Stora Enso

Skriv svar
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Fick min pellets idag, kom med lastbil med truck så han styrde in pallen i mitt garage! Snacka om service. Var bara att stänga portarna och se glad ut. Ligger i brännaren nu och den ser fin och hård ut. Betydligt ljusare än neovas som jag kört förut.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Bra leveranstid måste jag säga. I morse kl. 06:34 stod det en lastbil med 5 pallar pellets utanför huset, beställde i söndags kväll.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Samma här, igår kom det 6 pall så nu jag står mig ett tag. Fick sms om lev. dagen innan.

Ljusare i färgen än Naturkrafts som jag kör för stunden.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur är pelletskvaliteten?
Är den inte mjuk i konsistensen när den är ljus???

Funderar själv på att fylla och starta upp mitt bulkförråd igen så fort som jag fixat bottenskruvens mittlagring.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag jämförde dem direkt igår efter att öppnat första säcken. Som jag upplever det så är inte skillnaden så stor vad gäller hårdheten.
Mjuka är de inte. :shock: Askhalten är låga <= 0,3%
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

10 pallar Stora Enso nerburet i källaren. Nu kan vintern komma med besked!

Som en del övriga sagt här, vilken riktigt bra service SE verkar ha. Beställde 10 pallar på fredagen, på tisdagen veckan efter, stod de fint uppradade på uppfarten. Det är det väl iochförsig åkaren som ska ha credits för!!!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Snabb och snärtig service.
Inget krångel.
Fixa leverera så blir alla glada och nöjda.

Bästa pelletsen av de jag har testat.
Bästa priset.

Finns just nu inget annat alternativ.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Glömde säga det jag med att han som levererade hos mig i Kumla kom från Värmland någonstans och hade också med sig en skitsmidig truck. Så han smällde in 4 av mina 6 pall i garaget = betydligt enklare att kasta ner dom i källaren. Ovärderlig service. Den hade lite bredare däck så en tur på gräsmattan hade nog heller inte varit några problem!
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Köpte från Stora Enso i våras och en massa spån ..askan innehåller stor mängd metall bildas stora klumpar i brännaren och stor del är metall för det fastnar stora tussar på en magnet.

Jag har ju eldat en massa år med bulk och aldrig har jag haft så mycket spån och metall
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Framtiden får visa om du hade otur med leveransen eller om fler får dessa problem. Många andra verkar vara nöjda.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Många här verkar ju nöjda med Stora Enso, förra ägaren av vårt nya hus har kört med Stockhorvan tidigare. Men de är ju något dyrare. Frågan är dock om man måste ställa om brännaren om man byter fabrikat, och isåfall, vem som gör det åt mig? Kan man göra det själv?

Edit: Upptäckte nu att jag missat att Enso inte kan leverera till oss. Vilken tabbe! Dock är jag fortf nyfiken på hur man ställer om sin panna vid byte av fabrikat.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Du har ju inget skrivit i profilen om vilken panna och brännare du har.
Anlita någon för att ställa om när man köper ny pellets blir för dyrt så man får göra det själv. Jag ställer in efter skorstensröken. Med svart rök är det för stor pelletsmatning
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tegheim skrev:Många här verkar ju nöjda med Stora Enso, förra ägaren av vårt nya hus har kört med Stockhorvan tidigare. Men de är ju något dyrare. Frågan är dock om man måste ställa om brännaren om man byter fabrikat, och isåfall, vem som gör det åt mig? Kan man göra det själv?

Edit: Upptäckte nu att jag missat att Enso inte kan leverera till oss. Vilken tabbe! Dock är jag fortf nyfiken på hur man ställer om sin panna vid byte av fabrikat.
I första hand skulle jag nog låta en servicetekniker göra injusteringen, och här är det i första hand VVS företagen du bör kontakta. Efterhand som du lär dig brännaren att känna, kan du prova på lite själv. Det är en tumregel att man åtminstone kollar brännaren när man byter pelletsfabrikat eftersom olika producenter har lite olika produktionsförfarande och därmed hårdare eller lösare pellets som brinner med olika hastigheter.

Annars vill jag nog, eftersom det börjar bli sent på året, råda dig att fortsätta med Stockhorvan i vinter eftersom denna har fungerat bra i anläggningen under förra ägaren.

Annars beträffande priser, så kolla här: http://www.pelletspris.com
Denna databas är inte komplett men ger viss fingervisning om hur prisbilden ser ut
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

broberg skrev:Du har ju inget skrivit i profilen om vilken panna och brännare du har.
Anlita någon för att ställa om när man köper ny pellets blir för dyrt så man får göra det själv. Jag ställer in efter skorstensröken. Med svart rök är det för stor pelletsmatning
Jag vet ärligt talat inte vad den heter ännu. Har bara sprungit förbi den nån gång under visning, och besiktning. Får tillträde 15okt, då ska min profil ändras :)
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Nu vet jag inte vad du har för brännare.... :wink: Men om du kan mäta hur mycket pellets den drar under en viss tid. Så är det bara att justera matningen så att den drar lika många gram under samma tid.
Det som kan skilja mellan olika pellets är vikten. Och skruven matar volym.
Så fram med hushållsvågen.

Jag kör också med Stora Enso. Och är mycket nöjd. Första omgången med pellets var riktigt ljus, sen i vintras var pelletsen riktigt mörk.... Och nu är den ljusare igen. Väldigt lite spån och damm i påsarna om jag jämnför med allt annat jag har eldat med. 15 kilos säckarna som Byggmax hade när dom började sälja pellets var också bra.... Men annars slår Stora Ens allt annat, Neova, Rindi, Bionorr, Agrol (den var riktigt dålig :( ) samtliga innehåller mer spån och damm än vad Stora Enso gör.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar