vet ej!
CO ut ppm 150 - Vet ej!
NOX totalt ppm 95 - Vet ej!
Verkningsgrad % ca 90 - Check!
Panntemp gr C 75-80 - Check!
Som jag ser det så är det 3 saker som behöver mätas för en "perfekt" inställning, koldioxid-halten, luftöverskott samt syrehalten, det mesta borde väl gå att mäta med en lambda-mätare? Men luftöverskottet bör alltså vara hälften av det som förbränns, så det borde väl bli av sig självt genom att studera lågan alt. röken?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lärjunge!
Lambda-sonden är enbart en syre-mätare, inget annat. Så man kan bara använda en lambda-sond till att styra med om man har kontroll på alla andra faktorer eller sambandet mellan dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Jo jag vet, håller på mycket med bilar osv. (OBD-kontroller och liknande) så jag vet inte varför jag skrev koldioxid =)
Men det vore inte dumt att ha en Janfire NH, några tusen extra mot en "vanlig" brännare men det är nog värt det med tanke på hur utvecklad den brännaren verkar vara =)
Mvh
Men det vore inte dumt att ha en Janfire NH, några tusen extra mot en "vanlig" brännare men det är nog värt det med tanke på hur utvecklad den brännaren verkar vara =)
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Jo, jag har kört med lambdastyrning ett bra tag nu, jag har å andra sidan också den mest avancerade NH i världen 
Jag har funktioner som passar mig bra såsom automatisk val mellan modulerande drift eller fast effekt och jag ska jobba lite på att styra via SMS till brännaren och få larm & status från brännaren.
Det är kul att ha alla möjligheterna till sig själv ;-P

Jag har funktioner som passar mig bra såsom automatisk val mellan modulerande drift eller fast effekt och jag ska jobba lite på att styra via SMS till brännaren och få larm & status från brännaren.
Det är kul att ha alla möjligheterna till sig själv ;-P
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Hehe, det kan jag tänka mig att du har 
Jag tycker att det är riktigt bra av dig som utvecklare att själv använda produkterna hemma för daglig användning och inte bara på jobbet, det är ju i folks hem brännaren ska användas och du lär på så sätt få mer vetskap om ev. felaktigheter och nya idéer
De senaste åren har jag märkt att brännarna blir mer och mer "självgående", en aning som bilar och deras bränslesystem, men också självrengörande som din NH, och en del med tryckluft givetvis, vilket är goda steg i utvecklingen!
Nu säger jag som du gör, en dragbegränsare är A och O i ett stabilt system eftersom man annars kan ställa in brännaren riktigt bra just den stunden när vinden (draget) är JUST så, men dagen efter så ändras alla förhållanden och en ny justering behövs.
Hoppas att jag får tag i en draglucka (begagnad), blir lite knapert att lägga 1 700:- på en KW Z150 med adapterplatta just nu, stora summor pengar har lagts på min Baby Viper, en bil alltså =D

Jag tycker att det är riktigt bra av dig som utvecklare att själv använda produkterna hemma för daglig användning och inte bara på jobbet, det är ju i folks hem brännaren ska användas och du lär på så sätt få mer vetskap om ev. felaktigheter och nya idéer

De senaste åren har jag märkt att brännarna blir mer och mer "självgående", en aning som bilar och deras bränslesystem, men också självrengörande som din NH, och en del med tryckluft givetvis, vilket är goda steg i utvecklingen!
Nu säger jag som du gör, en dragbegränsare är A och O i ett stabilt system eftersom man annars kan ställa in brännaren riktigt bra just den stunden när vinden (draget) är JUST så, men dagen efter så ändras alla förhållanden och en ny justering behövs.
Hoppas att jag får tag i en draglucka (begagnad), blir lite knapert att lägga 1 700:- på en KW Z150 med adapterplatta just nu, stora summor pengar har lagts på min Baby Viper, en bil alltså =D
Hej foxmulder det är visserligen inte ett bil forum det här men jag är intresserad av vilken bil som kallas för Baby Viper,foxmulder90 skrev: stora summor pengar har lagts på min Baby Viper, en bil alltså =D
är det Dodge Viper hittade även ombyggd Mazda RX7
när jag googlade runt lite.

Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
-
- Lärjunge!
Hej hej!
Nej ursäkta mig, detta är inget bilforum, ville bara ge en anledning tillvarför jag inte vill/kan slösa 1 700:- på en dragbegränsare just nu, fastän det förekommer mycket blåst osv just nu, vilket ger oregelbundna drag =)
Bilen har en design som "blandats" lite mellan Viper och Stealth, dock ingen sportbil i sig.
Plus att våran kyl och frys gick sönder för en vecka sedan, så det blir att lägga pengar där också.
Nej ursäkta mig, detta är inget bilforum, ville bara ge en anledning tillvarför jag inte vill/kan slösa 1 700:- på en dragbegränsare just nu, fastän det förekommer mycket blåst osv just nu, vilket ger oregelbundna drag =)
Bilen har en design som "blandats" lite mellan Viper och Stealth, dock ingen sportbil i sig.
Plus att våran kyl och frys gick sönder för en vecka sedan, så det blir att lägga pengar där också.
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
exakt
-(mannen) Oj efter sista räkningen har vi 3000 över!
*flonka* *flonka* *flonka*
- (frun) Nämen, vad diskmaskinen börjar låtq konstigt nurå!
-(mannen) Oj efter sista räkningen har vi 3000 över!
*flonka* *flonka* *flonka*
- (frun) Nämen, vad diskmaskinen börjar låtq konstigt nurå!
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Lärjunge!
Haha bra talspråk!, jo det var lite typiskt att både kylskåpet och frysboxen skulle haverera nästan samtidigt, efter det att jag lagt pengar på bilen =)
Och det kommer väl något mer som går sönder snart, det brukar alltid vara så
Och det kommer väl något mer som går sönder snart, det brukar alltid vara så

Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Min pelletsinstallation - Baxi Eurofire
Hur har de gått nu då 

Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)