Danfoss ECL comfort 110

Rickard Johnsson
Fröträd

Danfoss ECL comfort 110

Inlägg av Rickard Johnsson »

Hejsan,

Någon som lätt kan förklara en "standard inställning" för min helt nya Danfoss shuntautomatik.

Jag kopplade in allt igår och idag är det varmt så det kokar i hela huset.
Jag har både inne & utegivare men jag lyckas bara välja antingen den ena givaren eller den andra. Kan systemet känna av båda?

Allt är rättkopplat till 100% så där är det inget fel.
Men vad skall jag välja för drift: Komfort, Manuell, Auto, Sänkning osv...

Snälla kan någon förklara lite mer hur den skall ställas in?

Tack
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Här är en länk till Danfoss. Klicka på ECL C 110 Optimering. En videofil kommer så att lastas ner, och inom lite drygt 2 minuter får du en genomgång av de inställningar som du måste göra initialt.

Om du har både inne och ute avkännare, så vill den känna av BÅDA sensorerna så att den kan reagera så snabbt som möjligt på väderomläggningar. Det att det var så varmt hos dig idag, kommer att dryftas i videon, men jag kan säga att det har dels med värmekurvan att göra, och dels med att den temperatur som är införd som önskad rumstemperatur nog ligger över det du vill ha. Det finns flera sådana filer på denna sidan. Hör av dig igen om du inte får rättsida på sakerna :wink:

I vanliga fall väljer du komfort om du skall vara hemma hela dagarna, skall du åka bort för en längre tid, använder du sänkning. Om du har regelbundna tider som huset står tomt, vill AUTO vara bästa valet då du där kan lägga in vilka tider du skall ha sänkt temperatur, och hur mycket temperaturen skall sänkas. Brukar du ha 22 grader som komfort temperatur, väljer du en sänkningstemp på ca 17 - 18 grader. Det är tillräckligt för att spara 20 - 25 % bränsle.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Baccalao
Frö

Inlägg av Baccalao »

Hej

Har införskaffad Danfoss ECL comfort 110. Endast utegivare.
Mitt problem är att jag får inte den till att stänga och på sätt sänka temperaturen.Matar bara max..spelar ingen roll vad jag gör...den matar bara på för fullt,så jag kör manuellt just nu.
Måste man ha returgivare för att det ska funka?
Har ändrat inställningar enligt anvisningar på hemsidan.
Har vattenburen golvvärme.

Hoppas nån vet och kan hjälpa mig
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag tror inte du behöver returgivare för att det skall funka. Kontrollera snarare att du har matat in korrekta data för ventilmotorn. Utan att vara mer än en vanlig nörd, måste jag säga att det låter för mig som om ECL 110 och ventilmotorn inte kommuniserar på rätt sätt. :?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rickard Johnsson
Fröträd

Tack för era svar!

Jag hade inte uppmärksammat att jag kunde trycka på texten på Danfoss hemsida för att se videofilmer.....men nu så trillade polletten ner.

Har gjort dom inställningar nu som fanns i filmerna, samt att jag har satt inomhustempen till 19grader. Men det är ändå 22 i huset...? Borde inte motorn stänga shunten mera då? Den står fortfarande på 2:an ungefär.

Jag undrar också hur jag får den att känna av både inomhus samt utomhusgivaren? Jag kan ju bara välja antingen eller som jag förstår det?

Baccalo: Hade samma "fel" också först. Då hade jag vänt kablarna fel tilll motorn. Numera går den på rätt håll så att säga och det gjorde stor skillnad. Först shuntade den ut max på 10:an, så det var varmt kan man säga...
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Den borde ha gått ner till 19 grader. Men om det finns drag där du har temperaturgivaren, kan den luras att tro att det är svalare i rummet än det är. På ECL 110' s panel skall man kunna utläsa vad rumsgivaren registrerar för temperatur. Utan att veta, skulle jag gissa på att den kanske uppfattar rummet som kallare än vad det är? Om du har rumsgivare av typ rumspanel ECA 60 eller ECA 61, så har dessa en överstyrningsfunktion som gör att du kan välja en annan temperatur från en av dessa än den du valt på ECL 110.

Men börja med början: Kolla läget kring rumsgivaren. :wink:
Och låt mig inte glömma: Kom ihåg att alla elementtermostater skall stå fullt öppna, annars stryper det flödet så att återledningstemperaturen blir för låg. Man kan ha lägre temperatur i något rum, såsom sovrum, men huvudregeln är att alla termostater skall stå fullt öppna.

När det gäller vilken givare den lyder, så förhåller det sig väl som så att den i första hand lyder rumsgivaren, medan den uppfattar "varningar" från utegivaren om väderomläggningar. Själv har jag enbart utegivare, så jag är mycket beroende utav att värmekurvan är ställt in rätt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rickard Johnsson
Fröträd

Tack för ditt svar Bergatorparen, du verkar kunna det här så jag frågar vidare.

Jag har nu ställt om till manuell styrning av shunten igen, detta för att det är sååååå varmt i huset när den sköter det hela själv.

Innegivaren visar 24grader på ECL´n. Ändå så fortsätter den att shunta ut värme. Den stryper inte flödet!

Det är några parametrar som jag fingrat på hittills, men det har inte hjält.

3015 ställd till 1
3182 ställd till -9.9
3183 ställd till 9.9
Har läst någonstans på ett annat forum att detta skulle hjälpa, men icke.

Läser också att jag kan ställa in "Begränsning av rumstemperatur" under parameter 3000, samt ändra kurvlutning. Det är kanske där jag skall ändra också? Men till vad?

Alla termostater står på fullt öppna förutom i sovrummet.

Ventilmotorns parameter under 6186 har jag ställt till 180 sekunder. Har en ESBE shunt, och vet inte riktigt vad jag skall ställa den på...

Tilläggas kan att jag både har golvvärme och element på samma "slinga". Jag kan stänga ev golvvärmen på respektive våning med ett vred på rören, ungefär som en termostat. Men dom är nu fullt öppna också.

Snälla, vad skall jag ändra för att få bukt på det hela innan vi blir kokta :D
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Försök det här:

Parameter 2175 kurvlutning 0,75

Parameter 2176 parallellförskjutning -2 grader

Parameter 2178 max tilloppstemp 50 grader - kompromiss för att tillgodose golvvärmen OCH radiatorerna. Golvvärmen behöver avsevärt lägre framledningstemp än radiatorer eftersom den avger värme över en större yta.

Dessa inställningar skall ge en inomhus temp kring 18 - 20 grader
Prova på det här, och hör av dig igen. :wink:

(Jag har samma shunt som du, och tiden du angav stämmer bra)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rickard Johnsson
Fröträd

Tack skall testa ikväll när jag kommer hem.
Skall den stå på Auto eller Komfort?
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Börja med Komfort eftersom denna inställningen är konstant komfort temperatur medan Auto medger växling mellan Komfort och Natt/Dag sänkning :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rickard Johnsson
Fröträd

Nu har jag ändrat till dina inställningar :D

Skulle dubbelkolla att 7600 stod på 130 och råkade hålla pil nedåt intryckt för länge så allt återgick till fabriksinställningar :oops:

Men jag tror jag är på banan med alla inställningar igen. Skall bli kul att se om det stämmer. Annars är nästa steg att skriva ner alla parametrar och visa hur jag har det inställt så kanske ni kan ge förslag på ytterligare ändringar...
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Rickard Johnsson
Fröträd

Så här 1½ dygn efter dom sista justeringarna är det fortfarande för varmt i huset. Innegivaren visar 23grader, och det är för varmt.

Elementen är på tok för varma, även golven.
Den shuntar just nu ut vatten som är 40grader, och det brukar jag shunta ut när det är -10grader ute för att hålla runt 20grader inne.

Skall jag sätta en begränsning för hur varmt vatten jag skall shunta ut eller? Den borde väl själv känna av att det är för varmt och då strypa shunten?
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Kör reset till fabriksinställningarna.

Lägg in maxbegränsning 40 grader. Kurvlutning 0,35 Kurvförskjutning 0
Välj bort rumsavkännaren så att endast utomhusavkännaren kör. Nu skall, om vi räknat rätt, inomhustemperaturen sjunka till 20 grader. Elementen skall nästan kännas kalla. Framledningstemperaturen skall vid de utomhustemperaturer som nu gäller, ligga en bit under 30 grader - kanske så lågt som under 25 grader för golvvärmeslingan.

Dessa inställningar avser endast golvvärmen, så att väggelementen spelar en mindre roll. Anledningen till att jag nu rekommenderar att endast köra på utomhusavkännare, är att om vi får det rätt så att huset håller konstant 20 grader på den, så vill det vara avsevärt lättare att konfigurera inomhusavkännaren efteråt. Den vill i sig vara ett mycket bra supplement när vi bara får resten av anläggningen upp och hoppa :wink:

Prova detta och hör av dig om det inte fungerar. :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rickard Johnsson
Fröträd

Nu när jag kom hem efter en kvällsrunda discgolf, så är inomhustemperaturen uppe i 24.7grader. Snacka om en bastu, mår nästan illa :shock:

Skall genast testa att ändra till dina nya inställningar, och skall rapportera mina framsteg imorgon :lol:
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Rickard Johnsson
Fröträd

Nu är det lite bättre temperatur i huset.
Innegivaren visar 23grader likaså en annan termometer i hallen visar också 23grader. Sovrummet 22.5

Ändrade precis 3015 till 1sekund så att inomhustemperaturen anpassas snabbare.

Sambon kom precis och frågade varför det är så varmt i huset :D
Vi vill nog sikta på att komma nedåt 20 eller i alla fall 21grader.
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
Skriv svar