Hallå,
Har i dagsläget inget överkok/överhettningsskydd som bryter spänningen till brännaren vid för hög panntemp. Har bara en enkel termostat som styr pumpen mellan pannan och acktanken.
Har sett i andra trådar att det har rekommenderats en dubbeltermostat från Rinkaby med artnr 2912, en Danfoss dubbeltermostat för en dryg 1000-lapp.
Har sökt runt lite och hittat den här http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 2334.62694 på Eldkraft till nästan halva priset mot Danfoss termostaten.
Ville höra om någon som har erfarenhet av eller synpunkter på dubbeltermostaten på Eldkraft?
Finns det andra dubbeltermostater/överkokningskydd till bra pris så tipsa gärna.
/ Anders
Köpa överkokningsskydd/dubbeltermostat billigt?
Köpa överkokningsskydd/dubbeltermostat billigt?
Viking B16, Eryl S5, 2kbm acktank
Eftersom jag inte har så bra koll är det därför jag frågar OM det verkligen är billigt eller om det finns andra ännu billigare.
I mitt fall är jag ju inte ens i behov av en dubbeltermostat då jag redan har en fullt fungerande vanlig enkeltermostat monterad, utan jag vill bara ha något som vid för hög pannvattentemp bryter spänningen till brännaren. Men finns ingen fristående sådan antar jag att jag blir tvungen att köpa en dubbeltermostat för att komma åt den funktionen.
Eller kan jag använda mig av en annan enkeltermostat kopplat mot ett relä? Finns det isfl relän som kräver manuell återställning, jag vill ju inte att spänningen slås på igen efter att panntempen gått ner eftersom anledningen till kokningen förmodligen kvarstår (t.ex. att cirkpumpen som ska tömma pannan fallerar)
I mitt fall är jag ju inte ens i behov av en dubbeltermostat då jag redan har en fullt fungerande vanlig enkeltermostat monterad, utan jag vill bara ha något som vid för hög pannvattentemp bryter spänningen till brännaren. Men finns ingen fristående sådan antar jag att jag blir tvungen att köpa en dubbeltermostat för att komma åt den funktionen.
Eller kan jag använda mig av en annan enkeltermostat kopplat mot ett relä? Finns det isfl relän som kräver manuell återställning, jag vill ju inte att spänningen slås på igen efter att panntempen gått ner eftersom anledningen till kokningen förmodligen kvarstår (t.ex. att cirkpumpen som ska tömma pannan fallerar)
Viking B16, Eryl S5, 2kbm acktank
Överkoksskyddet får BARA kunde återställas manuellt, alltså kan du inte använda ett termostat.
Och vad jag vet ska skyddet vara "mekanisk", alltså inte ha något relä inblandat.
Så köp den, le och var glad.
Och vad jag vet ska skyddet vara "mekanisk", alltså inte ha något relä inblandat.
Så köp den, le och var glad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!