VVS i största allmänhet. Avlopp.

Skriv svar
Figur
Prima virke

VVS i största allmänhet. Avlopp.

Inlägg av Figur »

Jag står i begrepp att köpa ett hus. En besiktningsman har kollat huset, s.k. optisk besiktning, och hade från det inga speciella anmärkningar på avloppen.
Jag har en Kärcher 401 högtryckstvätt, och har kollat upp att det finns en slang med sprutmunstycke för avloppsledning till den, men inte köpt den. Slangen är 15 meter lång.
Nu undrar jag: Får man själv högtrycksspola (i det här fallet i förebyggande syfte) när det är kommunalt avlopp? Krävs det kanske annan certifierad utrustning, eller något liknande?

Jag vet inte om det behövs spolas, men vill informera mig om läget.

Och så en annan fråga. Huset har pelletsbrännare med kombinerad elpatron, men inga andra "nöduppvärmningskällor". Dom flesta dörrarna i huset sitter för nära skorstensmuren, så det skulle inte fungera med t.ex. en braskamin. Den skulle komma nästan mitt framför dörrhålet. Eller på andra sätt förhindra framkomligheten i rummen.
Numera skall ju hus energideklareras bl.a. med hänsyn till alternativa uppvärmningsmöjligheter. Kommer detta hus att få ett lågt betyg?
Jag kan tillägga att besiktningsrapporten sa inget om detta. Det ingår förmodligen i en mer omfattande besiktning?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Reglerna för spolning tror jag kan variera från kommun till kommun, men den delen av avloppsledningen som ligger innanför tomtgränsen är ditt ansvar - och då räknar jag med att du får spola med den utrustning som finns tillgänglig för ändamålet. Är du tveksam, så fråga kommunen.

Pelletsbrännare och elpatron borde i utgångspunkten räcka såtillvida att elpatronen har tillräcklig prestanda för att hålla värmen i systemet uppe när det är minusgrader ute. Är så inte fallet, bör du byta upp dig till en större sådan.

Det jag tror man syftar på med alternativa uppvärmningsmöjligheter, är att ett hus som har flerbränslesystem med ackumulatortank i centrum, vill kunna få högre betyg, men husets storlek och beskaffenhet vägs också in.
När det gäller energiprestanda, så går det mer på detta med hur väl huset tar till vara tillförd energi än på vilka uppvärmningskällorna är. Syftet med energideklarationen är att motivera folk att effektivisera sina hus så att energiåtgången kan reduceras.

Ett energieffektivt hus vill nödvändigtvis uppnå ett högre marknadsvärde än ett Villa Korsdag :lol:

Energideklarationen utförs av särskillda experter, och görs separat :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Figur
Prima virke

Nödvärmesystem

Inlägg av Figur »

Nja, med nödvärmesystemet tänkte jag i första hand på ett större strömavbrott.
Under stormarna Gudrun och Per drabbades området av flerdygnslånga elavbrott. Och då hjälper varken pellets eller elpatron.
Jag har läst om batterinödkraft och växelriktare för att köra cirkulationspumpen, en sådan finns*, men det sägs muntligt att det krävs tjocka rör på vattenledningarna. Finns det någon känd minimidiameter på rören för en sådan anordning? I nuläget vet jag inte diametern på dom befintliga rören.

Med en sådan nödanläggning borde man i alla fall teoretiskt kunna hålla värmen med ved. Pannan heter Nibe City, och är från 2001 och pelletsbrännaren från 2007. Matlagning får man fixa med Trangiakök.

*En röd rund "klump" om det säger något? Den ser i alla fall äldre ut än själva pannan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det finns de som snålar med sådana småsaker som cirkulationspump när de byter panna. En ny cirkulationspump kostar 1 200 - 1 800 kronor, och fås i olika varianter. Rören på moderna pannor som Nibe City ligger kring 22 millimeter - som regel. En modern cirkulationspump drar mellan 25 - 65 Watt. Brännaren drar kring 300 - 600 watt under oppstart, sjunkande till 75 - 120 Watt vid normal drift - beroende på typ och fabrikat. En kombination av batteribackup med växelriktare och el generator gör att anläggningen kan gå som normalt även under långa el avbrott. Jag har en Einhell PT G 2000 som jag köpte ny för 2 800 kronor (den var då rabatterad med 500 kronor)i sommar. Växelriktare för 1 000 Watt kostar kring 1 200 - 1 500 kronor hos sådana som Jula eller Biltema.

Med detta system kan du ha varmvatten, uppvärmning och enkel matlagningsmöjlighet. Du låter generatorn ladda batterierna och driva pelletsanläggningen under en del av dagen och kvällen, sedan tar batteridriften över under natten och morgonen. Du behöver inte frysa, och kan ta en varm dusch när du vill. Med batterier, generator, el delar och allt kostar det långt under 10 000 kronor. Jag var, av olika orsaker, tvungen att köra på generator under ett par månader i sommar, och ved att det faktiskt fungerar - även om det blir förhållandevis dyr el. Jag har enskild vatten, så när strömmen går, försvinner vattnet med. Det finns även skåp med ett system som möjliggör automatisk omkoppling mellan nätspänning och egen generator/nödström. Detta nöjet kostar kring 4 000 kronor. Jag minns inte längre vem som saluför det, men det går att googla :wink:

Så vitt jag kan bedömma har du alla förutsättningar för att kunna göra i ordning nödström/nödvärme. Med dagens lågenergilampor, skall du även kunna ha el belysning. Lycka till :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

@bergatorparen

Reservel och brännare är alltid ett intressant ämne. Det finns många frågor och få klara besked.

En sak som jag funderat på är om elektroniken i brännaren fungerar i hop med sinusvågen (fyrkansvåg) från ett elverk av den billigare typen. Men du menar alltså att du har kört din brännare med sådan elverk nu i sommar?

I så fall borde ju svaret i alla fall bli att det verkar som att det fungerar. Huruvida elektroniken tar skada eller ej är kasnke en annan sak. :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vore det fyrkantsvåg, skulle elektroniken gått åt pipsvängen. Einhell har en såkallad modifierad sinusvåg - om jag minns rätt - vilket innebär att den kan driva de flesta elektroniska apparat. Jag körde direkt mot husets el system, så att mina datorer, bredbandsmodem, router, bredbands TV och annat gick på Einhell' en. Inga som helst problem med elektroniken. Brännaren går lika troget som alltid. Men: Har man en generator som skapar fyrkantsvåg, måste man ha en sinuskonverter emellan som omformar vågorna till en form som elektroniken kan förhålla sig till. Det ända problem jag märkte, var att klockan i micron stack iväg med en tidsuppfattning som inte hörde hemma på Jorden - vilket beror på att det en bensingenerator inte klarar att leverera en lika jämn frekvens som el nätet.

Det klart bästa, ur elektroniksynpunkt, är att driva apparaten på batterier eftersom batteriström är jämnare och inte har några "spikar" - men eftersom detta var en temporär situation, ansåg jag inte att det var nödvändigt att bygga på för mycket med teknologi. Men lärorikt var det, och skönt var det när nätspänningen återkom :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Figur
Prima virke

Nödvärmesystem

Inlägg av Figur »

OK! Tack för dina svar. Jag skall kolla närmare på nödströmsanläggningar.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Energideklaration görs väl bara på nya hus? Det finns väl inget som säger att ett äldre som säljs måste deklareras?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Så som jag har uppfattat det så SKALL alla hus som går ut till försäljning vara energideklarerade, ny som gamla.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Figur
Prima virke

Energideklaration

Inlägg av Figur »

Så här säger myndigheten: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... klaration/

Om det är en tvingande lag, eller något mjukare, vet jag inte, men i mitt fall kommer det att göras. Säljaren var medveten om det och även inställd på det hela tiden, men det stog inget om det i mäklarannonsen. Därför var jag i början ovetande om det. När jag frågade mäklaren sa han att det är olika rutiner hur försäljningsuppdraget formuleras. Ibland si, och ibland så. Men alla inblandade skall vara medvetna om det. En energibesiktning i mitt fall, kostar 4000 kr, som jag som köpare alltså inte behöver betala. Dom som gör byggbesiktning borde också kunna göra energibesiktning. Jag vet en f.d. elektriker som gör det. Och en sådan är väl också ganska väl lämpad för det, tycker jag.
Och som Bergatorparen säger här ovan:
"motivera folk att effektivisera sina hus så att energiåtgången kan reduceras!"
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fler som skall gödas vid husförsäljning....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Jaha där ser man.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Man kna hoppa över energideklarationen. Det gorde vi. Bara säljare och köpare är överens om det skrivs in i kontraktet.

Min erfarenhet är att värmen funkar även utan att pumpen går. Jag kom inte på att jag stänkt av pumpen innan jag saknade värmen i källaren.

Det finns vad jag vet inga elverk som ger ren furkants våg. Men "modifierad sinus" kan kallas fyrkantsvåg. Den är inte helt snäll mot elektronik, man jag har inte förstört något än. Gamla hederliga elverk ger en ganska ren sinus. Det är nyare inverterverk som kan ha "modifierad sinus"
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Enligt "Lag (2006:985) om energideklaration för byggnader" skall det finnas en högst 10 år gammal energideklaration vid försäljning........ annars kan köparen kräva det av säljaren.

Tror inte det är något undantag om både säljaren och köparen tycker att den kan man väl kvitta.

Vad som händer om man inte gör den är väl antagligen inte speciellt mycket (än). Har läst någonstans att Boverket vill få till någon typ av straffavgift om man inte gör denna deklaration, senast vid försäljningstillfället.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jo då det går. Man skriver helt enkelt in att kostnaden för energideklarationen av avdragen från priset. Då kan inte köparen kräva något av säljaren, och det blir helt upp till köparen att avgöra om man vill genomföra den.

Danmark har haft kravet ett tag, utvärderingen visade att den inte gjorde någon nytta. De som bryr sig har koll och genomför lämpliga åtgärder ändå, och övriga struntar i det trotts deklaration. Så det blir bara mer utgifter och byråkrati.
Skriv svar